UOKiK sprawdzi, czy PKO BP naruszył prawo
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie, w trakcie którego sprawdzi czy PKO BP wprowadzał konsumentów w błąd informując o warunkach lokaty terminowej.
Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte w maju bieżącego roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziła treść materiałów reklamowych dotyczących produktu "Max Lokata". Z informacji jakimi dysponuje UOKiK wynika, że mogły one wprowadzać konsumentów w błąd.
Podczas prowadzonego postępowania Urząd sprawdzi, czy w trakcie kampanii reklamowej dotyczącej lokaty terminowej "Max Lokata" bank informował konsumentów, że podawana wysokość oprocentowania rocznego nie będzie obowiązywać od daty zawarcia umowy, lecz od ustalonej przez bank daty 18 marca 2008 roku. Zamieszczenie dodatkowej informacji: "bez żadnych gwiazdek" mogło sugerować, że umowa nie zawiera innych postanowień i oprocentowanie lokaty będzie obowiązywało od daty podpisania umowy. Jest to bardzo istotna informacja, która mogła mieć wpływ na podjęcie przez konsumentów decyzji odnośnie skorzystania z tej oferty.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów
postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów
powinno się zakończyć nie później niż w terminie dwóch miesięcy od
dnia jego wszczęcia. W przypadku potwierdzenia zarzutów Prezes
UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości do
10 proc. ubiegłorocznego przychodu.
- Dostęp do rzetelnej i pełnej informacji jest jednym z
podstawowych praw konsumentów, którzy mając jedynie pełną ofertę
zakupu towaru lub usługi mogą podjąć świadomą decyzję o jej
nabyciu. Wprowadzeni w błąd słabsi uczestnicy rynku mogą dochodzić
swoich roszczeń korzystając z pomocy m.in. rzeczników konsumentów.
Warto pamiętać, że ułatwia to również obowiązująca od 21 grudnia
ub. roku ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym,
m.in. przez przeniesienie ciężaru dowodu na podmiot, któremu
zarzucane jest działanie wprowadzające w błąd oraz sformułowanie w
niej tzw. czarnej listy niedozwolonych praktyk przedsiębiorców -
informuje Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.
Dołącz do dyskusji: UOKiK sprawdzi, czy PKO BP naruszył prawo