Polacy uważają, że reklamy kłamią
Zip Culture, Word of Mouth, Multitasking, User Generated Content i mCommerce - to trendy, które będą rządziły polskim konsumentem w 2008 roku. Pierwszą część rezultatów kilkumiesięcznej pracy zaprezentowała wczoraj agencja reklamowa Tequila\Polska.
Jak wynika z badań 46% Polaków nadal uważa, że reklamy kłamią. Mimo iż konsekwentnie poprawia się nastawienie konsumentów wobec reklam, Polacy bardziej polegają na sobie i innych. Prawie 50% respondentów poleca chętnie innym leki i inne produkty, często z własnej inicjatywy, lubimy również dzielić się informacjami.
Zip Culture
Około 40% Polaków nie rozumie
tego, co czyta, a kolejne 30% rozumie, ale w niewielkim stopniu -
wynika z badań międzynarodowych organizacji PISA (Międzynarodowego
Programu Oceny Umiejętności Uczniów) i OECD (Organizacji Współpracy
Gospodarczej i Rozwoju). Potwierdzają to również badania
przeprowadzone przez IQS and Quant Group. Zaledwie 37% badanych
odpowiedziało poprawnie na wszystkie pytania dotyczące krótkiego
tekstu opisującego właściwości pewnego napoju, najwięcej poprawnych
odpowiedzi - 46% udzieliły osoby w wieku 20-29 lat.
User Created Media / User Generated Content - przekaz
zindywidualizowany
Ponad 70 mln blogów obejmuje Technorati.com, ponad 3,5 miliona
blogów zajmuje Polska blogosfera, MySpace ma ponad 200 milionów
kont, a grono.net ponad 1,2 miliona. Miesięczny zasięg witryn z
plikami audio/wideo wynosił w lipcu 2006 około 40%, a w styczniu
tego samego roku około 20% (wg Megapanel PBI/Gemius). Te dane
potwierdzają zjawisko, jakim jest przejmowanie kontroli przez
konsumentów nad mediami i współtworzenie contentu przekazu
mediowego przez odbiorców tych mediów. Najpopularniejsze formy UGC
to: listy dyskusyjne, fora, blogi, serwisy społecznościowe oraz
recenzje konsumenckie i serwisy do prezentowania materiałów foto,
video, audio lub tekstowych. Istotą UGC/UCM jest zatarcie podziału
na producentów/wydawców/twórców i "zwykłych
odbiorców/użytkowników".
mCommerce / eCommerce
79% Polaków w wieku od 15-19 lat i 37% najstarszych w wieku od
60-70 lat chciałoby używać telefonu komórkowego do płacenia za
różne usługi - wynika z badań IQS and Quant Group. Osoby w wieku do
20 lat najchętniej wydawałyby pieniądze na dodatki do telefonów
oraz bilety na imprezy kulturalne. Badani w wieku średnim dodatkowo
częściej wskazywali na różne codzienne sytuacje - drobne zakupy,
bilety komunikacji miejskiej i parkingowe, przekąski czy
wypożyczenie filmu.
Liczba czynności wykonywanych za pomocą telefonu maleje wraz z wiekiem: żadnej nie wykonuje jedynie 4% osób poniżej 20 roku życia i aż 72% w wieku 60-70 lat. Najaktywniej wykorzystują swój telefon osoby w wieku 20-29 lat; wszystkie czynności poza dokonywaniem przelewów i zakupów wykonują oni częściej niż w populacji. Osoby poniżej 20 roku życia najczęściej korzystają z popularnych usług (sms\mms, robienie filmów i zdjęć, udział w konkursach i korzystanie z internetu), za to rzadziej korzystają z usług finansowych. SMS-y\MMS-y wysyła prawie każdy badany w wieku do 20 lat (95%) i zaledwie co czwarta osoba w wieku 60-70 lat (26%).
Postępujący Multitasking
Ponad połowa
Polaków deklaruje, że korzysta z co najmniej 2 mediów równocześnie,
ponad dwie piąte osób w wieku do 29 lat w jednym momencie jest w
stanie korzystać z trzech różnych mediów. 40% osób z wykształceniem
zasadniczym zawodowym oglądając telewizję czyta prasę, 38% kobiet
ogląda telewizję, równocześnie rozmawiając przez telefon, a 31%
mieszkańców małych miast czytając prasę słucha radia. Mężczyźni
deklarują, że są bardziej zajęci niż kobiety, im młodsi
respondenci, tym wyższy odsetek deklaracji. Polacy chętnie
korzystają z wielu mediów w tym samym czasie - wynika z badania
przeprowadzonego przez Pentor Research International w czerwcu
2007.
W Polsce, podobnie, jak w krajach zachodnich obserwuje się nasilenie zjawiska, jakim jest multitasking. Konsumenci sami wybierają to, co im najbardziej odpowiada, intensywnie współużytkują media.
Multitasking dotyczy współużytkowania mediów zarówno tradycyjnych (telewizja, prasa, radio, telefon), jak i nowoczesnych (telefon komórkowy, internet). Nie jest to zjawisko nowe, lecz dopiero obecnie w widoczny sposób rośnie jego natężenie. Multitasking ma efekt pozytywny, bo firmy mają dzięki temu możliwość dotarcia do klienta na różne sposoby. Ale ma też o wiele bardziej dotkliwy efekt negatywny, ponieważ klienci nie są w stanie skupić się na jednym medium na raz, są rozkojarzeni, rozproszeni. W tym wypadku skutecznym sposobem dotarcia do konsumenta jest integracja przekazu reklamowego.
Trendy zidentyfikowane zostały w oparciu o badania Instytutu IQS and Quant Group oraz Pentor Research International.
Dołącz do dyskusji: Polacy uważają, że reklamy kłamią