Agora nie dostrzega poprawy na rynku reklamowym
Grupa reklamowa Agora nie widzi poprawy na rynku reklamy, podała spółka w raporcie kwartalnym. Spółka podała, że w III kwartale wartość polskiego rynku reklamy wyniosła 1,45 mld zł, co oznacza spadek o 15% r/r.
"Kondycja rynku reklamy w czwartym kwartale 2009 r. zależy w istotnej mierze od stanu polskiej gospodarki, w szczególności poziomu inwestycji przedsiębiorstw, skali napływu środków z Unii Europejskiej oraz poziomu konsumpcji indywidualnej. Opierając się na wartości tych wskaźników w trzech pierwszych kwartałach 2009 r., nie dostrzegamy istotnych elementów poprawy na rynku reklamy" - czytamy w komunikacie.
Agora ocenia, że w III kwartale dynamika spadku wydatków na reklamę w dziennikach wyniosła 23%, głównie ze względu na spadek wpływów ogłoszeniowych z branży praca, nieruchomości oraz motoryzacja i telekomunikacja. Telewizja odnotowała spadek wpływów reklamowych o prawie 13%. Wydatki na reklamę w radio spadły o 20%, a rynek reklamy zewnętrznej skurczył się o 21%. Wpływy z reklam w czasopismach były niższe o 16% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
"Jedynie Internet zanotował nieznaczny wzrost wpływów reklamowych (o prawie 1%)" - czytamy dalej.
Według Agory, w sumie, w okresie styczeń - wrzesień 2009 r.
wydatki reklamowe na wszystkie media w Polsce wyniosły 4,96 mld zł
i były niższe od zeszłorocznych o 764 mln zł (spadek o 13%).
Jedynym medium, na które reklamodawcy wydali więcej pieniędzy, niż
przed rokiem, był internet. Wydatki na reklamę w internecie wzrosły
o 40 mln zł (7%) i osiągnęły
614 mln zł.
"Wydatki na reklamę w telewizji spadły o 334 mln zł (13%) do poziomu 2,3 mld zł. Wydatki na reklamę zewnętrzną spadły o 13% a na radiową o 15%. W dziennikach reklamodawcy wydali o 204 mln zł (26%) mniej niż przed rokiem, natomiast w czasopismach o 132 mln zł (16%)" - czytamy dalej.
Spółka zwraca uwagę, iż wszystkie szacunki dotyczące udziałów w wydatkach na reklamę mogą być obarczone błędem, co jest związane ze znaczącą presją rabatową ze strony reklamodawców.
Dołącz do dyskusji: Agora nie dostrzega poprawy na rynku reklamowym