Telekomunikacja Polska największą firmą medialną, TVP przed TVN
Telekomunikacja Polska SA jest największą firmą działającą na polskim rynku medialnym - wynika z rankingu 500 największych przedsiębiorstw opublikowanego przez "Rzeczpospolitą". Najwyższą pozycję ze stacji telewizyjnych zajęła natomiast Telewizja Polska, a wśród koncernów wydawniczych największa okazała się Agora.
Telekomunikacja Polska SA uplasowała się na 3. pozycji w
rankingu 500 największych polskich firm opracowanego przez
"Rzeczpospolitą", ustępując miejsca jedynie Orlenowi i PGE. Spółka
zanotowała w ubiegłym roku przychody ze sprzedaży w wysokości 18,24
mld zł, osiągając 2,27 mld zł zysku netto.
W czołówce rankingu znaleźli się trzej inni operatorzy
telefoniczni: PTK Centertel z 8 mld przychodów ze sprzedaży i 1,5
mld zł zysku netto zajął 17. miejsce, Polkomtel osiągnął 7,8 mld zł
dochodów handlowych i 1,36 ml zł zysku netto, co dało firmie 20.
lokatę, natomiast PTC ( 7,43 mld zł przychodu ze sprzedaży)
uplasował się na 21. pozycji. Warto zauważyć, że dwie pierwsze z
wymienionych firm osiągnęły zdecydowanie największe wskaźniki
ekonomicznej wartości dodanej EVA (PTK Centertel 952 mln zł, a
Polkomtel 914 mln zł) oznaczające, że zanotowały największe zyski
uwzględniające alternatywny koszt kapitału.
W rankingu znaleźli się jeszcze inni dostawcy usług
telekomunikacyjnych: Netia SA zajęła 301. miejsce (838 mln dochodów
handlowych, zysk netto -269 mln zł), UPC Polska - 378. lokatę (628
mln zł przychodów ze sprzedaży), a Telefonia Dialog SA - 450.
miejsce (odpowiednio 496 mln i 59 mln zł ).
Stosunkowo wysoko w zestawieniu znalazły się firmy dystrybuujące
prasę: Ruch SA uplasował się na 43. lokacie z dochodami handlowymi
wynoszącymi w ubiegłym roku 4,41 mln zł i 36 mln zł zysku netto,
natomiast Kolporter zajął 72. miejsce (3,06 mln zł przychodów ze
sprzedaży, 7 mln zysku netto. W rankingu znalazła się również Grupa
Empik Media & Fashion SA, która z 1,58 mln zł dochodów
handlowych i 83 mln zł zysku netto zajęła 170. lokatę.
Największą stacją telewizyjną okazała się Telewizja Polska SA,
której przychody ze sprzedaży wyniosły w 2007 roku 1,92 mld zł, a
zysk netto 94 mln zł, co uplasowało firmę na 124. miejscu w
rankingu. TVP SA wyprzedziła zarówno Grupę ITI (151. miejsce -
przychód ze sprzedaży: 1,73 mld zł, zysk netto: 72 mln zł) ,jak i
TVN SA (172. miejsce - przychód handlowy: 1,55 mld zł, zysk netto:
243 mln zł). Natomiast Canal+ Cyfrowy zajął 282. miejsce (899 mln
zł dochodu ze sprzedaży, 177 mln zł zysku netto), Telewizja Polsat
SA - 291. lokatę (odpowiednio: 875 mln i 288 mln zł), a Cyfrowy
Polsat - 411. miejsce (odpowiednio: 553 mln i 122 mln zł).
Największą firmą wydawniczą okazała się Agora SA, która dzięki
osiągnięciu w poprzednim roku 1,27 mld dochodów ze sprzedaży i 100
mln zysku netto zajęła 215.miejsce, wyprzedając Grupę Wydawniczą
Bauer, która z przychodami handlowymi wynoszącymi 1,12 mld zł i
zyskiem netto na poziomie143 mln zł uplasowała się na 238. lokacie.
W zestawieniu znalazły się ponadto wydające "Super
Express"Zjednoczone Przedsiębiorstwa Rozrywkowe( 300. miejsce - 839
mln zł przychodów ze sprzedaży), publikująca "Rzeczpospolitą" Grupa
Mecom (426. lokata - 538 mln zł dochodów handlowych i Polskapresse
(488. miejsce - 450 mln zł przychodów ze sprzedaży).
Dołącz do dyskusji: Telekomunikacja Polska największą firmą medialną, TVP przed TVN