TVP z droższym cennikiem reklam
Telewizja Polska rozpoczęła sprzedaż czasu reklamowego na marzec br. - Cennikowy koszt dotarcia do 1 proc. grupy docelowej 16-49 (CPP) w TVP 1 i TVP 2 będzie w marcu ponad 50 proc. wyższy niż w tym samym okresie zeszłego roku - uważa Maciej Głuszak, software development manager z Omnicom Media Group.
- Nie oznacza to jednak, że o tyle wzrosły koszty dotarcia w TVP - ciągle duża część zasobów sprzedawana jest w "pakietach", gdzie agencje mają ograniczony wpływ na wybór spotów, ale stałe CPP na tzw. grupie rozliczeniowej - tłumaczy nam Głuszak.
- Wzrost cen jest ok. 20 proc. większy niż zapowiadany przez TVP w zeszłym roku, trudno jednak powiedzieć, że nieoczekiwany. To dość oczywista reakcja na "nadpopyt", który w tym roku wystąpił już w lutym - wyjaśnia nam Głuszak.- Niepokojące jest jednak, że wbrew zapowiedziom i oczekiwaniom części rynku, następuje spadek konkurencyjności zakupu cennikowego na rzecz pakietów. To zjawisko szkodliwe zarówno dla klientów, domów mediowych, jak i samych nadawców.
Zdaniem Macieja Głuszaka, jeżeli rynek nie zaakceptuje wzrostu kosztów dotarcia w cenniku, w tym roku znowu trzeba będzie liczyć się z ogromnymi redukcjami zleceń pakietowych, trudnościami w skutecznym planowaniu i kupowaniu kampanii. - Reklamy produktów dla młodzieży przy programach dla emerytów nie będą niczym dziwnym - podsumowuje..
Z analizy cenników TVP wynika, iż spory wzrost cen nastąpił np. przy niedzielnym serialu TVP 1 "Ranczo". Rok temu w marcu 30-sekundowy spot przed odcinkiem kosztował 35 tys. zł, a po - 31 tys. zł. W tym roku będzie to odpowiednio 60 tys. zł i 52 tys. zł. W górę poszły także ceny reklam emitowanych po serialu "M jak miłość" nadawanym w TVP 2. W poniedziałki koszt 30-sekundowego spotu wzrósł z 66 tys. zł do 79 tys. zł, a we wtorki z 63 tys. zł do 75 tys. zł Jednocześnie nie zmieniły się ceny reklam przed poniedziałkowym odcinkiem tego serialu, a przed wtorkowym nawet spadły - z 50 tys. zł do 46 tys. zł.
Telewizja Polska przygotowała także specjalną ofertę wiosenną. W jej ramach klienci, którzy w dniach od 1 do 31 marca zakupią reklamy w ramach pakietu obejmującego TVP Kultura, TVP Sport, TVP Polonia, iTVP i telegazetę TVP, otrzymają dodatkowy rabat na zakup spotów w TVP 1 i TVP 2. Wyniesie on 1 proc. w przypadku wydatków na kwotę 30 tys. zł netto, 3 proc. (60 tys. zł netto) i 5 proc. ( 90 tys. zł netto). Warunkiem jest, aby udział wydatków na kanały tematyczne wyniósł 50 proc., iTVP - 25 proc., a telegazetę - 25 proc.
Dołącz do dyskusji: TVP z droższym cennikiem reklam