Co wydarzyło się w 2018 roku w marketingu internetowym? Co przyniesie 2019 rok? (podsumowanie)
Jaki był miniony rok w branży marketingu internetowego? Jakie wydarzenia i trendy może przynieść 2019 roku? W drugiej części podsumowania opowiadają o tym menedżerowie czołowych agencji z tego sektora.
Bartłomiej Pawluk, prezes zjednoczenie.com
Wydarzenie roku
Mało kto nie słyszał o aferze związanej z Cambridge Analytica i w konsekwencji przesłuchaniu Marka Zuckerberga w Kongresie. Ta sprawa pokazała, jak duży wpływ mają media społecznościowe na nasze życie oraz jak dużym problemem staje się manipulacja i zjawisko fake news.
Sukces roku
W zakresie mediów społecznościowych sukcesem nazwałbym mocny wzrost Instagrama (w dużym stopniu dzieje się to kosztem Facebooka). Wprowadzanie kolejnych funkcji wspierających sprzedaż (w tym uruchomienie funkcji sklepu) to dowody na to, że rola Instagrama się zmienia i na pewno przez reklamodawców już dawno przestał być traktowany wyłącznie jako narzędzie do działań wizerunkowych.
Porażka / rozczarowanie roku
RODO - szczytna idea, ale chaos jaki powstał po wejściu w życie przepisów to zdecydowanie porażka. Nie da się uwierzyć w to, że efekt wprowadzenia przepisów to właśnie to, czego oczekiwał ustawodawca.
Trudno powiedzieć, jaki będzie efekt wprowadzenia nowych przepisów, ale póki co przejawia się on w zwiększeniu liczby niezrozumiałych komunikatów i checkboxów, które utrudniają korzystanie z treści i usług w sieci.
Człowiek roku
Trudno mi wskazać kogoś konkretnego, kto nie wyróżniałby się już wcześniej.
Serwis / kampania / projekt roku
Ciekawa i nietypowa dla naszego rynku wydała mi się kampania Ben and Jerry’s - reaktywacja tęczy na Placu Zbawiciela. Wiele kampanii było ciekawych, ale oprócz tej wspomnianej powyżej niczego specjalnie przełomowego nie zanotowałem.
Premiera, nowość roku
Uruchomienie funkcji sklepu na Instagramie - na pewno duża zmiana w postrzeganiu mediów społecznościowych.
Trend roku
W mojej ocenie trendem roku jest wykorzystanie chatbotów i inne zastosowania automatyzacji i machine learning w komunikacji marketingowej. Na razie trochę na zasadzie mody, ale wygląda na to, że będzie to się rozwijało.
Widocznym trendem są również próby walki z fake newsami. Skutecznych sposobów na przeciwstawienie się temu zjawisku szukają wszyscy - od Facebooka, przez agencje prasowe po media i startupy. Zajął się tym tematem nawet Elon Musk.
Prognoza na 2019 rok
W tym roku chyba już nikt nie będzie mówił o kolejnym roku mobile’u. To już raczej za nami. Pojawia się jednak pytanie jak nisko spadnie udział desktopów i jak to wpłynie na komunikację. Mimo że ruch na mobile znacznie przerasta już w wielu wypadkach ruch desktopowy, to nadal wiele marek i marketerów mentalnie nie przestawiło się na mobile i idące z nim zmiany w konsumpcji treści itp.
Maciej Maliszewski, strateg technologiczny w K2 Digital Transformation
Trend roku
Po pierwszych udanych debiutach w ubiegłym roku, chatboty na Messengerze osiągnęły w 2018 pewnego rodzaju „dojrzałość” i zaczęły stanowić realny element strategii digital wielu firm. To wciąż przede wszystkim rozwiązania o skromnych możliwościach konwersacyjnych, niemniej postępy w tym obszarze są widoczne z każdym kolejnym wdrożeniem, pozwalając na coraz bardziej naturalną rozmowę użytkownika z botem.
Porażka / rozczarowanie roku
Rok 2018 był zapowiadany jako pierwszy „Rok Botów”, ale chyba użycie takiego określenia w dniu dzisiejszym byłoby przesadą. Choć trend rozwojowy jest niezaprzeczalny, zabrakło „masy krytycznej” imponujących wdrożeń, które przebiłyby się do masowej świadomości. Chatboty wciąż walczą o zasłużone miejsce w świadomości marketerów i decydentów dysponujących budżetami na inwestycje w innowacje.
Wydarzenie roku
W świecie chatbotowym wydarzeniem roku był Chatbot Summit, największa branżowa konferencja odbywająca się w Berlinie. Rozmach wydarzenia i liczba prezentowanych case’ów ze świata pokazały jednoznacznie, że mamy do czynienia z poważną już branżą, za którą stoją konkretne „liczby” i solidni inwestorzy.
Również nad Wisłą miała miejsce pierwsza ogólnopolska konferencja w całości poświęcona chatbotom. „Chatbot Festival” w Krakowie zgromadził zarówno wykonawców botów, jak i przedstawicieli biznesu zainteresowanych wykorzystaniem technologii AI w różnych obszarach ich działalności (marketing, sprzedaż, obsługa Klienta, HR…).
Człowiek roku
Yoav Barel, organizator Chatbot Summit, w końcu głośno powiedział słowa, na które czekała cała branża. Odwołując się do „Krzywej hype’u Gartnera” przedstawił tezę, że po pokonaniu „szczytu nadmiernych oczekiwań” wobec technologii chatbotowych, a następnie przejściu nieuniknionej „doliny rozczarowania” - chatboty ponownie wspinają się już po „zboczu oświecenia”.
Prognoza na 2019 rok
Jeśli 2018 należał jeszcze do chatbotów (przede wszystkim tych na Messengerze), to w roku 2019 spodziewamy się szybkiego wzrostu popularności voicebotów i asystentów głosowych. Rozwiązania te stanowić będą dla firm zupełnie nowy (być może przełomowy!) kanał komunikacji z konsumentami. Wykorzystanie interfejsu głosowego oznacza również, że nieuchronne stanie się korzystanie z technologii przetwarzania języka naturalnego (NLP), zatem możemy liczyć na wdrożenia o coraz ciekawszych zdolnościach konwersacyjnych.
Maciej Wiśniewski, client service director w MOSQI.TO
Wydarzenie roku
Wysłanie Tesli Roadster w kosmos przez Elona Muska. Start i lot rakiety w sieci oglądały miliony ludzi, a kolejne miliony rozmawiały o nim. Najważniejsze jest to, że za kilka lat, gdy zapomnimy, że kiedyś w układzie słonecznym był Pluton, dalej będziemy pamiętali o tym, że Tesla poleciała w kosmos. I prawie nikt poza pracownikami branży reklamowej nie będzie mówił o tym wydarzeniu, jako o reklamie samochodu.
Sukces roku
W Polsce sporym wydarzeniem było oficjalne wejście Revoulta i pozyskanie ponad 200 tys. użytkowników w kilka miesięcy. Teraz przed Revoultem trudniejsze zadanie - musi ich u siebie zatrzymać.
Porażka / rozczarowanie roku
Współpraca marek z reprezentacją Polski przed i w trakcie mundialu. Wszyscy chcieli wykorzystać chwilowy sukces naszych piłkarzy i „przyklejali” się do nich. Polska drużyna, indywidualnie bądź w komplecie, reklamowała parówki, okna, dezodoranty, szampony, napoje energetyczne, chipsy, telefony, garnitury, stacje benzynowe, dyskonty, a nawet blachodachówkę. Na początku mundialu wszystkie reklamy zlewały się w jeden długi, jednolity blok. Po pierwszych porażkach reprezentacji marki musiały poradzić sobie z niezręcznymi sytuacjami i zminimalizować negatywny wpływ gry Polaków na sprzedaż swoich produktów.
Człowiek roku
Ryan Finds, ośmiolatek, który prowadzi kanał na YouTubie o zabawkach W 2018 roku zarobił już ponad 22 miliony dolarów. Niepokojące, prawda?
Serwis / kampania / projekt roku
Kampania Trash Isles, która zwraca uwagę na problem plastiku w ocenach. Aby to osiągnąć, Fundacja Tworzyw Sztucznych Oceanu i LadBible złożyły wniosek do ONZ o uznanie wyspy plastiku wielkość Francji oficjalnym krajem. Pod petycją podpisało się 200 tys. osób, które chciały zostać obywatelami pierwszego kraju śmieci. Kampania dotarła do 50 milionów internatów, którzy być może już teraz rzadziej używają plastikowych słomek.
Premiera, nowość roku
Oprócz wejścia ApplePay do Polski czy dostaw przesyłek z Allegro w formie abonamentu Allegro Smart, warto zwrócić uwagę na Twisto. To nowy sposób płatności za zakupy, a tak naprawdę nowy model zakupowy.
Umożliwia kupowanie z darmowym odroczeniem płatności do 21 dni. Od teraz, nawet jeśli chwilowo nie masz kasy, możesz mieć pożądany produkt. A jeśli zwrócisz go w ciągu trzech tygodni, nie będziesz czekał aż sklep zwróci Ci gotówkę. Przecież nic nie zapłaciłeś. Za całą usługą stoi skomplikowany silnik stworzny przez czeski startup. W kilka sekund przetwarza i sprawdza setki informacji o użytkowniku. W oparciu o nie określa dostępny limit kwoty zakupów.
Trend roku
Sztuczna inteligencja - wykorzystywana zarówno w analizowaniu i interpretowaniu danych jak i w tworzeniu coraz bardziej zaawansowanych narzędzi do komunikacji marek z klientami.
Prognoza na 2019 rok
AI w programmaticu. Personalizacja reklam wejdzie na wyższy poziom. Nie będzie bazowała już tylko na pozyskanych danych i przewidywaniu zachowań konsumentów. Przekazy reklamowe będą dopierane w oparciu o niestrukturyzowane dane takie, jak np. przewidywany i prawdopodobny nastrój użytkownika o danej porze dnia. A my będziemy kupowali jeszcze chętniej.
Na dalszych podstrona wypowiedzi przedstawicieli firm WebTalk, sayHi.agency, Feno, Booost, Grupa Unity, clickcommunity, Result Media i love to talk
Dołącz do dyskusji: Co wydarzyło się w 2018 roku w marketingu internetowym? Co przyniesie 2019 rok? (podsumowanie)
Pozdrawiam
https://bydgoszcz-pozycjonowanie-stron.pl