SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Uber wprowadza Kodeks Postępowania Partnerów. Zakaz dyskryminacji, poszanowanie godności i terminowe wypłaty

Uber wprowadził w Polsce Kodeks Postępowania Partnerów, czyli dokument regulujący współpracę między firmą a jej partnerami flotowymi. W zapisach kodeksu znalazł się między innymi obowiązek poszanowania polskiego prawa, zakaz dyskryminacji wobec kierowców i kurierów, a także obowiązek wywiązywania się z terminowych wypłat wynagrodzeń. Według zapowiedzi w przypadku nierespektowania przez danego partnera ustalonych zasad może on zostać usunięty z platformy.

Informując o wprowadzeniu Kodeksu Postępowania Partnerów Uber zaznacza, że stanowi on kolejny etap zmian w modelu biznesowym firmy, które z jednej strony mają uczynić aplikację jak najbardziej przyjazną i bezpieczną dla klientów, z drugiej zaś spełniać oczekiwania współpracowników Ubera.

Zgodność z prawem, zakaz dyskryminacji i terminowe wypłaty

Uber zaznacza, że obowiązek przestrzegania zasad zawartych w Kodeksie Postępowania Partnerów  spoczywa na każdym partnerze flotowym, który chce rozpocząć lub kontynuować współpracę z aplikacją Uber czy Uber Eats.

Zapisy zawarte w Kodeksie Postępowania zostały podzielone na kilka kategorii, z którymi musi zapoznać się i których powinien przestrzegać każdy partner współpracujący z Uberem. Zgodnie z zapowiedzią w przeciwnym razie może stracić dostęp do platformy. Te kategorie to zgodność z prawem, zakaz dyskryminacji, prawa kierowców i dostawców, wynagrodzenie, bezpieczeństwo i ochrona zdrowia, a także procedura dotycząca skarg.

Redakcja Wirtualnemedia.pl otrzymała od Ubera treść wprowadzanego przez firmę kodeksu. Oto jego zapisy:

1. Zgodność z prawem
Uber wymaga od wszystkich Partnerów postępowania zgodnego z obowiązującym prawem. Dotyczy to w szczególności przepisów regulujących świadczenie usług, przeciwdziałanie korupcji i praniu brudnych pieniędzy, ochronę danych osobowych i zatrudnianie pracowników.

2. Zakaz dyskryminacji
Niedopuszczalna jest jakakolwiek forma dyskryminacji w zatrudnieniu. Dotyczy to jakiegokolwiek różnicowania, wykluczenia czy faworyzowania ze względu na rasę, kolor skóry, religię, narodowość, niepełnosprawność, orientację seksualną, płeć, stan cywilny, wiek, a także inne powody chronione przed dyskryminacją zgodnie z polskim prawem.

3. Prawa kierowców i dostawców
Niedopuszczalna jest jakakolwiek forma pracy przymusowej. Wszyscy kierowcy i dostawcy muszą być traktowani godnie i z szacunkiem. Nie mogą być oni narażeni na przemoc czy wykorzystywanie natury słownej, psychologicznej, fizycznej, czy seksualnej. Ich prawa i obowiązki w relacji z Partnerami powinny zostać wyraźnie ujęte w formie umowy, której warunki obie strony będą przestrzegać. Kierowcy i dostawcy powinni mieć swobodę w zakresie współpracy z innymi Partnerami czy przedsiębiorcami, za wyjątkiem ograniczeń ustanowionych zgodnie z obowiązującym prawem pracy.

4. Wynagrodzenie
Partnerzy zobowiązują się dotrzymać spoczywających na nich obowiązków w zakresie terminowych i pełnych wypłat na rzecz kierowców i dostawców. Partnerzy zapewniają, że prowadzona przez nich działalność jest zgodna z właściwymi przepisami prawa podatkowego i ubezpieczeń społecznych.

5. Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia
Partnerzy zapewniają bezpieczne i zdrowe środowisko pracy. Partnerzy zobowiązują się podjąć środki niezbędne dla zapobiegania wypadkom i zagrożeniom dla zdrowia, jakie mogą wystąpić w związku ze świadczeniem pracy. W tym celu, Partnerzy mają obowiązek wdrożyć systemy pozwalające na wykrywanie, zapobieganie i usuwanie zagrożeń dla zdrowia i bezpieczeństwa, takich, jak zmęczenie wynikające z narzucania nadmiernie obciążających harmonogramów pracy.

6. Procedura dotycząca skarg
Skargi i zgłoszenia dotyczące naruszeń niniejszych Zasad mogą być zgłaszane do w każdym czasie, również anonimowo. Osoby składające skargi powinny zgłaszać nieprawidłowości, co do których są w dobrej wierze przekonane o ich prawdziwości. Partnerzy zapewniają, że osoby składające skargi nie będą ponosiły z tego tytułu żadnych konsekwencji, w tym dyscyplinarnych.

W kodeksie Uber informuje także o postępowaniu w razie naruszenia zasad oraz ewentualnych konsekwencjach. - Gdy uzyskamy informację o jakimkolwiek naruszeniu lub podejrzeniu naruszenia przez Partnera niniejszych Zasad, podejmiemy kontakt z takim Partnerem w celu omówienia problemu – czytamy w dokumencie. - Jeżeli nabierzemy przekonania, że sposób postępowania Partnera pozostaje sprzeczny z niniejszymi Zasadami, zwłaszcza jeżeli Partner nie dostarcza dokumentów lub informacji niezbędnych dla zbadania lub wyjaśnienia rzekomych naruszeń, podejmiemy wobec takiego Partnera stanowcze kroki, nie wykluczając zawieszenia lub dezaktywacji Partnera w aplikacji lub rozwiązania umowy z Partnerem – przestrzega Uber.

Odzyskać zaufanie

W komunikacie Ilona Grzywińska-Lartigue, dyrektor komunikacji w Europie Środkowo-Wschodniej w Uberze nie ukrywa, że najważniejszym zadaniem firmy jest odzyskanie zaufania regulatorów, kierowców, użytkowników i opinii publicznej. Dlatego m.in. wprowadzono obecny kodeks.

- Jako dostawca jednej z najpopularniejszych aplikacji do mobilności miejskiej w Polsce rozumiemy, że bycie partnerem dla miast wiąże się z wielką odpowiedzialnością – zaznacza Ilona Grzywińska-Lartigue. - A ta zaczyna się od kierowców i kurierów korzystających z aplikacji Uber. Chcemy mieć pewność, że kierowcy, którzy zdecydowali się na współpracę z Uberem poprzez partnerów, na każdym kroku czują wsparcie z naszej strony oraz dysponują zarówno wiedzą, jak i narzędziami, dzięki którym będą mogli tę współpracę ocenić. Jednocześnie chcemy, aby taką samą odpowiedzialność za zgodność z polskim prawem podatkowym i prawem pracy odczuwały firmy partnerskie. Dlatego wysyłamy do nich silny i czytelny sygnał, że będziemy traktować sprawy potencjalnego nieprzestrzegania Kodeksu Postępowania niezwykle poważnie – zapewnia przedstawicielka Ubera.

W oparciu o Kodeks Postępowania Partnerów Uber opracował także zestaw wewnętrznych wytycznych dla swoich pracowników w centrum obsługi klienta. Według zapowiedzi będą oni z nich korzystać w celu wspierania kierowców w ich relacjach z partnerami flotowymi, czuwając w ten sposób nad respektowaniem zapisów zawartych w Kodeksie. Przykładowo, jednym z zapisów z takiego dokumentu jest obowiązek dotarcia do partnera flotowego, wobec którego zostało złożone roszczenie.

W 2018 r. Uber zanotował przychody w wysokości 11,3 mld dolarów, a globalna wartość zamówień wzrosła rok do roku o 45 procent. Spółce udało się też zredukować roczną stratę do poziomu 1,8 mld dolarów. Uber wyceniany obecnie przez analityków na 100 mld dolarów zamierza zadebiutować na giełdzie w Nowym Jorku na początku maja br. i pozyskać od inwestorów 10 mld dolarów.

Dołącz do dyskusji: Uber wprowadza Kodeks Postępowania Partnerów. Zakaz dyskryminacji, poszanowanie godności i terminowe wypłaty

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl