Zysk Agory spadł o 58 proc,. przychody i zatrudnienie o 13 proc.
Grupa medialna Agora miała 22,4 mln zł netto w trzech kwartałach 2009 roku wobec 53,9 mln zł zysku w analogicznym okresie rok wcześniej. Przychody wyniosły 819 mln zł wobec 941 mln zł rok wcześniej.
Dane Agory za 1-3 kwartał 2009 r. (porównanie
r/r)
(Poniższe dane finansowe Grupy pochodzą z
komentarza Zarządu i sprawozdania finansowego Grupy Agora za trzeci
kwartał 2009 r. )
mln zł | 3 kwartał 2009 | 3 kwartał 2008 | % zmiany r/r | 1-3 kwartał 2009 | 1-3 kwartał 2008 | % zmiany r/r |
Przychody | 246,8 | 284,7 | (13,3%) | 819 | 941,8 | (13%) |
Zysk netto | 9,6 | 13,7 | (29,9%) | 22,4 | 53,9 | (58,4%) |
EBITDA operacyjna1 | 33,3 | 37,9 | (12,1%) | 101,3 | 154,2 | (34,3%) |
Gotówka z działalności operacyjnej | 21 | 65,3 | (67,8%) | 86,8 | 147,5 | (41,2%) |
-Według szacunków Grupy wydatki na całym rynku reklamy wyniosły 4,96 mld zł (spadek o 13%).
-Przychody Grupy wyniosły 819 mln zł (spadek o 13%). Sprzedaż reklam wyniosła 533,8 mln zł (spadek o 21,3%), sprzedaż wydawnictw wyniosła 145,2 mln zł (spadek o 4,3%), a sprzedaż Projektów Specjalnych (w tym kolekcji) 64,6 mln zł (wzrost o 61,5%).
-Sprzedaż reklam w Gazecie Wyborczej wyniosła 252,3 mln zł (spadek o 31,8%), a sprzedaż egzemplarzy wyniosła 113 mln zł (spadek o 2%). Gazeta sprzedawała średnio 376 tys. egz., a jej udział w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł 38,5% (spadek o 3 pkt%). Jeśli wyeliminować wpływ spadku przychodów z ogłoszeń rekrutacyjnych, to udział Gazety w wydatkach reklamowych w dziennikach pozostał na poziomie sprzed roku.
- Sprzedaż reklam w bezpłatnej gazecie Metro wyniosła 23,4 mln zł (spadek o 15,5%). Ze względu na mniejszą dynamikę spadku przychodów reklamowych w Metrze w porównaniu ze spadkiem wydatków na reklamę w dziennikach (spadek o 26%), bezpłatna gazeta Agory zwiększyła udział w wydatkach na reklamę dzienników o 0,5 pkt% do prawie 4%.
- Przychody segmentu Internet wyniosły 58,5 mln zł (wzrost o 9,8%), w tym 12,3 mln zł z działalności Trader.com (Polska) dla klientów spoza Grupy Agora. W sierpniu 2009 r. zasięg serwisów Grupy Gazeta.pl osiągnął poziom 58%2.
- Przychody Grupy AMS wyniosły 122,2 mln zł (spadek o 9,2% przy zmniejszeniu wydatków na rynku reklamy zewnętrznej o 13%). AMS zwiększył udział w wydatkach na reklamę zewnętrzną o 2 pkt% do poziomu 26,6%.
- Przychody ze sprzedaży Czasopism wyniosły 70 mln zł (spadek o 16,5%), a EBITDA operacyjna1 wyniosła 13,8 mln zł.
- Przychody segmentu Radio wyniosły 54,2 mln zł (spadek o 11,3%), a EBITDA operacyjna1 wyniosła 2,3 mln zł.
- Koszty operacyjne netto Grupy w okresie styczeń-wrzesień 2009 r. spadły do poziomu 785,6 mln zł (spadek o 9,9%), a w samym trzecim kwartale 2009 r. obniżyły się do 234 mln zł (spadek o 12,5%). Spadek kosztów w pierwszych trzech kwartałach 2009 r. jest m.in. efektem programu poprawy efektywności operacyjnej wdrażanego w Grupie od grudnia 2008 r., w tym: zmniejszenia wydatków na reprezentację i reklamę (o 31,7%), niższych kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników (spadek o 7,7%, bez niegotówkowych kosztów związanych z płatnościami w formie papierów wartościowych) oraz niższych o 11,1% kosztów usług druku.
- Zgodnie z ogłoszonym w grudniu 2008 r. programem poprawy efektywności operacyjnej, Grupa na bieżąco ogranicza koszty. Jak zapowiadano, z końcem października 2009 r. Agora zakończyła realizację programu zwolnień grupowych. Liczba wypowiedzeń wręczonych pracownikom Grupy do końca września 2009 r. wyniosła 377, a do końca października 2009 r. wzrosła do 393. Zatrudnienie na koniec września 2009 r. wyniosło 3 200 etatów i było o 473 etaty mniejsze niż 31 grudnia 2008 r. Pełne efekty podjętych działań po stronie kosztowej znajdą odzwierciedlenie w wynikach Grupy w 2010 r.
- EBITDA operacyjna1 Grupy wyniosła 101,3 mln zł (spadek o
34,3%), a marża EBITDA operacyjna wyniosła 12,4%. Zysk netto Grupy
przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 23,4
mln zł.
- Na koniec września 2009 r. Grupa posiadała środki pieniężne w
wysokości 247,8 mln zł, na które składały się gotówka i jej
ekwiwalenty w wysokości 125 mln zł i 122,8 mln zł zainwestowane w
bezpieczne krótkoterminowe papiery wartościowe. Zadłużenie Grupy
wyniosło 119,6 mln zł (Spółka spłaciła 3 kwartalne raty linii
kredytowej wykorzystanej w latach ubiegłych), a linia kredytowa
Grupy dostępna do wykorzystania wyniosła 200 mln zł.
Wyniki rynkowe i finansowe przedsięwzięć Grupy Agora w trzecim kwartale 2009 r. (porównanie r/r):
RYNEK DZIENNIKÓW / GAZETA WYBORCZA
Gazeta Wyborcza była liderem wśród dzienników opiniotwórczych ze średnią dzienną sprzedażą 353 tys. egz. (spadek o 10%). Jej wpływy ze sprzedaży egzemplarzy wzrosły o 4,2% do 37,6 mln zł. W wyniku porozumienia pomiędzy Axel Springer Polska Sp. z o.o., wydawcą Dziennika Polska Europa Świat, i INFOR PL S.A., wydawcą Gazety Prawnej, Infor Biznes Sp. z o.o. został wydawcą Dziennika Polska, Europa, Świat, a 14 września 2009 r. na rynku ukazał się, powstały z połączenia obu tytułów, Dziennik Gazeta Prawna. Średnie rozpowszechnienie płatne Dziennika Gazety Prawnej w okresie 14-30 września 2009 r. wyniosło 126 tys. egz. Rozpowszechnianie płatne Dziennika Polska Europa Świat w okresie lipiec-sierpień 2009 r. wyniosło 79,1 tys. egz. (wydawca nie złożył deklaracji za wrzesień), a rozpowszechnienie płatne Gazety Prawnej w okresie 1 lipca-11 września 2009 r. wyniosło 62,1 tys. egz. Rozpowszechnianie Rzeczpospolitej w 3q09 wyniosło 137 tys. egz. (spadek o 10,2%), Faktu - 455 tys. egz. (spadek o 6,1%), a Super Expressu 186 tys. egz. (spadek o 7,7%). Średnia sprzedaż tytułów Polskapresse wydawanych pod szyldem Polska (których liczba od marca 2009 r. została zredukowana z 18 do 9) w 3q09 wyniosła 290 tys. egz.3. Zmianie uległy ceny okładkowe dzienników: Dziennik Gazeta Prawna kosztuje 2,6 zł (poniedziałek-czwartek) i 2,9 zł (piątek; tytuł nie ukazuje się w soboty). Codzienne wydanie Rzeczpospolitej kosztuje 3,4 zł, a gazet zrzeszonych pod szyldem Polska od 1,5 zł do 1,7 zł. Cena okładkowa wydania codziennego Gazety Wyborczej wynosi 2 zł, a wydania piątkowego i sobotniego 2,5 zł. Gazeta w prenumeracie teczkowej kosztuje 1,6 zł. W 3q09 Gazeta Wyborcza była najpoczytniejszym dziennikiem opiniotwórczym docierając do 4,2 mln czytelników (14% zasięgu, CCS). Przychody Gazety z reklam wyniosły 77,5 mln zł (spadek o 27,2%), a jej udział w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł prawie 38% (spadek o niespełna 2 pkt% w stosunku do 3q08). Na spadek udziału Gazety w wydatkach na reklamę w dziennikach ma m.in. wpływ znacząco mniejsza liczba ogłoszeń rekrutacyjnych, w których Gazeta jest liderem. Po wyłączeniu ogłoszeń branży praca Gazeta nieznacznie umocniła w 3q09 swój udział w wydatkach na ogłoszenia wymiarowe w dziennikach. Udział Faktu i Dziennika (do 14 września 2009 r.) w wydatkach na reklamę w dziennikach w tym okresie wyniósł odpowiednio 7-8% i 4,5%.
INTERNET
Przychody ze sprzedaży reklam internetowych6 Agory urosły o 32,2% do poziomu 11,9 mln zł. Wpływy z ogłoszeń w wortalach wyniosły 5,4 mln zł i spadły o 18,2%, m.in. w efekcie niższych przychodów z alokacji do działalności internetowej przychodów ze sprzedaży oferty dwumedialnej. W sierpniu 2009 r. zasięg serwisów Grupy Gazeta.pl wśród polskich internautów wyniósł 58%, a liczba użytkowników 9,7 mln osób (wzrost o 38,6%). W omawianym okresie uruchomiono nową stronę główną portalu Gazeta.pl oraz, na bazie umowy podpisanej z Microsoft Inc., uruchomiono nową stronę główną portalu MSN.pl - Msn.gazeta.pl, który jest rozwijany w ramach Grupy Gazeta.pl.
METRO
Wpływy reklamowe Metra wyniosły 7,1 mln zł i obniżyły się o 24,5%. Wpływy tytułu z reklam wymiarowych spadły o 23%, tyle, ile wydatki na reklamę w dziennikach, w związku z czym udział Metra w wydatkach na dzienniki utrzymał się na poziomie zeszłego roku (4%). Na rynku stołecznym udział ten Metra wzrósł o prawie 3 pkt% w stosunku do 3q08. Tytuł zajął drugą pozycję (za Gazetą) pod względem udziałów w wydatkach na ogłoszenia wymiarowe w dziennikach stołecznych. Metro zanotowało w 3q09 bardzo dobre wyniki czytelnictwa docierając do ponad 1,9 mln osób (6,5% zasięgu, CCS). Tytuł zanotował stratę na poziomie EBITDA operacyjna1 w wysokości 0,4 mln zł. W omawianym okresie Metro rozwijało ofertę Metro+ łączącą działania reklamowe na łamach tego dziennika i innych mediów Grupy. W ofercie tytułu znalazły się m.in. pakiety z Gazetą Wyborczą, serwisami Agory, stacjami radiowymi i spółką AMS.
PROJEKTY SPECJALNE
Przychody Projektów Specjalnych wzrosły do 12,5 mln zł i wzrosły o 86,6% (przychody ze sprzedaży do klientów spoza Grupy Agory). Agora wydawała 4 kolekcje i 7 projektów jednorazowych, sprzedając około 0,6 mln książek i książek z dołączonymi płytami DVD i CD, m.in. z serii przewodników Miasta Marzeń, kolekcji Religie Świata i serii filmowej książek z DVD Woody Allen.
REKLAMA ZEWNĘTRZNA
Przychody grupy AMS z reklam wyniosły 35,8 mln zł i obniżyły się
o 11,9% przy spadku wszystkich wydatków na reklamę zewnętrzną o
21%, dzięki czemu szacowany udział grupy AMS w wydatkach na reklamę
zewnętrzną wzrósł do 26% (o 3pkt%). Wyższa dynamika przychodów
AMS-u niż dynamika rynkowa została zrealizowana głównie dzięki
przychodom z nośników z segmentu Premium. Koszty operacyjne grupy
AMS utrzymały się na poziomie zbliżonym do 3q08 (spadek o 0,3%).
Jedyną pozycją kosztową, która zanotowała wzrost w 3q09, był koszt
amortyzacji (wzrost o 27,6%) wynikający z intensywnych działań
inwestycyjnych prowadzonych w latach ubiegłych.
CZASOPISMA
EBITDA operacyjna Czasopism wyniosła 4,9 mln zł, a przychody wyniosły 22,4 mln zł (spadek o 17,3%). Zmniejszenie wpływów z reklam10 (o 18,4% do 12 mln zł) i ze sprzedaży egzemplarzy (o 14% do 10,4 mln zł) związane jest z ogólnym pogorszeniem koniunktury gospodarczej, a w przypadku spadku z przychodów reklamowych - z ograniczeniem budżetów promocyjnych reklamodawców z branży budowlanej i elektronicznej. Średnie rozpowszechnianie płatne miesięczników Agory obniżyło się o 14,4%. Udział czasopism Agory w wydatkach reklamowych w magazynach ogólnopolskich wyniósł 6,9%, a w wydatkach reklamowych w miesięcznikach 12% (według danych cennikowych). Koszty operacyjne segmentu spadły o 19,6%.
RADIO
Przychody z reklam radiostacji Agory wyniosły 13,6 mln zł (spadek o 26,1% na rynku, który skurczył się o 20%). Spadek przychodów segmentu wynika głównie z niższych przychodów z usług pośrednictwa w sprzedaży własnego i obcego czasu antenowego oraz z mniejszej liczby kampanii reklamowych rozliczanych w barterze. Spadek kosztów działalności radiowej (o 26,1%) jest m.in. efektem zmniejszenia kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników (o 30,6%) oraz ograniczenia kosztów marketingowych (o 41,4%). W 3q09 stacje radiowe Agory zanotowały dodatni wynik na poziomie EBITDA operacyjna1 w wysokości 0,9 mln zł.
Perspektywy
KOSZTY W 2009 R.
Program poprawy efektywności operacyjnej i polityka ścisłej kontroli kosztów (w tym nowego zatrudnienia) będą kontynuowane w całej Grupie w celu dostosowywania jej do trudniejszego rynkowo okresu związanego ze spowolnieniem gospodarczym. Grupa zamierza kontynuować politykę dyscypliny kosztowej także w odniesieniu do wydatków na reprezentację i reklamę. Należy jednak pamiętać, że poziom tych wydatków zależy od dynamiki rozwoju poszczególnych mediów, a także rynkowej aktywności (w tym sezonowości wydatków reklamowych w 4q09) i projektów konkurencji. Wysokość kosztów materiałów i energii w dużej mierze zależy od kursu wymiany EUR/PLN, wolumenu produkcji i cen energii. W 4q09 na wysokość tych kosztów wpłyną m.in. kurs wymiany EUR/PLN oraz wyższe niż rok wcześniej ceny energii.
RYNEK REKLAMY W 2009 R.
Kondycja rynku reklamy w 4q09 zależy w istotnej mierze od stanu polskiej gospodarki, w szczególności poziomu inwestycji, skali napływu środków z Unii Europejskiej oraz poziomu konsumpcji. Opierając się na wartości tych wskaźników w trzech pierwszych kwartałach 2009 r., nie dostrzegamy istotnych elementów poprawy na rynku reklamy.
Powyższe dane finansowe Grupy pochodzą z komentarza Zarządu i sprawozdania finansowego Grupy Agora za trzeci kwartał 2009 r.
Dołącz do dyskusji: Zysk Agory spadł o 58 proc,. przychody i zatrudnienie o 13 proc.