Więcej reklam sieci handlowych w telewizji i radiu, Carrefour mocno w górę, Lidl i Biedronka w dół
W pierwszym kwartale br. wzrosły w porównaniu z analogicznym okresem roku ub.r. wydatki reklamowe sieci handlowych, które w swoich działaniach stawiają na telewizję i radio. Znacząco w tym okresie nakłady na promocję zwiększyły Carrefour i Tesco, a ograniczyły je Lidl i Biedronka.
Przez pierwsze trzy miesiące br. tradycyjne media zarobiły cennikowo na reklamach sieci handlowych 386,6 mln zł - wynika z danych Kantar Media przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto, bez rabatów).
Było to 21,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2015 roku. Częściowo wzrost ten mógł być spowodowany świętami wielkanocnymi przypadającymi w br. już pod koniec marca - w okresie przedświątecznym markety prowadziły szereg kampanii informujących o promocjach cenowych.
Sieci handlowe większość swoich budżetów kierują do telewizji - w omawianym okresie na reklamę tv przeznaczyły 187,2 mln zł, czyli 30,2 proc. w skali roku. Równie dużym ich zainteresowaniem cieszy się reklama radiowa – promocja marketów w eterze kosztowała 161,1 mln zł, czyli 18,5 proc. więcej niż w I kwartale 2015 roku.
Magazyny na reklamach sieci handlowych zarobiły w okresie od stycznia do marca br. 13,8 mln zł (wzrost o 7,1 proc.), a indoor – 599,2 tys. zł (wzrost o 36,3 proc.).
Mniejszym zainteresowaniem marketów cieszyła się reklama w dziennikach i na nośnikach reklamy zewnętrznej. Prasa codzienna zarobiła 1 proc. mniej niż rok temu (7,1 mln zł), a outdoor - 3,7 proc. mniej (16,5 mln zł).
Cennikowe wydatki reklamowe sieci handlowych (dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-III 2015 |
I-III 2016 |
zmiana proc. |
Telewizja |
143 828 306 zł |
187 193 807 zł |
30,2 |
Radio |
135 971 874 zł |
161 073 855 zł |
18,5 |
Gazety |
7 178 109 zł |
7 109 757 zł |
-1 |
Magazyny |
12 913 148 zł |
13 829 897 zł |
7,1 |
Outdoor |
17 134 803 zł |
16 502 545 zł |
-3,7 |
Kina |
|
334 362 zł |
- |
Indoor |
439 700 zł |
599 200 zł |
36,3 |
Razem |
317 465 940 zł |
386 643 423 zł |
21,8 |
Największym reklamodawcą wśród sieci handlowych pozostaje niezmiennie Lidl Polska z wydatkami w wysokości 105 mln zł. Mimo zredukowania wydatków na reklamę w mediach tradycyjnych o 6,3 proc. sieć ta utrzymała pozycję lidera.
Drugie miejsce na podium utrzymała firma Jeronimo Martins Polska, właściciel sklepów Biedronka - jej wydatki spadły w skali roku o 11,2 proc., do 67,5 mln zł. Biedronka regularnie prowadzi, głównie w telewizji, kampanie wspierające promocje cenowe w jej sklepach. W styczniu sieć włączyła się w akcję „Przesiądź się na kartę” promującą płatności bezgotówkowe.
W największym stopniu wzrosły nakłady reklamowe Carrefour Polska – o 167 proc., do 56,6 mln zł. Tak znaczne zwiększenie wydatków tej firmy na reklamy jest wynikiem wdrożenia nowej platformy komunikacyjnej marki z Napoleonem w roli głównej. Właściwą kampanię poprzedziła wzbudzająca spore zainteresowanie odsłona teaserowa.
Kaufland zwiększył wydatki reklamowe o 67,3 proc., do 38,4 mln zł, a Tesco Polska – o 27,1 proc., do 36,9 mln zł.
Cennikowe wydatki reklamowe sieci handlowych |
|||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-III 2015 |
I-III 2016 |
zmiana proc. |
LIDL POLSKA |
111 998 377 zł |
104 978 442 zł |
-6,3 |
JERONIMO MARTINS POLSKA |
76 012 493 zł |
67 530 327 zł |
-11,2 |
CARREFOUR POLSKA |
21 192 453 zł |
56 579 666 zł |
167 |
KAUFLAND POLSKA |
22 947 693 zł |
38 400 950 zł |
67,3 |
TESCO POLSKA |
28 991 469 zł |
36 852 624 zł |
27,1 |
razem |
317 465 940 zł |
386 643 423 zł |
21,8 |
Dołącz do dyskusji: Więcej reklam sieci handlowych w telewizji i radiu, Carrefour mocno w górę, Lidl i Biedronka w dół