ZKDP: nie można podawać łącznej sprzedaży "Polski"
Zarząd Związku Kontroli Dystrybucji Prasy uważa, że Polskapresse nie może publikować sumy wstępnych danych o sprzedaży dzienników wydawanych pod marką "Polska", ponieważ każdy z nich jest odrębnym tytułem zgłoszonym do ZKDP. Zdaniem Polskapresse takie stanowisko grozi paraliżem rynku prasowego.
Zarząd Związku uznał, że przy publikowaniu własnych danych o sprzedaży, czyli takich, które nie zostały jeszcze zadeklarowane do ZKDP, posługiwanie się sumą wyników sprzedaży tytułów jest niezgodne z regulaminem organizacji. Była to odpowiedź na zapytanie Polskapresse dotyczącego prezentacji danych o rozpowszechnianiu dzienników wydawanych pod marką "Polska".
- W świetle zapisów par. 23 ust. 4 Regulaminu: "członkowie (.) mogą publikować własne dane wydawców przed publikacją danych przez ZKDP wyłącznie w formacie przyjętym przez ZKDP (jak we wzorach deklaracji) (.)", a Polskapresse przekazuje do Związku 17-ście odrębnych deklaracji, nie jedną z sumą nakładów i rozpowszechniania wszystkich wydawanych dzienników regionalnych - czytamy w przesłanym nam komunikacie zarządu ZKDP.
W oświadczeniu Związek poinformował także, iż brak jest natomiast jednoznacznych zapisów regulujących kwestię sumowania danych ZKDP, czyli danych zgłoszonych w deklaracjach i opublikowanych przez Związek i dlatego zarząd organizacji opracuje niebawem wytyczne w tej sprawie.
W reakcji na stanowisko zarządu ZKDP swoje oświadczenie wydała także Grupa Wydawnicza Polskapresse. Zdaniem wydawcy dziennika "Polska", taka decyzja ZKDP oznaczać może, że wszyscy członkowie ZKDP, w tym m.in. czasopisma branżowe, Stowarzyszenie Gazet Lokalnych, oraz największe domy mediowe, jak również organizacje branżowe np. Izba Wydawców Prasy, nie będą mogły prezentować zsumowanych danych sprzedażowych, pokazywać udziałów w rynku, łącznej sprzedaży wydawnictwa, czy łącznej sprzedaży danej kategorii medium w Polsce (np. skumulowanej sprzedaży wszystkich dzienników w Polsce)."
- Ta absurdalna interpretacja godzi w interesy wszystkich uczestników rynku i może doprowadzić do paraliżu w sprzedaży reklam, która bazuje na danych sprzedażowych wydawców i wskaźnikach czytelnictwa - napisała w oświadczeniu Polskapresse, które jednocześnie wyraziła nadzieję, że na najbliższym zjeździe ZKDP zapadną decyzje, które uchronią rynek przed paraliżem.
Dziennik Polskapresse nie podbił nowych
regionów
Przypomnijmy, że w październiku łączna średnia sprzedaż gazet pod
marką 'Polska' (na rynku od 15. października 2007) wyniosła 360
tys. egzemplarzy - najwyższą sprzedaż osiągnęła 'Polska Dziennik
Zachodni' - 84 757 egz., a najmniejszą 'Polska Koszalin' - 1351
egz.
Tytuł | październik 2007 | |
ZKDP | Średni nakład jednorazowy | Sprzedaż ogółem |
Polska Dziennik Zachodni | 113350 | 84575 |
Polska Głos Wielkopolski | 79066 | 52051 |
Polska Dziennik Bałtycki | 68013 | 49295 |
Polska Dziennik Łódzki | 67566 | 48862 |
Polska Gazeta Wrocławska | 54842 | 34827 |
Polska Gazeta Krakowska | 55081 | 32197 |
Polska Warszawa | 58240 | 20001 |
Polska Mazowsze | 30480 | 5497 |
Polska Rzeszów | 12573 | 3610 |
Polska Kujawy | 12440 | 3069 |
Polska Lubuskie | 11352 | 2924 |
Polska Gazeta Opolska | 11867 | 2680 |
Polska Szczecin | 9997 | 2603 |
Polska Kielce | 9460 | 2296 |
Polska Białystok | 10255 | 2147 |
Polska Olsztyn | 7480 | 1809 |
Polska Koszalin | 6623 | 1351 |
Dołącz do dyskusji: ZKDP: nie można podawać łącznej sprzedaży "Polski"