Sprzedaż outdooru wzrosła w II kw. 2007 o ponad 13 proc.
Sprzedaż firm reklamy zewnętrznej wzrosła w pierwszym kwartale 2007 roku o ponad 13 proc. wobec drugiego kwartału 2006 roku i wyniosła 172,6 mln zł - poinformowała w raporcie Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej (IGRZ).
Raport obejmuje rzeczywiste, a nie cennikowe wpływy firm reklamy zewnętrznej.
II kwartał roku | Sprzedaż łączna | Sprzedaż w stosunku do 2007 |
2003 | 98.099.118 | - 74.499.941 |
2004 | 114.423.061 | - 58.175.998 |
2005 | 129.524.752 | - 43.074.307 |
2006 | 152.403.168 | - 20.195.891 |
2007 | 172.599.059 |
W II kwartale 2007 roku najwięcej wydano na reklamę zewnętrzną
następujących sektorów: telekomunikacja (17,65 proc.) żywność
(15,23 proc.), rozrywka-kultura (13,36 proc.), sprzedaż (13,14
proc.) oraz motoryzacja/transport (9,01 proc.).
Skład pierwszej piątki sektorów nie zmienia się od kilku lat, choć
następują przetasowania na miejscach.
"Sektory +telekomunikacja+ oraz +żywność+ zajmują w drugim kwartale tradycyjnie dwa pierwsze miejsca. Wiąże się to ze specyfiką tego okresu (święta, komunie, początek okresu urlopowego). W tym czasie przeznaczamy więcej pieniędzy na produkty właśnie spośród tych dwóch sektorów" - napisał w raporcie Lech Kaczoń, prezes IGRZ.
Z kolei w kategorii "produkty" w czołówce znalazły się: systemy telefonii komórkowej (14,38 proc.), sieci handlowe/ hipermarkety (11,76 proc.), samochody (6,25 proc.), środki osobistej pielęgnacji ciała (5,39 proc.) i odzież/obuwie (5,43 proc.).
"Interesującym w tym zestawieniu jest pojawienie się pierwszy raz w piątce produktów kategorii: +środki osobistej pielęgnacji ciała+. Uważam, że wiąże się to z faktem poprawiającej się z roku na rok sytuacji finansowej Polaków, którzy coraz chętniej wydają pieniądze na tego rodzaju produkty" - dodał prezes.
W II kwartale tego roku spadły wydatki na reklamę gazet codziennych.
"Osłabła dynamika wydatków na reklamę prasy. W minionym okresie zanotowaliśmy właściwie jedynie działania promocyjne ze strony wydawnictw Agory (dodatki do Gazety Wyborczej, Metro, Avanti, Logo). Sądzę jednak, że nie były to z góry zaplanowane promocje, lecz doraźne akcje" - poinformował Kaczoń.
"Czekające polski rynek prasowy zmiany powodują pewne przyczajenie głównych graczy oraz oczekiwanie na rozwój wypadków. Uważam ponadto, że w wypadku reklamy mediów elektronicznych (stacje radiowe i telewizyjne) wyraźna poprawa wydatków na ich promocję nastąpi dopiero jesienią tego roku" - dodał.
Grupa Wydawnicza Polskapresse chce rozpocząć jesienią wydawanie nowego dziennika ogólnopolskiego o nakładzie od 800 tys. do 1 mln egzemplarzy.
Szef IGRZ po II kwartale podtrzymał prognozę na 2007 rok, zakładającą wzrost sprzedaży outdooru na poziomie 10 proc. w stosunku do 2006 roku.
"Wynik pierwszego półrocza 2007 roku zamyka się kwotą w wysokości 285.964.338,00 zł, która jest wyższa w stosunku do tego samego okresu poprzedniego roku o ponad 10 proc. Wynik ten potwierdza prognozy IGRZ dla bieżącego roku - planowaliśmy wzrost sprzedaży na poziomie dziesięciu proc." - podał Kaczoń.
Dane IGRZ obejmują firmy pierwszej piątki (ze wszystkimi podmiotami z grupy) czyli: AMS, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Stroer Out of home Media oraz News Outdoor Poland. Raport zawiera także dane firm: Business Consulting, CAM Media, Defi Poland, Gigaboard Polska oraz Mini Media/Publiprox.
Dołącz do dyskusji: Sprzedaż outdooru wzrosła w II kw. 2007 o ponad 13 proc.