SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wojewoda wielkopolski ws. uchwały krajobrazowej Poznania: nie zawiera naruszeń prawa

Uchwała krajobrazowa Rady Miasta Poznania nie zawiera naruszeń prawa mogących stanowić podstawę do stwierdzenia jej nieważności – poinformował wojewoda wielkopolski Michał Zieliński.

W czwartek, 17 sierpnia, upływał termin na ewentualne rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody wielkopolskiego dotyczące poznańskiej uchwały krajobrazowej. Pierwotna wersja poznańskiej uchwały krajobrazowej weszła w życie 21 lutego. Dokument został unieważniony przez wojewodę. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody wskazano na "szereg nieprawidłowości o charakterze formalno-prawnym, w tym przekroczenie przez Radę Miasta Poznania przyznanych jej ustawowo kompetencji".

Miasto nie zgadzało się z tą decyzją jednak, jak podał magistrat, jej zaskarżenie do sądu administracyjnego przedłużyłoby tylko okres chaosu reklamowego. Dlatego zdecydowano o wprowadzeniu zmian w tekście wynikających z rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody.

W czwartek wojewoda wielkopolski Michał Zieliński przekazał stanowisko w sprawie uchwały krajobrazowej Rady Miasta Poznania.

Wszystko w porządku

Wojewoda wielkopolski uznał, że „uchwała nr LXXXVIII/1671/VIII/2023 Rady Miasta Poznania z dnia 11 lipca 2023 r. w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń na terenie Poznania (zwana dalej uchwałą krajobrazową), nie zawiera naruszeń prawa mogących stanowić podstawę do stwierdzenia jej nieważności. Wojewoda w ramach zadań nadzorczych dokonał z urzędu oceny zgodności ww. uchwały z przepisami prawa”.

„Tym samym ustalono, że Prezydent Miasta Poznania dokonał odpowiedniego ponowienia procedury sporządzenia uchwały i usunął wszystkie naruszenia prawa wskazane przez Wojewodę Wielkopolskiego” – poinformowano.

Przypomniano także, że ponowienie procedury sporządzenia oraz powtórne uchwalenie uchwały krajobrazowej wynikało z wydanego przez wojewodę wielkopolskiego 27 lutego 2023 r. rozstrzygnięcia nadzorczego stwierdzającego nieważność poprzedniej uchwały krajobrazowej Rady Miasta Poznania z 24 stycznia 2023 roku. Wojewoda w rozstrzygnięciu nadzorczym wskazał wtedy na trzy istotne naruszenia prawa: naruszenie procedury sporządzania uchwały polegające na nieprzekazaniu nieuwzględnionej przez Prezydenta Miasta Poznania uwagi Radzie Miasta; naruszenie zasad sporządzania uchwały poprzez brak jednoznaczności jednego z jej kluczowych przepisów, dotyczącego dostosowania reklam istniejących do zapisów uchwały w przypadku występowania tzw. krzyżowania się kryteriów; oraz wykroczenie przez Radę Miasta Poznania poza przyznane ustawowo kompetencje.

Przepisy uchwały krajobrazowej obowiązują w Poznaniu od soboty, 5 sierpnia. Przedsiębiorcy i firmy reklamowe mają rok na dostosowanie swoich nośników do nowego prawa. Ci, którzy tego nie zrobią, będą musieli liczyć się z dotkliwymi karami.

Uchwała krajobrazowa dzieli Poznań na cztery obszary. Dla każdego z nich wyznaczono różne zasady sytuowania reklam, małej architektury i ogrodzeń. Miasto podało, że w wydziale urbanistyki i architektury magistratu powołano zespół, który bada zgodność reklam z nowym prawem. Z dniem wejścia w życie uchwały istnieje możliwość nakładania dotkliwych kar na podmioty instalujące nośniki sprzeczne z przepisami.

"Są to tzw. kary biegnące, tzn. wymierzane za każdy dzień, w którym reklamy umieszczone są niezgodnie z zapisami uchwały. Według ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wynoszą one 40-krotność opłaty reklamowej, która jest liczona za każdy metr kwadratowy reklamy, za każdy dzień. Przykładowo dla nośnika o powierzchni 18 m kw. 30-dniowa kara wyniesie 9816 zł" – podał urząd miasta.

W audycie reklam ma pomóc specjalny samochód wyposażony w zestaw czujników i kamer. Pojazd pomoże sprawdzić, ile reklam jest przy głównych ulicach miasta. Auto posiada system mapowania z kamerą sferyczną oraz układ geopozycjonowania. Władze Poznania poprosiły mieszkańców o wsparcie w zbieraniu informacji na temat lokalizacji reklam. Poprzez aplikację Smart City mogą oni zgłaszać nośniki reklam w swoim otoczeniu.

Miasto podało, że jest na ostatnim etapie inwentaryzacji nośników reklamowych znajdujących się na miejskich gruntach. Ponadto Wydział Urbanistyki i Architektury UMP pracuje nad utworzeniem cyfrowej bazy danych zawierającej informacje o reklamach na terenie całego Poznania.

Dołącz do dyskusji: Wojewoda wielkopolski ws. uchwały krajobrazowej Poznania: nie zawiera naruszeń prawa

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl