SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Kraków ma uchwałę krajobrazową. Wchodzi w życie 1 lipca br.

W środę radni Krakowa przegłosowali przy 36 głosach za i 3 głosach sprzeciwu uchwałę krajobrazową. Dokument określający „Zasady warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń” wejdzie w życie 1 lipca br.

Kraków został podzielony na trzy strefy, a strefa trzecia dodatkowo na trzy podobszary (fot. krakow.pl/Wiesław Majka) Kraków został podzielony na trzy strefy, a strefa trzecia dodatkowo na trzy podobszary (fot. krakow.pl/Wiesław Majka)

Celem przyjętej przez Kraków uchwały krajobrazowej ma być poprawa standardów jakościowych i estetyki przestrzeni publicznych. Dokument precyzuje zasady i warunki sytuowania na terenie Krakowa obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych i rodzaju materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

Zgodnie z przyjętą uchwałą miasto zostanie podzielone na trzy strefy, z czego strefa III miałaby zostać podzielona jeszcze na trzy podobszary – Stare Miasto, Nowa Huta i Śródmieście. Wyróżniono także ulice wlotowe oraz tereny towarzyszące obiektom usług.

Dopuszczone uchwałą nośniki reklamowe to banery, billboardy o powierzchni 12 m² lub 18 m², słupy plakatowo-reklamowe (tzw. „okrąglaki”), panele reklamowe, murale reklamowe, totemy, pylony, wolnostojące tablice reklamowe lub wolnostojące urządzenia reklamowe o powierzchni ekspozycji reklamy mniejszej niż 5 m kw., a także inne tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe umieszczane na obiektach budowlanych. Określono też warunki lokalizacji tych nośników w poszczególnych strefach.

Banery reklamowe i siatki wielkoformatowe będą mogły być instalowane na czas prowadzenia robót budowlanych, jednak nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy i nie częściej, niż co 7 lat.

Z kolei reklama na obiektach budowlanych ma być sytuowana wyłącznie w poziomie parteru budynku, w sposób niezasłaniający okien, drzwi i detali architektonicznych.

W uchwale sprecyzowano również m.in. podświetlenie tablic reklamowych, odległość billboardu od budynku, sytuowanie paneli reklamowych (np. w wiatach przystankowych czy w przejściach podziemnych), odległość wolnostojących tablic reklamowych od skrzyżowań czy minimalną odległość między wolnostojącymi tablicami reklamowymi w terenach ulic wlotowych.

Dokument reguluje również zasady sytuowania ogrodzeń - zakazuje sytuowania ogrodzenia na nieruchomości zabudowanej budynkiem lub budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi, chyba że ogrodzenie stanowi ogrodzenie ogródka przydomowego. Regulacje w zakresie ogrodzeń obowiązywać mają jednak wyłącznie w odniesieniu do nowych budynków mieszkalnych wielorodzinnych.

Wprowadzono też zapisy dotyczące wysokości, rodzaju oraz kolorystyki materiałów małej architektury, a także zakaz ich sytuowania w sposób kolidujący z zachowaniem ciągłości przejść dla pieszych i tras rowerowych.

Wysokie kary

Uchwała wejdzie w życie 1 lipca br. Zawarte w niej zakazy, warunki i zasady będą stosowane do obiektów sytuowanych, budowanych, remontowanych lub przebudowywanych od dnia wejścia w życie uchwały. Tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, które już istnieją, będzie trzeba dostosować do nowych wymogów w terminie do 24 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały. Wymóg ten nie będzie dotyczył obiektów małej architektury, które będą istnieć w dniu wejścia w życie nowych przepisów.

Dla tych, którzy nie będą przestrzegać wprowadzonych uchwałą regulacji określono kary. Dzienna stawka za reklamę o powierzchni jednego metra kwadratowego będzie wynosić ok. 110 zł (miesięcznie ponad 3,3 tys. zł). W odniesieniu do billboardów o powierzchni 12 mkw dzienna kara wyniesie ponad 200 zł (ok. 6,2 tys. zł miesięcznie). Największe kary odnoszą się do wielkich siatek reklamowych – dla reklamy o pow. 2300 mkw wyniosłaby ona ponad 20 tys. zł dziennie (ponad 600 tys. zł miesięcznie).

Pięć lat prac, 30 poprawek

Prace nad projektem krakowskiej uchwały krajobrazowej trwały od jesieni 2015 roku. Dokument był trzykrotnie wykładany do publicznego wglądu: trzy lata temu, dwa lata temu i w ub.r.

Do projektu wpłynęło ponad 30 poprawek, ale większość z nich ich autorzy wycofali uznając argument podnoszony przez Grzegorza Janygę, zastępcę dyrektora Wydziału Planowania Przestrzennego UMK, że ich przyjęcie spowoduje konieczność powtórzenia czynności proceduralnych.

"W każdej z wypowiedzi jest trochę racji, natomiast musimy sobie zdawać sprawę, że jesteśmy w sensie formalnym przed zjawiskiem nowym. W mojej ocenie jesteśmy na etapie, kiedy powinniśmy dać szansę tej uchwale" - mówił podsumowując dyskusję radnych wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk.

Zaznaczył, że uchwała ta "nie jest idealna" i nie sposób przewidzieć wszystkich konsekwencji jej wejścia w życie. "Z punktu widzenia prezydenta staraliśmy się w całym tym procesie uwzględnić wszystkie aspekty" - wskazał.

Według władz miasta trudno precyzyjnie określić, ile reklam istniejących obecnie jest nielegalna albo nie spełnia wymogów, ale z analizy przeprowadzonych na najważniejszych trasach komunikacyjnych i ulicach wynika, że ok. 70 proc. z nich nie spełniałoby standardów zaproponowanych w uchwale krajobrazowej.

Uchwała wejdzie w życie 1 lipca 2020 r. Firmy zajmujące się reklamą będą miały dwa lata na dostosowanie tablic i urządzeń reklamowych do nowych wymogów.

Zamieszanie w Warszawie

W styczniu br. uchwałę krajobrazową przyjęli radni Warszawy. Niedługo potem dokument trafił pod lupę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów  – według urzędu nowe przepisy mogą rodzić ryzyko stworzenia warunków monopolistycznych dla firmy AMS SA należącej do Agory.

W miniony wtorek dokument unieważnił Wojewoda Mazowiecki wskazując w uzasadnieniu na istotne naruszenie trybu sporządzenia uchwały, m.in. na brak ponownych uzgodnień z Mazowieckim Konserwatorem Zabytków i ponownego wyłożenia projektu do publicznego wglądu po wprowadzenie licznych zmian w uchwale.

Efekty wprowadzonych w ub.r. roku uchwał krajobrazowych w Gdańsku i Sopocie już widać.

Z Sopotu zniknęły wielkoformatowe reklamy, a w Gdańsku do grudnia ub.r. usunięto ponad 500 nielegalnych reklam.

Dołącz do dyskusji: Kraków ma uchwałę krajobrazową. Wchodzi w życie 1 lipca br.

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jan
Za chwilę i tak pisi wojewoda ja uwali.
0 0
odpowiedź
User
marketer
Dobrze, bo miejscami wyglada jak indyjskie slumsy
0 0
odpowiedź
User
omd
Z której partii wywodzi się marszałek Małopolski? Czyżby z pis? Czyżby miał się spełnić scenariusz jak z Warszawą? Powierzchnie reklamowe przed wyborami są bardzo potrzebne...
0 0
odpowiedź