Ile jest w Polsce nośników reklamy zewnętrznej?
Liczba nośników reklamy w Polsce wyniosła 31 grudnia 2007 roku 114.504 sztuki - wynika z zestawienia Izby Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej. Izba opublikowała właśnie coroczny raport dotyczący wielkości reklamy outdoorowej.
Ogólna liczba nośników reklamy w ubiegłym roku nie zmieniła się i tak jak w ciągu ostatnich pięciu lat zbliżona była do łącznej wielkości oscylującej wokół stu tysięcy. Nie wpłynęły na nią zmiany jakościowe nośników - rozbudowa jednych pociągała za sobą zmniejszenie liczby innych, a także wprowadzanie na rynek outdoorowy nowych formatów. Poniższa tabela pokazuje szczegółowe liczby nośników w poszczególnych kategoriach według stanu na 31 grudnia 2007 roku:
Typ nośnika |
Ogólna liczba nośników 31.12.2007 |
Dane z 31.12.2006 |
Nośniki małego formatu |
46.424 |
35.806 |
Standardowe 12 m˛ |
30.065 |
33.481 |
CLP |
21.087 |
19.005 |
Frontlight 6 x 3 m |
11.748 |
9.238 |
Backlight scroll 9 m˛ |
1.572 |
265 |
Backlight 6 x 3 m |
1.083 |
969 |
Frontlight 12 x 4 m |
858 |
615 |
Frontlight 12 x 3 m |
803 |
672 |
Pozostałe nośniki |
505 |
163 |
Backlight 8 x 4 m |
277 |
|
Pozostałe nośniki podświetlane |
82 |
|
Łączna liczba nośników |
114.504 |
100.214 |
Jakie wnioski wynikają z tego zestawienia? Najbardziej zauważalną
zmianą, która nastąpiła w ubiegłym roku, jest podwojenie się liczby
powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach typu scroll (backlight 9 m2
ze zmienną liczbą powierzchni ekspozycyjnych). Pod koniec 2006 roku
było ich około 800 (w tabeli jest podana tylko liczba konstrukcji -
265 sztuk), a 2007 roku - już 1.572. Oferują je dwie firmy: Ströer
oraz AMS S.A.
Godny uwagi jest również wzrost - o ponad 27 procent - liczby nośników typu frontlight 18 m2. Rozwój ten wymuszony został niejako przez potrzeby polskich reklamodawców, którzy coraz bardziej stawiają na kampanie wizerunkowe wymagające lokalizacji ich nośników w najbardziej pożądanych miejscach: największych miastach oraz rejonach graniczących z nimi, a ostatnio także wzdłuż głównych linii komunikacyjnych łączących te miasta.
Z kolei stosunkowo powoli rośnie liczba nośników wielkoformatowych typu frontlight oraz podświetlanych - typu backlight, co jest związane przede wszystkim z wysokimi kosztami ich produkcji i instalacji. W zakresie nośników typu frontlight 36 m2 liderem pozostaje News Outdoor Poland, dla nośników 48 m2 jest nim nadal Cityboard Media, a AMS S.A. pozostaje jedynym oferentem backlightów w formacie 18 m2.
Niewielki jest także wzrost liczby powierzchni city lightów (120 x 180 cm), sytuowanych tak w wiatach przystankowych, jak i poza nimi, spowodowany małą aktywnością polskich miast w zakresie wspierania ich rozwoju. Być może rok 2008 będzie przełomowym w tym zakresie, chociażby ze względu na planowany w Warszawie przetarg na wyposażenie przystanków komunikacji miejskiej w około tysiąca nowych wiat przystankowych z witrynami typu city light.
W roku 2007 zadebiutowały na rynku - jak dotychczas tylko warszawskim - podświetlane słupy reklamowe, umożliwiające jednorazowe umieszczenie trzech plakatów w formacie 120 x 350 cm (w pionie) na każdej konstrukcji. Takie słupy obracają się wokół własnej osi, tworząc możliwość kierowania reklamy w różnych kierunkach - zarówno do pieszych, jak i zmotoryzowanych. Pierwszą firmą, która zainwestowała w te nowoczesne nośniki, jest Ströer out of home media.
Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej nie zbiera danych na temat
nośników elektronicznych, których rozwój postępować będzie w
najbliższych latach szybciej niż dotychczas. Jednak - jak uważa
Lech Kaczoń, prezes IGRZ - "nie zastąpią one dotychczasowych
nośników usytuowanych w przestrzeni publicznej, a zajmować będą
miejsce w rejonach punktów sprzedaży oraz na terenach
zamkniętych".
Dołącz do dyskusji: Ile jest w Polsce nośników reklamy zewnętrznej?