Markety 30 proc. więcej na reklamy. Lidl przed Biedronką, Tesco mocno w górę
W 2013 roku cennikowe wydatki na reklamy hipermarketów i dyskontów (bez internetu) wzrosły o 31 proc. Największymi reklamodawcami pozostały Lidl Polska i Jeronimo Martins Polska (właściciel Biedronki), a bardzo duży wzrost budżetu zanotowało Tesco Polska.
Z danych Kantar Media opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl wynika, że w ub.r. wydatki sklepów wielobranżowych na reklamy (bez uwzględnienia internetu) wyniosły nieco ponad miliard złotych, o 237,9 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 31 proc.
W tym miliardzie 744,7 mln zł stanowiły budżety dyskontów i sklepów o małej powierzchni (po wzroście w skali roku o 149,3 mln zł, czyli o 25,1 proc.), a 261,1 mln zł - wydatki hipermarketów (które zwiększyły się o 88,6 mln zł, czyli aż o 51,3 proc.).
>>> Polska reklama w 2013 r. o 4,5 proc. w dół. Telewizja wychodzi na plus
Zdecydowanie największym marketerem pozostał Lidl Polska, którego cennikowe inwestycje reklamowe w ub.r. zamknęły się kwotą 377,5 mln zł. Były wyższe niż rok wcześniej o 89,8 mln zł, co oznacza wzrost o 31,3 proc. Przez cały rok artykuły żywnościowe w Lidlu reklamowali w cotygodniowych odsłonach kucharze Pascal Brodnicki i Karol Okrasa, do których wiosną ub.r. dołączył cukiernik Paweł Małecki (więcej na ten temat). Kampania pierwotnie miała skończyć się latem, ale ze względu na bardzo dobre wyniki i rozwijającą się formułę postanowiono ją przedłużyć na czas nieokreślony.
Budżet reklamowy zwiększyło też Jeronimo Martins Polska, ale słabiej niż Lidl. Cennikowe wydatki właściciela Biedronki wyniosły 207,5 mln zł, o 29,9 mln zł więcej niż w 2012 roku (to wzrost o 16,8 proc.). Z początkiem ub.r. wprowadzono bardziej lifestyle’owy format reklamowy Biedronki, oparty na haśle „My Polacy tak mamy!” i pokazywaniu jak „spotykają niskie ceny” (zobacz więcej). Ponadto wiosną artykuły żywnościowe reklamował aktor Daniel Olbrychski (obejrzyj to), a jesienią w kampanii „Ceny do wzięcia” wystąpiła prezenterka Marzena Rogalska (przeczytaj więcej i zobacz spot).
Budżety Lidla i Jeronimo Martins wyniosły razem 585 mln zł, stanowiąc 58,5 proc. wydatków wszystkich marketów. Przy czym Lidl umocnił się na pozycji lidera - jego przewaga nad Biedronką wzrosła ze 110 mln zł w 2012 roku do 160 mln zł.
Z kolei Tesco Polska cennikowo przeznaczyło w 2013 roku na reklamy 150,6 mln zł, po wzroście o 86,5 proc. w skali roku. W kampaniach tej sieci przez cały rok występowali animowani Henio i Krysia, a w kilku reklamach produktów żywnościowych pojawił się Robert Małkowicz (obejrzyj jedną z nich).
Wydatki reklamowe Kauflandu wzrosły w skali roku o 10,9 mln zł (to 21,8 proc. w górę), do 61 mln zł. W połowie ub.r. sieć promowała się pod hasłem „to co prawdziwe i polskie” (zobacz więcej). Z kolei budżet Metro Group, właściciela sieci Real i Makro Cash and Carry, zwiększył się o 9,2 proc., do 44,8 mln zł. Przypomnijmy, że hipermarkety Real od Metro Group przejmuje obecnie Grupa Auchan, na co w styczniu br. warunkowo zgodził się UOKiK (więcej na ten temat).
Za to wydatki ITM Polska, właściciela sklepów Intermarche, zmalały w ub.r. o 7,9 mln zł (to spadek o 16,7 proc.) i wyniosły 39,3 mln zł.
Wydatki na reklamy marketów (cennikowo, bez internetu; dane Kantar Media) |
||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
2013 |
2012 |
LIDL POLSKA |
377 484 233 zł |
287 699 185 zł |
JERONIMO MARTINS POLSKA |
207 515 385 zł |
177 659 314 zł |
TESCO POLSKA |
150 581 453 zł |
80 716 883 zł |
KAUFLAND POLSKA |
61 031 285 zł |
50 096 006 zł |
METRO GROUP |
44 845 781 zł |
41 059 845 zł |
ITM POLSKA |
39 347 071 zł |
47 254 777 zł |
wszystkie sklepy |
1 005 781 851 zł |
767 877 418 zł |
Dołącz do dyskusji: Markety 30 proc. więcej na reklamy. Lidl przed Biedronką, Tesco mocno w górę