TVP: Jerzy Owsiak "wrobiony" w abonament, Agora zwalcza telewizję publiczną
Używając retoryki "Gazety Wyborczej" można powiedzieć, że Jerzy Owsiak jest "wrobiony" w abonament od lat, bo bez pochodzących z niego środków Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy nie odniosłaby tak wielkiego sukcesu - głosi stanowisko Telewizji Polskiej.
Jak podała rzeczniczka TVP Aneta Wrona, w odpowiedzi na artykuł "Owsiak wrobiony w abonament przez TVP" prośba o podpis Owsiaka pod "apelem o zachowanie opłaty, dzięki której telewizja publiczna może w ogóle funkcjonować, jest czymś zupełnie naturalnym".
Środowa "GW" napisała, że Telewizja Polska sama przygotowała tekst apelu w obronie abonamentu, który miały do marszałka Sejmu wysyłać organizacje pozarządowe. Nie chciała podpisać go szefowa Polskiej Akcji Humanitarnej Janina Ochojska ani Anna Dymna, szefowa fundacji Mimo Wszystko. Apel podpisał Jurek Owsiak z Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Rzecznik WOŚP Krzysztof Dobies wyjaśnił, że Orkiestra tekst dostała z TVP z informacją, że podpisało się już pod nim wiele innych organizacji, w tym panie Dymna i Ochojska. W tej sytuacji Owsiak zdecydował, że w geście solidarności z nimi też się podpisze. Gdy przekonał się, że go oszukano, wysłał list do TVP z informacją, że to podważyło jego zaufanie do telewizji publicznej.
"Zapowiadana przez koalicję rządową likwidacja abonamentu od 1 stycznia 2009 r. może spowodować drastyczne ograniczenie środków na wsparcie organizacji pozarządowych. Jeśli rząd chce likwidacji abonamentu (a co za tym idzie, zabrania TVP 30 proc. budżetu), to wydaje się rzeczą naturalną, że - w obliczu bezpośredniego zagrożenia dla dalszego istnienia - Telewizja Polska apeluje o wsparcie swoich wieloletnich partnerów" - głosi oświadczenie TVP przekazane w środę.
W ocenie TVP, artykuł w "GW" to "wyraz fałszywej troski +Gazety Wyborczej+ o organizacje pozarządowe".
"Wydawany przez koncern Agora S.A. dziennik nie interesuje się ich dobrem, lecz zwalcza Telewizję Polską S.A. W tej sytuacji zasadne wydaje się pytanie czy negatywna kampania na łamach "Gazety Wyborczej" nie jest elementem strategii koncernu Agora S.A., który chciałby przejąć część rynku telewizyjnego, po osłabionej i zmarginalizowanej - w wyniku działań rządzącej Platformy Obywatelskiej - telewizji publicznej" - wskazano w oświadczeniu.
Napisano w nim, że z racji swojego charakteru i pełnionej misji Telewizja Polska wspiera organizacje pozarządowe, dając im bezpłatny dostęp do czasu antenowego; korzystają one także z patronatów i sponsoringów korporacyjnych TVP.
TVP "jako jedyne medium w Polsce stworzyła warunki, dzięki którym Polacy tak chętnie i szczodrze przez lata angażowali się w działalność Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy" - głosi oświadczenie. "W ciągu kilkunastu lat funkcjonowania WOŚP na antenie TVP 2, telewizja publiczna przeznaczyła na ten cel - jak szacujemy - prawie 50 mln złotych" - podała TVP.
Rzeczniczka telewizji poinformowała, że działania na rzecz abonamentu radiowo-telewizyjnego, "będącego jednym z głównych źródeł finansowania mediów publicznych" są konieczne, bo "w ostatnich latach - pomimo wyraźnego spadku ściągalności abonamentu - władze państwowe, a w szczególności Ministerstwo Finansów nie uczyniły nic, aby opłatę skutecznie egzekwować". Dlatego, jak wskazano, Polskie Radio i TVP "były zmuszone podjąć w tej sprawie samodzielne kroki".
Jak podano, w 2004 r. Zarząd TVP pod kierownictwem Jana Dworaka powołał - w ramach Biura Marketingu i Promocji - wydział ds. marketingu abonamentu, a "obecne działania to kontynuacja wysiłków poprzednich Zarządów TVP, kierowanych przez prezesów Jana Dworaka i Bronisława Wildsteina". Kampania na rzecz abonamentu została "zintensyfikowana" w 2008 r. po uzyskaniu z Krajowej Rady i Radiofonii informacji o "drastycznym" spadku wpływów z abonamentu.
"Formuła apelu o utrzymanie instytucji abonamentu zaproponowana organizacjom pozarządowym jest jednym z przejawów tego działania" - wskazano.
Dołącz do dyskusji: TVP: Jerzy Owsiak "wrobiony" w abonament, Agora zwalcza telewizję publiczną