CR Media Consulting: rynek reklamowy w dół o 16 proc., internet spadł o 4 proc.
Z raportu Ad.media firmy CR Media Consulting wynika, że polski rynek reklamowy w trzech kwartałach bieżącego roku zmniejszył się o 16,4 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2008 roku.
To o 4,4 proc. większy regres niż ten szacowany przez dom mediowy Starlink (więcej), ale różnica może też wynikać z innej metodologii badania reklamy internetowej - CR Media Consulting bierze pod uwagę tylko formaty display.
W trzecim kwartale odnotowano zmniejszenie dynamiki spadku przychodów reklamowych mediów ogółem (względem 20,9% w II kwartale b.r.). Jedynym medium, które odnotowało większy spadek niż w II kwartale był internet - przychody wydawców internetowych z tytułu reklamy graficznej spadły o 8,0% (3,7% w okresie od styczeń-wrzesień). Wciąż jednak jest to medium zdecydowanie najlepiej radzące sobie z obecnym kryzysem.
W minionym kwartale największy ubytek przychodów reklamowych odnotowali nadawcy radiowy, których przychody zmalały o 20,8% (17,5% w okresie styczeń-wrzesień). Nieznacznie gorzej od oczekiwań kształtowały się przychody telewizji, które zmniejszyły sie o 13,5% (14,3% w okresie styczeń-wrzesień). Lepiej niż oczekiwano wyglądała sytuacja w prasie - medium dotychczas najsilniej dotknięte kryzysem - przychody reklamowe wydawców zmniejszyły się o 19,6% (22,4% w okresie styczeń-wrzesień), przy czym wciąż znacznie lepiej prezentowały się magazyny niż dzienniki.
- Zgodnie z oczekiwaniami nastąpiło wyhamowanie tendencji spadkowej - komentuje Maciej Chodorowski, autor raportu.
CR Media Consulting prognozuje, że w całym bieżącym roku
wartość polskiego rynku reklamowego wyniesie 6,37 mld zł, czyli o
14,6 proc. mniej niż w 2008 roku.
- Bardziej istotnego ograniczenia spadków spodziewamy się w
ostatnim kwartale roku, co będzie jednak głównie efektem niższej
bazy niż symptomem wyraźnej poprawy koniunktury na rynku reklamy -
opisuje Maciej Chodorowski. - Istotnych wzrostów przychodów
reklamowych mediów oczekujemy dopiero w drugim półroczu przyszłego
roku - dodaje.
Dołącz do dyskusji: CR Media Consulting: rynek reklamowy w dół o 16 proc., internet spadł o 4 proc.