Telewizja, telefon i internet od Cyfrowego Polsatu w przyszłym roku
Cyfrowy Polsat planuje w przyszłym roku ruszyć z ofertą zintegrowaną złożoną z telewizji, telefonii i internetu, a jeszcze w tym uruchomi wideo na żądanie. Na razie mimo wzrostu przychodów, spada zysk netto spółki, ale ta tłumaczy to wpływem osłabienia się złotego.
Z zaprezentowanych we wtorek danych finansowych wynika, że przychody Cyfrowego Polsatu w pierwszych trzech kwartałach wyniosły 983 mln zł i były o 20 proc. wyższe niż rok wcześniej. Spadł natomiast zysk netto - o 17 proc. do 189 mln zł. Powodem tego spadku było głównie wpływ osłabienia się złotego, bowiem spółka część kosztów licencji programowych oraz przesyłu sygnału denominuje w euro i w dolarach. Zysk netto bez uwzględniania tego czynnika wyniósłby 250 mln zł, czyli o 10 proc. więcej niż rok wcześniej - podali przedstawiciele spółki.
Na koniec września br. największa polska platforma satelitarna miała 2,92 mln abonentów (2,34 mln z nich korzystało z pakietu Familijnego oraz pakietów premium, a 574 tys. z pakietów Mini i Mini Max), z czego w samym III kwartale br. zwiększył swoją bazę o 73 tys. klientów. W okresie od 30 września 2008 roku największej polskiej platformie przybyło 514 tys. abonentów. Największy wzrost wynoszący aż 71 proc. odnotowały jednak pakiety Mini i Mini Max, zaś liczba klientów pakietu Familijnego powiększyła się tylko 13 o proc. Zarząd spółki nie podaje prognoz co do liczby abonentów na koniec roku, ale właściciel platformy Zygmunt Solorz - Żak przewiduje przekroczy ona 3 mln zł.
Zwiększenie udziału abonentów z najtańszymi pakietami w stosunku do klientów Familijnego i najdroższych opcji poskutkowało spadkiem ARPU (średni przychód na jednego abonenta), który w pierwszych trzech miesiącach br. wyniósł 34,5 zł, czyli o 2 proc. mniej niż rok wcześniej. Zarówno ARPU pakietu Familijnego jak i Mini/MiniMax były jednak wyższe niż rok wcześniej i wyniosły odpowiednio 40,2 zł i 8,9 zł. W pierwszym przypadku wzrost wynikał z wychodzenia klientów z okresu podstawowego umowy i większej sprzedaży droższych pakietów, a w drugim - z rozpoczęcia płacenia pełnego abonamentu za pakiet Mini Max przez klientów objętych wcześniej promocją.
Spółka podała, że raportowany churn (współczynnik odpływu klientów) za okres 12 miesięcy zakończony 30 września wyniósł 10,1 proc., w tym churn dla pakietu Familijnego to 11,6 proc. a dla pakietów Mini i Mini Max - 2,9 proc. Platforma przewiduje, że w wyniku wprowadzeniu nowego regulaminu (obowiązuje od listopada br., ale na razie tylko nowych klientów) churn może się zwiększyć w I półroczu 2010 roku, ale nie podaje o ile.
Do końca tego roku Cyfrowy Polsat wprowadzi usługę z kategorii wideo na żądanie (więcej na ten temat). Wykorzystany zostanie do tego transponder na satelicie Hot Bird, który spółka wynajęła w maju br. Ta usługa ma być jednym z elementów, który przyczyni się do zwiększenia ARPU w przyszłym roku. Inne czynniki, które mają wpłynąć na wzrost ARPU to: m.in. wychodzenie części abonentów z okresu promocyjnego, ich migracja z Mini do Mini Maxa czy wprowadzenie pakietu HD, który ma zostać wzbogacony o kolejne kanały (na razie są w nim cztery stacje).
Najpóźniej 1 grudnia br. ruszą testy radiowego dostępu do internetu, który Cyfrowy Polsat świadczyć będzie w zakresie częstotliwości 850-900 Mhz dzięki współpracy z należącą do właściciela platformy Zygmunta Solorza-Żaka spółką Sferia. Zastosowana w tej usłudze technologia HSPA+ daje możliwość transferu danych do 21 Mb/s. Testy będą prowadzone w całej Polsce na 6 tys. osobach: klientach operatora oraz na przedstawicielach handlowych.
- W lutym przyszłego roku wystartujemy ze sprzedażą usługi internetowej do usługi telewizyjnej, a w II kwartale 2010 roku zaoferujemy ofertę zintegrowaną złożoną z telewizji, telefonii i internetu - mówił na konferencji prasowej Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu. W sprzedaży tej usługi ma pomóc planowany zakup blisko 100 proc. udziałów w posiadającej ponad 200 sklepów sieci mPunkt, która wzmocni istniejącą sieć sprzedaży platformy i będzie istotną częścią polityki utrzymania dotychczasowych klientów i ich obsługi. Na razie Cyfrowy Polsat nabył 45 proc. udziałów w tej spółce (więcej na ten temat). Platforma chce, aby w mPunkcie nadal swoje produkty pod marką Plus sprzedawał Polkomtel z którym będzie prowadzić w tej sprawie rozmowy.
Oferta internetowa Cyfrowego Polsatu będzie adresowana do mieszkańców małych miast, wsi i obrzeży dużych miast, gdzie jedyną alternatywą jeśli chodzi dostęp do internetu może być jedynie oferta radiowa oferta w technologii CDMA Telekomunikacji Polskiej - Tymi klientami nikt to tej pory się nie interesował i nie miał dla nich oferty - podkreśla Libicki.
Dołącz do dyskusji: Telewizja, telefon i internet od Cyfrowego Polsatu w przyszłym roku