SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Anna Lubowska (wywiad)

Rozmowa z Anna Lubowską, prezesem SAR i domu mediowego Mediaedge:cia.

Robert Stępowski: Branża była przygotowana na nadejście kryzysu?
Anna Lubowska: Tak. Ale trzeba pamiętać, że ta sytuacja jest bardzo płynna i trudno powiedzieć, czy jesteśmy naprawdę dobrze przygotowani do tej sytuacji.

Z tego co pokazują analizy w agencjach reklamy i domach mediowych w ostatnich miesiącach nie było dużych cięć wynagrodzeń, ani redukcji zatrudnienia.
Posiadamy analizę branży uwzględniającą pierwszy kwartał tego roku oraz kwiecień. W drugim półroczu wszystko może się zmienić. Wszystko generalnie zależy od tego na ile wejdziemy w ten kryzys, na ile nasi klienci będą obcinać budżety i na te pytania nikt nie potrafi nikt odpowiedzieć. To zależy nie tylko od kondycji naszej gospodarki, ale także od tego co dzieje się w Europie i na świecie. Duzi, międzynarodowi klienci kiedy muszą ciąć koszty szukają ich na rynkach, które stosunkowo dobrze sobie radzą. Więc nawet jeśli nasz rynek sobie jakoś z kryzysem poradzi, to nie oznacza jeszcze, że nie ucierpimy w związku z tym co dzieje się na świecie.

Czy, rzeczywiście dane za pierwszy kwartał, które poznamy pod koniec wakacji mogą być dla branży i ogólnie gospodarki zaskakujące i niestety mało optymistyczne?
Raczej we wrześniu - październiku będziemy mogli coś więcej powiedzieć o naszej sytuacji. W miesiącach wakacyjnych zwykle reklamodawcy ograniczają wydatki. Tak więc wrzesień pokaże nam gdzie tak naprawdę jesteśmy i obawiam się, że wtedy może się jeszcze dużo zmienić na rynku.

Czyli czego możemy się spodziewać?
Ja myślę, że ten rok zamkniemy na poziomie -15 proc.

Jak na te spadki będą reagować agencje i domy mediowe?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Duże agencje, które obsługują dużych klientów międzynarodowych, ale także średnich i małych lokalnych będą miały dużo łatwiej. Tak samo będzie w przypadku podmiotów obsługujących możliwie szerokie spektrum klientów z różnych branż. W ten sposób będą mogli równoważyć ubytki z jednej branży dochodami z drugiej.
Wiem już na pewno, że zmieniła się diametralnie sytuacja na rynku pracy w naszym sektorze. Jeszcze nigdy, w mojej 16-letnie pracy w domu mediowym, nie trafiło do mnie tyle ofert od osób poszukujących pracy jak w tym roku. Musze zaznaczyć, że nie są to tylko osoby początkujące, ale również z dużym doświadczeniem zawodowym. Mogę bez wątpienia powiedzieć, że w przeciwieństwie do minionego roku, w tej chwili mamy rynek pracodawcy, a nie pracownika.

Dołącz do dyskusji: Anna Lubowska (wywiad)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl