Agora odwołała prognozy dotyczącego rynku reklamowego
Grupa medialna Agora odwołała w czwartek prognozy, które zakładały, że wartość polskiego rynku reklamowego w 2009 r. spadnie o 2%. Według spółki, w I kw. polski rynek reklamowy skurczył się o 7%, a w II kw. dynamika spadku może być jeszcze większa.
Agora podawała wcześniej, że spodziewa się spadku rynku reklamy w 2009 roku o 2,0 proc. oraz spadku wpływów w dziennikach nawet o kilkanaście proc.
Agora podkreśla w raporcie, że w I kw. 2009 roku skutki spowolnienia gospodarczego dotkliwie odbiły się na wpływach reklamowych dzienników, głównie ze względu na spadek wpływów ogłoszeniowych z branży praca, nieruchomości oraz finanse. Skutki recesji nie ominęły innych segmentów rynku reklamy.
"Kondycja rynku reklamy w pozostałych kwartałach 2009 r. i szacunki dla kolejnych lat zależą w istotnej mierze od prognoz PKB dla Polski, które nadal pozostają rozbieżne" - podała Agora w raporcie.
"Spółka nie podtrzymuje swoich prognoz dotyczących rynku reklamowego i wskaźnika PKB na 2009 r. podanych w raporcie za czwarty kwartał 2008 r. Ze względu na niestabilne warunki rynkowe oraz rozbieżne opinie specjalistów, spółka nie jest w stanie wiarygodnie oszacować jak te wskaźniki będą się kształtować w 2009 r" - podała spółka.
"Biorąc pod uwagę dużą wrażliwość rynku reklamy na zmiany wartości PKB, jak i zmianę w korelacji między tymi dwoma wskaźnikami oraz jej nieprzewidywalność, jakiekolwiek szacunki wartości rynku reklamy byłyby obarczone dużym ryzykiem błędu. W opinii spółki dynamika spadku wydatków na reklamę ulegnie pogłębieniu w drugim kwartale 2009 r. w stosunku do pierwszego kwartału 2009 r" - podano również.
Według szacunków Grupy wydatki na reklamę w I kw. 2009 roku wyniosły 1,6 mld zł (spadek o 7 proc.).
Agora podała, że wydatki reklamowe przeznaczone na gazety codzienne spadły w pierwszym kwartale 2009 roku o 24 proc.
Telewizja odnotowała spadek wpływów reklamowych o prawie 6 proc. do ok. 761 mln zł. Wydatki na reklamę w radio spadły o 7 proc., a rynek reklamy zewnętrznej skurczył się o 8 proc. Wpływy z reklam w czasopismach były niższe o 12 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
Jedynym medium, które odnotowało wzrost wpływów reklamowych był internet (wzrost o 17 proc. do 200 mln zł; w tym reklama graficzna o niespełna 8 proc.).
Dołącz do dyskusji: Agora odwołała prognozy dotyczącego rynku reklamowego