Udany rok Cyfrowego Polsatu
Cyfrowy Polsat zwiększył w ubiegłym roku o 42 proc. przychody, a jego zysk netto wzrósł o 137 proc. Spółka nie podaje prognoz na ten rok, ale mimo kryzysu jej sprzedaż w styczniu i lutym br. była nawet wyższa niż rok temu. Operator zdecydował się za to na zmianę strategii swojej telefonii komórkowej.
W 2008 roku przychody Cyfrowego Polsatu wyniosły 1,134 mld zł, czyli były o 42 proc. wyższe niż rok wcześniej, a w samym IV kwartale wzrosły one o 30 proc. do 316 mln zł. Zysk netto w 2008 roku ukształtował się na poziomie 269 mln zł (wzrost o 137 proc.), a w IV kw. wyniósł 41 mln zł. W IV kw. 2007 roku spółka zanotowała stratę wynoszącą 9 mln zł. Natomiast wynik EBITDA wzrósł do 48 mln zł w IV kw. 2008 roku z ujemnej EBITDA w wysokości 2 mln zł w IV kw. 2007 r. oraz o 110 proc. do 348 mln zł w całym 2008 r.
W całym zeszłym roku Cyfrowy Polsat pozyskał 659 tys. nowych abonentów i zwiększył ich liczbę do 2,727 mln na koniec roku. Spółka ocenia, że jej udział w rynku platform cyfrowych wynosi 59 proc. wobec 30 proc. przypadających na Cyfrę+ (na koniec ub.r. miała 1,380 mln abonentów) i 11 proc. platformy "n" (500 tys.). Cyfrowy Polsat posiada poza tym 300 tys. użytkowników dekoderów z systemem kodowania mogących odbierać płatną telewizję natychmiast po wniesieniu opłaty (prepaid).
Cyfrowy Polsat ocenił, że jego udział w przyłączeniach nowych abonentów wyniósł w 2008 r. 54 proc. (Cyfry+ 27 proc., platformy 'n' - 19 proc.). W sumie do platform dołączyło w ub.r. 1,3 mln klientów płacących abonament. Spółka podała, że 70 proc. jej nowych klientów to abonenci pakietu familijnego (i ewentualnie pakietów Premium), a pozostałe 30 proc. - pakietów "mini" i "mini max".
W 2008 r. ARPU (średni przychód na jednego abonenta) wzrósł o 4 proc. rok do roku do 39,4 zł miesięcznie w przypadku pakietu familijnego/Premium. W przypadku pakietu mini/mini max ARPU wzrosło z 8,4 zł do 8,6 zł.
Współczynnik odpływu klientów (CHURN) wzrósł w 2008 r. do 7,5 proc. wobec 5,1 proc. rok wcześniej. Libicki ocenił, że jest to najniższy współczynnik wśród tych platform cyfrowych na świecie, które go raportują, a średnia wynosi 15-16 proc.
Jak poinformował prezes Cyfrowego Polsatu Dominik Libicki, spółka pozyskała w styczniu i lutym więcej abonentów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Dodał, że różnica między tymi dwoma okresami jest "dwucyfrowa". - Kryzys raczej nie dotyka naszej branży - powiedział Libicki podczas konferencji prasowej. W rozmowie z PAP dodał, że Cyfrowy Polsat spodziewa się w 2009 roku przyrostu abonentów na poziomie porównywalnym do 2008 roku.
Spółka w lutym wprowadziła nowe oferty promocyjne, przewidujące od jednego do sześciu miesięcy bez wnoszenia opłat abonamentowych, jednak Libicki podkreślił, że promocje nie są tak agresywne, jak pod koniec zeszłego roku.
Od czerwca ub. r., gdy Cyfrowy Polsat ruszył z usługą wirtualnej telefonii komórkowej, udało mu się pozyskać 39 tys. użytkowników MVNO, z czego 36 tys. korzysta z oferty na kartę (pre-paid).
- Na jesieni zmieniliśmy naszą strategię sprzedaży usług telekomunikacyjnych - powiedział Libicki. Spółka obcięła budżet reklamowy projektu MVNO i usługę te kieruje tylko do abonentów platformy, sprzedając ją przy okazji kontaktu z nimi. Zmiana wynika z niepewnej sytuacji na rynku.
- Wolniejszy przyrost abonentów oznacza, że później osiągniemy masę potrzebną do tego, żeby projekt MVNO generował pozytywny wynik EBITDA - przyznał prezes Cyfrowego Polsatu. Wcześniej deklarował, że dla osiągnięcia tego celu potrzebnych jest ok. 1 mln abonentów.
W całym 2008 r. projekt MVNO miał stratę EBITDA w wysokości 38 mln zł, a w samym IV kw. strata wyniosła 19 mln zł. Firma świadczy usługi telefonii komórkowej w oparciu o sieć Polskiej Telefonii Cyfrowej.
Cyfrowy Polsat cały czas rozmawia też z kilkoma partnerami na temat współpracy z nimi w roli dostawcy infrastruktury (MVNE) dla operatorów wirtualnych. Trwają również prace nad usługą szerokopasmowego internetu, ale na razie nie podjęto decyzji co do strategii jej realizacji, ani nie zdecydowano, jaka będzie wykorzystywana w niej technologia.
Dołącz do dyskusji: Udany rok Cyfrowego Polsatu