Reklamy farmaceutyków: mocno w górę Novartis i Sandoz, Aflofarm z mniejszym wzrostem niż cały sektor
W pierwszej połowie tego roku producenci farmaceutyków i parafarmaceutyków wydali na reklamę w mediach tradycyjnych blisko 2,4 mld zł. Najbardziej nakłady reklamowe zwiększyły Novartis i Sandoz, a ograniczyły je firmy Olimp Laboratories i Polpharma.
Wydatki reklamowe producentów leków bez recepty (OTC) w mediach pozainternetowych wyniosły w pierwszej połowie br. 2,35 mld zł i były wyższe od tych w analogicznym okresie ub.r. o 14,8 proc. - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl.
Największym reklamodawcą w tej kategorii niezmiennie pozostaje Aflofarm Farmacja Polska, który wydaje kilkukrotnie więcej niż jego konkurenci i niemal jedną trzecią tego, co cała branża. Pabianicka spółka przeznaczyła bowiem na wsparcie swoich marek w omawianym okresie 721,8 mln zł - o 11,5 proc. więcej niż rok temu.
Drugie miejsce na reklamowym podium producentów OTC zajmuje USP Zdrowie z wydatkami w wysokości 175 mln zł (wzrost o 14,7 proc.), a trzecia lokata przypadła Olimp Laboratories - mimo że ten koncern zredukował inwestycje w reklamę o 5,1 proc., do 146,2 mln zł.
Oprócz Olimpu, mniej w tym roku wydała też Polpharma - wartość reklam jej produktów spadła o 9,7 proc., do 104,4 mln zł.
Znacząco wzrosły natomiast wydatki na reklamę Novartisu, Sandoz Polska, Natur Produkt Zdrovit, Sanofi Aventis i Berlin-Chemie/Menarini Polska.
Novartis Polska zwiększył je o 104,7 proc. (do 79,2 mln zł), Sandoz - o 49,4 proc. (do 41,8 mln zł), Natur Produkt Zdrovit - o 37,9 proc. (do 103,1 mln zł). Wydatki Sanofi wzrosły o 36,4 proc., do 76,3 mln zł, a koncernu Berlin Chemie - o 34,2 proc., do 41,3 mln zł.
Przypomnijmy, że producenci leków OTC i suplementów diety są tuż przed zmianą prawa, które może zabronić im reklamowania ich produktów. Dąży do tego m.in. Ministerstwo Zdrowia, które chce całkowitego ich zakazu, twierdząc, że niejednokrotnie wprowadzają w błąd. Dlatego też branża farmaceutyczna prowadzi prace i rozmowy m.in. z UOKiK-iem, których celem jest wprowadzenie samoregulacji dotyczących komunikatów marketingowych.
Cennikowe wydatki reklamowe firm farmaceutycznych |
|||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-VI 2015 |
I-VI 2016 |
zmiana proc. |
AFLOFARM FARMACJA POLSKA |
647 095 169 zł |
721 796 591 zł |
11,5 |
USP ZDROWIE |
152 621 529 zł |
175 030 972 zł |
14,7 |
OLIMP LABORATORIES |
154 060 546 zł |
146 239 863 zł |
-5.1 |
POLPHARMA |
115 698 830 zł |
104 425 738 zł |
-9.7 |
NATUR PRODUKT ZDROVIT |
74 731 457 zł |
103 059 294 zł |
37,9 |
SANOFI-AVENTIS |
55 951 187 zł |
76 311 920 zł |
36,4 |
NOVARTIS POLAND |
38 668 922 zł |
79 157 952 zł |
104,7 |
RECKITT BENCKISER (POLAND) |
45 916 289 zł |
46 667 031 zł |
1,6 |
BERLIN-CHEMIE/MENARINI POLSKA |
30 792 670 zł |
41 326 164 zł |
34.2 |
SANDOZ POLSKA |
27 966 480 zł |
41 779 339 zł |
49,4 |
Razem |
2 046 267 978 zł |
2 349 751 390 zł |
14,8 |
Dołącz do dyskusji: Reklamy farmaceutyków: mocno w górę Novartis i Sandoz, Aflofarm z mniejszym wzrostem niż cały sektor