W III kwartale media wróciły do podwyżek cen reklam
W trzecim kwartale właściciele mediów zaczęli podwyższać ceny reklam, po serii gwałtownych obniżek w pierwszej połowie roku, wynika z raportu domu mediowego ZenithOptimedia. Analitycy szacują, że w pierwszej połowie 2009 r. dwa domy mediowe - Mediaedge:CIA i ZenithOptimedia, zrealizowały w Polsce kampanie reklamowe o wartości powyżej 1 mld zł i były liderami branży.
"Segment (domów mediowych - ISB) charakteryzuje się marżą netto na poziomie 3-5 proc. lecz najistotniejsze są wysokości budżetów, obsługiwanych przez spółki. Sytuacja rynkowa wymusiła na mediach znaczne obniżki cen, które w okresie IV kw 2008 i II kw 2009 roku zbliżały się do poziomu 45-50 proc. i to niezaprzeczalnie miało wpływ na przychody osiągane przez domy mediowe. Jednak już w III kw. 2009 roku właściciele mediów (szczególnie TV) powoli zaczęli powracać do podwyżek cenników reklam" - czytamy w raporcie.
Analitycy oceniają jednak, że okres najbliższych dwóch lat będzie się charakteryzował bardzo dużą konkurencją cenową i walką o budżety reklamowe.
"Pomimo, iż opinie analityków dotyczące tegorocznych danych i skali spadków różnią się, wszyscy są zgodni co do faktu, iż pod koniec przyszłego roku będzie widać pierwsze oznaki ożywienia na rynku, a do poziomu wzrostów z lat poprzednich wrócimy dopiero w 2011 roku. To rysuje bardzo dobre perspektywy przed spółkami mediowymi" - czytamy dalej.
Na początku września ZenithOptimedia podał, że szacuje, iż wartość polskiego rynku reklamowego wyniesie w 2009 r. 7,293 mld zł, co oznacza spadek o 5,9% r/r. Dom mediowy spodziewa się, że w przyszłym roku wartość polskiego rynku reklamowego wzrośnie o 0,5% r/r do 7,333 mld zł a w 2011 r. o 7,6% do 7,893 mld zł.
W ostatnim raporcie ZenithOptimedia podał, że w I połowie roku jego przychody w Polsce wyniosły 1091,75 mln zł co dało 9-proc. udział w rynku. Jego liderem był dom mediowy Mediaedge:CIA z przychodami o wartości 1144,92 mln zł i 10-proc. udziałem w rynku. Trzeci w rankingu Starcom miał 897,84 mln zł przychodów w okresie styczeń-czerwiec.
Dołącz do dyskusji: W III kwartale media wróciły do podwyżek cen reklam