UOKiK: portal Money.pl złamał prawo
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że portal Money.pl błędnie oznaczając wiadomości przesyłane przez siebie pocztą elektroniczną złamał prawo. Prezes zarządu Money.pl zapewnił, że portal dostosuje się do decyzji UOKiK i wprowadzi sugerowane zmiany.
W wydanej decyzji prezes UOKiK zobowiązał portal do zamieszczenia w ciągu 14 dni od uprawomocnienia się decyzji, jej treści na stronie internetowej oraz opublikowania płatnej informacji na ten temat w jednym z dzienników ogólnopolskich.
Prowadzone postępowanie wykazało, że spółka Money.pl złamała
prawo oznaczając przesyłane komunikaty handlowe w sposób
wprowadzający konsumentów w błąd, co do ich pochodzenia. Portal
umieszczał w nagłówkach e-maili - polach przeznaczonych zwyczajowo
dla nadawcy, dane reklamodawcy. Zgodnie z przepisami powinien
umieścić swoje dane - wyjaśnił UOKiK.
Jak tłumaczy Urząd, w praktyce odbiorcy rozsyłanych przez portal
listów mogli odnieść przekonanie, że otrzymują je od innych
podmiotów niż Money.pl, a odbierana korespondencja jest nie
zamówioną informacją handlową (tzw. spamem). W opinii prezesa UOKiK
sposób prowadzenia przez spółkę mailingu reklamowego był uciążliwy
dla konsumentów i mógł wprowadzać w błąd.
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Money.pl w marcu br. Podstawą wszczęcia postępowania były informacje przesłane Urzędowi przez konsumenta, który zarzucał spółce wprowadzenie w błąd - podał UOKiK. Z informacji napływających do UOKiK wynika, że zakwestionowana praktyka jest coraz częściej stosowana przez inne portale.
Urząd wyjaśnił, że zgodnie z przepisami konsument ma prawo wiedzieć od kogo otrzymuje przesyłkę, również za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Jak napisał w oświadczeniu przesłanym we wtorek Wirtualnemedia.pl redaktor naczelny portalu Money pl., Tomasz Bonek, UOKiK "oparł się na skardze jednego internauty, nie wziął natomiast pod uwagę, że jest to swego rodzaju standard wypracowany przez spółki internetowe w ostatnich latach, zaakceptowany przez branżę i znany dla konsumentów - internautów".
Zdaniem Money.pl, oznaczanie pola "Od:" nazwa nadawcy (np. Onet, wp.pl, Money.pl) może utrudnić przeglądanie korespondencji internautom przyzwyczajonym do selekcji poczty według nazwy nadawcy. Portal Money.pl ostrzega także inne witryny, że decyzja UOKiK dotyczy również pozostałych portali. Apeluje przy tym o wypracowanie standardu, który zostałby zaakceptowany przez UOKiK.
Proponujemy, aby zanim kolejne portale zostaną ukarane, przedstawiciel branży (...) spróbował wyjaśnić z UOKiK zaistniałą sytuację i wypracował akceptowalny przez Urząd standard - napisał w oświadczeniu Bonek.
Zgodnie z obowiązującym od 21 kwietnia br. "nowym" prawem antymonopolowym, za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, w tym stosowanie klauzul niedozwolonych, prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.
Decyzja UOKiK w sprawie portalu Money.pl nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Mimo wszystko Money.pl dostosuje się do decyzji UOKiK i wprowadzi sugerowane zmiany - zapewnił cytowany w komunikacie prezes spółki Money.pl, Arkadiusz Osiak.
Dołącz do dyskusji: UOKiK: portal Money.pl złamał prawo