Lidl najsilniej reklamowaną marką, Media Expert mocno w górę, w dół Orange (analiza)
W 2015 roku w czołówce marek najmocniej reklamowanych w tradycyjnych mediach znalazły się Lidl, Play, Media Expert, Orange i Kinder. Spośród nich tylko Orange zmniejszył wydatki, zaś ich największy wzrost zanotował Media Expert.
W czołówce marek, które w 2015 roku wydały najwięcej na reklamy w mediach tradycyjnych (poza internetem), były Lidl (Lidl Polska), Play (P4), Media Expert (Terg), Orange (Orange Polska) i Kinder (Ferrero Polska) - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych netto, bez rabatów).
Reklamy Lidla warte były 529,5 mln zł, czyli 17,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Drugą najsilniej reklamowaną marką była sieć telefonii komórkowej Play z wydatkami w wysokości 253,1 mln zł (21 proc. więcej). Trzecie miejsce na reklamowym podium zajęła sieć sklepów Media Expert - na jej wsparcie wydano 232,3 mln zł (35,4 proc. więcej niż rok wcześniej).
Na kolejnych miejscach znalazły się Orange i Kinder. Reklamy pierwszej marki warte były 230,1 mln zł (9,3 proc. mniej niż w 2014 roku), a drugiej - 227,8 mln zł (0,2 proc. więcej).
Marki z największymi wydatkami na reklamę w mediach tradycyjnych |
|||
(dane cennikowe Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
2014 |
2015 |
zmiana proc. |
LIDL |
451 417 820 zł |
529 497 148 zł |
17,3 |
PLAY |
209 163 072 zł |
253 129 651 zł |
21 |
MEDIA EXPERT |
171 529 198 zł |
232 329 175 zł |
35,4 |
ORANGE |
253 768 257 zł |
230 145 069 zł |
-9,3 |
KINDER |
227 470 616 zł |
227 827 004 zł |
0,2 |
razem |
28 508 949 572 zł |
30 424 300 832 zł |
6,7 |
Lidl w 2015 roku najwięcej wydawał w telewizji i znacznie zredukował wydatki w gazetach i magazynach. Stacje telewizyjne na reklamach tej marki zarobiły cennikowo 300,2 mln zł (wzrost w skali roku o 24,4 proc.), zaś radia – 198,4 mln zł (wzrost o 30,7 proc.). Zwiększono też wydatki na reklamę zewnętrzną - o 33,7 proc., do 17,8 mln zł.
Ograniczono natomiast wsparcie Lidla na łamach dzienników i magazynów. W gazetach – o 37,3 proc., do 4,2 mln zł, a w czasopismach – o 65,7 proc., do 8,8 mln zł.
Lidl jesienią 2015 roku wprowadził nową strategię komunikacji – zakończył emisję reklam z udziałem kucharskiego duetu Karol Okrasa i Pascal Brodnicki. Tego drugiego w reklamach marki zastąpiła Dorota Wellman.
LIDL – podział wydatków reklamowych na media tradycyjne |
|||
(dane cennikowe Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
2014 |
2015 |
zmiana proc. |
Telewizja |
241 422 294 zł |
300 218 856 zł |
24,4 |
Radio |
151 806 019 zł |
198 400 376 zł |
30,7 |
Gazety |
6 733 314 zł |
4 223 505 zł |
-37,3 |
Magazyny |
25 669 064 zł |
8 816 446 zł |
-65,7 |
Outdoor |
13 341 710 zł |
17 837 965 zł |
33,7 |
Kina |
12 445 419 zł |
- |
- |
razem |
451 417 820 zł |
529 497 148 zł |
17,3 |
Spółka P4 w 2015 roku zwiększyła wydatki na reklamę marki Play w telewizji, radiu, gazetach, magazynach i na outdoorze, a zmniejszyła je w kinach i na indoorze.
Wsparcie Playa w telewizji wyceniono na 176,4 mln zł (wzrost o 27,6 proc. rok do roku), zaś w radiu - na 20,8 mln zł (wzrost o 47,3 proc.). Gazety na reklamach tej marki zarobiły 434,5 tys. zł (891,1 proc. więcej), a magazyny - 3,4 mln zł (86,8 proc. więcej).
Reklamy zewnętrzne Playa warte były z kolei na 29,1 mln zł - 9,9 proc. więcej niż w 2014 roku. Wydatki marki na promocję w kinach spadły o 19,4 proc., do 22,7 mln zł, zaś na indoorze - o 14,3 proc., do 264,6 tys. zł.
Play w 2015 roku kontynuował działania marketingowe z udziałem celebrytów - w reklamach pojawiali się m.in. Ewa Farna i Zakopower.
PLAY – podział wydatków reklamowych na media tradycyjne |
|||
(dane cennikowe Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
2014 |
2015 |
zmiana proc. |
Telewizja |
138 221 756 zł |
176 437 469 zł |
27,6 |
Radio |
14 093 864 zł |
20 758 004 zł |
47,3 |
Gazety |
43 840 zł |
434 520 zł |
891,1 |
Magazyny |
1 836 900 zł |
3 430 552 zł |
86,8 |
Outdoor |
26 466 957 zł |
29 089 299 zł |
9,9 |
Kina |
28 191 055 zł |
22 715 207 zł |
-19,4 |
Indoor |
308 700 zł |
264 600 zł |
-14,3 |
razem |
209 163 072 zł |
253 129 651 zł |
21 |
Media Expert w 2015 roku zredukował obecność reklamową w telewizji, magazynach i na outdoorze na rzecz radia i gazet.
Budżet na reklamę telewizyjną zmniejszono o 17,2 proc., do 36 mln zł, a na reklamę w magazynach – o 99,3 proc., do 5,4 tys. zł. Wydatki na outdoor spadły z kolei o 8,3 proc., do 7,5 mln zł. Dzięki temu radia zarobiły 60,3 proc. więcej (184,3 mln zł), a gazety - o 9,3 proc. więcej (4,5 mln zł).
Ta sieć elektromarketów reklamowała się w ub.r. z udziałem Eweliny Lisowskiej, jednak nie tak intensywnie jak pod koniec 2014 roku.
MEDIA EXPERT– podział wydatków reklamowych na media tradycyjne |
|||
(dane cennikowe Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
2014 |
2015 |
zmiana proc. |
Telewizja |
43 476 723 zł |
35 984 746 zł |
-17,2 |
Radio |
115 029 304 zł |
184 340 211 zł |
60,3 |
Gazety |
4 129 134 zł |
4 514 970 zł |
9,3 |
Magazyny |
728 552 zł |
5 400 zł |
-99,3 |
Outdoor |
8 165 485 zł |
7 483 848 zł |
-8,3 |
razem |
171 529 198 zł |
232 329 175 zł |
35,4 |
Mniej niż w 2014 roku zarobiły na reklamach marki Orange telewizja, outdoor i indoor; więcej natomiast - radia, gazety, magazyny i kina.
Reklamy telekomu w telewizji warte były 100,5 mln zł (mniej o 38,4 proc.), na outdoorze - 16,1 proc. mniej (18,4 mln zł), a na indoorze - 17,1 tys. zł (43,7 proc. mniej).
Promocja Orange w radiu warta była natomiast 66,3 mln zł (prawie 70 proc. więcej w skali roku), w gazetach - 8,3 mln zł (45,5 proc. więcej), w magazynach - 7,8 mln zł (80,4 proc. więcej) i w kinach - 28,8 mln zł (49,1 proc. więcej).
Orange wiosną wprowadził globalnie nową komunikację marketingową, a jesienią ub.r. format reklamowy z udziałem bohaterów serialu „Rodzinka.pl” zastąpiła seria ze znanymi aktorami mieszkającymi w jednym apartamentowcu.
ORANGE - podział wydatków reklamowych na media tradycyjne |
|||
(dane cennikowe Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
2014 |
2015 |
zmiana proc. |
Telewizja |
163 336 275 zł |
100 538 041 zł |
-38,4 |
Radio |
39 149 042 zł |
66 341 368 zł |
69,5 |
Gazety |
5 669 086 zł |
8 250 470 zł |
45,5 |
Magazyny |
4 325 062 zł |
7 802 330 zł |
80,4 |
Outdoor |
21 964 131 zł |
18 436 652 zł |
-16,1 |
Kina |
19 294 281 zł |
28 759 108 zł |
49,1 |
Indoor |
30 380 zł |
17 100 zł |
-43,7 |
razem |
253 768 257 zł |
230 145 069 zł |
-9,3 |
Ferrero w 2015 roku zainwestowało więcej w reklamy marki słodyczy Kinder w gazetach, magazynach i na outdoorze, a zmniejszyło wydatki w telewizji, radiu i kinach.
Reklamy brandu w dziennikach kosztowały 660,8 tys. zł (307,2 proc. więcej niż rok wcześniej), w magazynach – 7,3 mln zł (88,3 proc. więcej) i 11,1 mln zł na outdoorze (51,5 proc. więcej).
Wartość reklam telewizyjnych marki Kinder spadła w skali roku o 0,5 proc., do 167,3 mln zł, w radiu - o 62,5 proc., do 1,3 mln zł, a w kinach - o 9,8 proc., do 40,1 mln zł.
KINDER - podział wydatków reklamowych na media tradycyjne |
|||
(dane cennikowe Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
2014 |
2015 |
zmiana proc. |
Telewizja |
168 110 422 zł |
167 284 943 zł |
-0,5 |
Radio |
3 539 478 zł |
1 328 914 zł |
-62,5 |
Gazety |
162 270 zł |
660 764 zł |
307,2 |
Magazyny |
3 874 960 zł |
7 297 240 zł |
88,3 |
Outdoor |
7 335 005 zł |
11 113 257 zł |
51,5 |
Kina |
44 448 481 zł |
40 088 336 zł |
-9,8 |
Indoor |
- |
53 550 zł |
- |
razem |
227 470 616 zł |
227 827 004 zł |
0,2 |
Dołącz do dyskusji: Lidl najsilniej reklamowaną marką, Media Expert mocno w górę, w dół Orange (analiza)
Plastikowe żarcie i grube baby przepychające się w wąskich alejkach.
Bitwa o pietruszkę.