Podsumowanie roku w social media, prognozy na 2022 rok
Rozpoczynamy cykl podsumowań kończącego się roku w mediach i marketingu. Dzisiaj prezentujemy pierwszą część wypowiedzi o mediach społecznościowych, komentują dla nas menedżerowie z Httpool Polska, Wirtualnej Polski, JU (Digitree Group), SalesTube, Kamikaze Altavia Group, Performics, Labcon i Cube Group.
Justyna Duszyńska, CEO w Httpool Polska
Wydarzenie roku
28 października 2021 Mark Zuckerberg ogłasza zmianę nazwy spółki na Meta. Metaversum za 5-15 lat będzie internetem, w którym będziemy, a nie, na który patrzymy i używamy.
Mata przejmuje wszystko! Nie tylko MAKA, ale i social media, YouTube z 61 mln wyświetleń utworu Kiss Cam i 59 mln wyświetleń Patoreakcji. Na jego koncercie w Warszawie bawi się 40 tysięcy fanów. To on przejmuje młodzież i jest niesamowicie mocnym głosem młodego pokolenia.
Najważniejsze trendy w 2021 roku
W mojej ocenie w 2021 królem trendów jest social commerce. Więcej zakupów, więcej narzędzi i funkcjonalności, jeszcze więcej wideo i wybuch „life shoppingu” - zakupów na żywo. Platformy social media rozwinęły przed nami cały wachlarz możliwości i narzędzi do robienia szybkich i łatwych zakupów. Zarówno Instagram, jak i TikTok, cały czas pracują nad doskonaleniem algorytmu zakupów na żywo.
Dużym i ważnym trendem 2021 było dbanie o wiarygodność informacji również w mediach społecznościowych. Już nie tylko platformy są pod presją, aby ustalić restrykcyjne zasady wiązane z publikacją niedozwolonych treści, ale i influencerzy muszą uważać na swoje publikacje, zarówno od strony wiarygodności treści, jak i etyczności promowania produktów. UOKiK właśnie zaczął postępowanie wyjaśniające nt. kryptoreklamy, przeciwko czterem największym polskim influencerom.
Trendy na 2022
W 2022 r. będziemy świadkami szerokiego wykorzystania AR i VR do budowania więzi między marką a konsumentem. W czasach first-party cookies, ten trend będzie dominujący na platformach social media. Zwłaszcza Snapchat, który od dawna jest liderem w zakresie narzędzi AR, ma bardzo dużo do zaoferowania marketerom w tym obszarze. Snapchat już wiele lat temu zdecydował, że rzeczywistość rozszerzona jest jego przyszłością i ma najwięcej kreatywnych rozwiązań ze wszystkich platform. Marki dynamicznie rozwijające komunikację w social media będą musiały szybko dostosować rozwiązania do nowych narzędzi i trentów, aby nie stracić zainteresowania konsumentów.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021
Zwrot z inwestycji – ROI – to słowo klucz do sukcesu. Klienci oczekują myślenia strategicznego pod kątem zwiększania ROI, dobrego raportowania, przełożenia się komunikacji na konkretne efekty – leady, pozyskiwanie nowych klientów i skalowanie sprzedaży. W myśleniu marketerów na pewno więcej miejsca zajmuje teraz, niż jeszcze rok temu, wydawanie budżetów na narzędzia mierzalne, efektywnościowe. Działania direct-to-consumer zaczęły być standardem, a w dużej mierze odbywają się właśnie na platformach social mediowych. Platformy społecznościowe takie jak: Twitter, Snapchat, TikTok czy LinkedIn, dają niesamowite efekty w dotarciu do bardzo celowanych grup konsumenckich.
Największe wyzwanie 2022
W roku 2022 czeka nas najprawdopodobniej rewolucja spowodowana decyzją Google i wygaszaniem third-party cookies. Zmiana, której w sumie spodziewać się można było już od kilku lat, kiedy pierwsze kroki w tym zakresie podjęła wyszukiwarka Safari. Jednak teraz - po wyszukiwarkach Safari i Firefox (a po drodze było też RODO) - zablokowanie third-party cookies zapowiedział największy gracz, czyli właśnie Google, ze swoim Chrome (w Polsce posiadający ok. 70 proc. rynku, mierzonego liczbą użytkowników).
Co to oznacza dla branży? Świat reklamy internetowej czeka ogromna zmiana w zakresie śledzenia aktywności użytkowników oraz dostępności danych. Można założyć, że do osiągnięcia zbliżonych jak do tej pory celów, potrzebny będzie większy niż do tej pory budżet. Brak możliwości śledzenia zachowań użytkowników za pomocą przeglądarki Chrome wymusi bowiem strategiczne zmiany – firmy będą musiały inwestować we własne rozwiązania do agregowania informacji o klientach (obecnych i potencjalnych).
Kamil Karnowski, sekretarz redakcji Wirtualnej Polski
Wydarzenie roku
Wydarzeniem roku 2021, które wstrząsnęło social mediami (i nie tylko), była globalna awaria Facebooka z 4 października. Pokazała, jak ważnym elementem spędzania czasu użytkowników są media społecznościowe. Ci natychmiast “przenieśli się" na TikToka i Twittera, a akcje Facebooka spadły tego dnia o niemalże 5%. Mimo zaledwie kilkugodzinnej awarii, część użytkowników zaczęło stawiać sobie pytania dotyczące skali wpływu social mediów na ich codzienne życie.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
Najważniejszy trend 2021, to zdecydowanie pionowy format wideo z efektami AR, który zdominował kluczowe aplikacje SM. TikTok, który od dawna zjednuje sobie coraz więcej odbiorców (i to nie tylko poniżej 13 roku życia, jak mawiają złośliwi), przoduje na pierwszym miejscu wśród najczęściej pobieranych aplikacji na świecie. Instagram, depcząc mu po piętach, już w 2020 r., wprowadził jako dodatkową funkcję Instagram Reels, która w Polsce pojawia się dopiero w 2021 r. Nie zapominajmy też o Snapchacie, który jest zdecydowanym pionierem, jeśli chodzi o narzędzia AR.
Trend na 2022
Rok 2022 to będzie rok wideo. Jednak nie byle jakiego. Chodzi o krótkie formy, które nie będą dłuższe niż 15-30 sekund. W obliczu coraz natłoku komunikatów, jakie użytkownik dostaje w social mediach, walka o jego uwagę jest coraz trudniejsza. TikTok, Instagram, Snapchat, ale także od tego roku YouTube Shorts, wprowadzają nas w zupełnie nowy świat contentu pojawiającego się w social mediach.
Julia Feliks, social media manager w Veneo
Wydarzenie roku
Viral. Totalny hype. Fenomen społeczny. Istna zmora dla rodziców i „obłęd” trudny do zrozumienia dla wielu. O czym mowa? Oczywiście o kolosalnym sukcesie sprzedażowym i marketingowym Lodów Koral Ekipa, w których promocji mieliśmy niemały udział, jako agencja od lat obsługująca markę Lody Koral w digitalu. A mówię o tym w odniesieniu do faktu, że ten rok obfitował w naprawdę duże i znaczące współprace na linii influencer-marka, które odbiegały od zwykłego i znanego do tej pory modelu współpracy – w stylu wrzuć post, który lepiej lub gorzej promuję markę. Wspomniane już Lody Koral Ekipa, zestaw Maty w McDonald’s czy Sanah i Sobel dla Mastercard Music – co to były za kampanie! Z drugiej strony, patrząc na rosnący udział influencerów, nikogo nie zdziwił chyba też fakt zainteresowania się nimi przez UKOiK - #współpraca.
Jako mały dodatek wspomnę o tym, jak na dłuższą chwilę zatrzymał się świat – czyli moment gdy padł Facebook i inne „dzieci” Zuckerberga. Co za popłoch w branży i nie tylko :)
Najważniejsze trendy 2021 i predykcje na rok 2022
Przewidywanie trendów na kolejny rok jest trochę jak wróżenie z fusów, czy szukanie odpowiedzi w magicznej kuli, bo nikt z nas tak naprawdę nie wie, co przyniesie kolejnych 12 miesięcy. Idealnie pokazał to rok 2020, kto z nas mógł przewidzieć, że nasze życia, branże i miejsca pracy zostaną tak wywrócone do góry nogami.
Jednak gdybym miała krótko podsumować 2021 i wskazać główne kierunki na 2022 rok, to z pewnością kończący się rok był rokiem wideo krótkometrażowego. TikTok, jako najszybciej rosnące medium społecznościowe tego roku spoza „fejsbukowej” rodziny, Instagram ze swoimi Reelsami, czy wprowadzenie YouTube Shorts pokazały, że sociale stoją krótkim wideo. Jednak na platformach społecznościowych już teraz następuje subtelna zmiana, która myślę rozwinie się w kolejnym roku - TikTok rozszerzył wideo do 3 min, a Reelsy do 60 sekund. Te małe zmiany mogą świadczyć o tym, iż zmierzamy w stronę treści o dłuższej formie.
Dlatego rok 2022 uznałabym rokiem kreatywnego, dłuższego oraz dobrego jakościowo i contentowo wideo. Samo nagranie i pokazanie zwykłego niczym niewyróżniającego się wideo już nie wystarczy. Musi być mega kreatywne, innowacyjne i przyciągające uwagę! Mijający rok był również rokiem live shoppingu w grupach, social commercu na platformach SoMe oraz podcastów i śmiało myślę, że mogę powiedzieć, że w nadchodzącym roku trendy te zostaną nie tylko utrzymane, ale zintensyfikowane jak nigdy dotąd.
Co pandemia zmieniła w mojej branży
W zeszłym roku powiedziałam, że digital nie jest już tylko królem, ale całym królestwem. W tym roku mówię natomiast, że digital nie jest tylko królestwem, jest uniwersum - z królującym SoMe - Metaverse :). Trwająca kolejny rok pandemia jeszcze bardziej podsyciła ożywienie w SoMe i przyspieszyła zmiany zachowań konsumentów – czas spędzony w domu i właściwie w zdalnym świecie przełożył się mocno w 2020 roku na wzrostu ruchu e-commerce, a w mijającym roku tylko mocniej ugruntował swoją pozycję. Co więcej w roku 2021 reklama w mediach społecznościowych była jednym z podstawowych sposobów w jakie ponad 4,55 miliarda ludzi na całym świecie (liczba osób aktywnych w SoMe wg Digital 2021 October Global Statshot Report) odkrywało nowe marki, produkty, usługi – a właściwie chłonęło świat.
Myślę, że przedłużająca się pandemiczna rzeczywistość pokazała jeszcze dobitniej, że firmy muszą być obecne w sferze digitalowej – jednak rok 2021 zweryfikował w wielu przypadkach, że nie tylko warto być w internecie, ale również trzeba robić to dobrze, gdyż żadna wpadka nie zostanie niezauważona. Czy dla mnie osobiście i mojej branży coś się zmieniło? Z pewnością przybyło wielu klientów i nowych wyzwań.
Największe wyzwanie na 2022 rok
Myślę, że podobnie jak w zeszłym roku, największym wyzwaniem będzie nadążenie za zmianami w otaczającej nas rzeczywistości i dostosowywaniem do niej komunikacji. Co więcej, media społecznościowe stały się społecznościowe jak nigdy. Przebywanie online stało się dla wielu z nas nową rzeczywistością i nie przepuścimy już bez echa żadnej wpadki marki czy influencera. Dogłębnie sprawdzamy każdą podawaną w sieci informacje, dociekamy prawdy i prześwietlamy podawane nam komunikaty. Jest to więc niesamowita okazja i wyzwanie dla nas – marketerów.
Grupy odbiorców na socialach z dnia na dzień powiększają się ( dziennie przybywa 1 milion osób aktywnych w SoMe wg Digital Global Statshot Report), ale są też bardziej wymagające. Myślę, że wyzwaniem również będzie podzielenie komunikacji ze względu na grupy wiekowe. Wiedzieliście, że grupa 55+ to w ostatnim czasie najszybciej rosnąca grupa odbiorców na FB i IG (Social Media Insights- Global Digital Reports)? Czyżby czas na srebrną rewolucję w komunikacji SoMe?
Na kolejnych podstronach wypowiedzi menedżerów z firm JU (Digitree Group), SalesTube, Kamikaze Altavia Group, Performics, Labcon i Cube Group
Dołącz do dyskusji: Podsumowanie roku w social media, prognozy na 2022 rok
Pani byla/jest już ekspertem od:
- sprzedaży banerów
- video
- eCommerce
- eventow i B2B
- programowania
- social mediow
Fenomen nie człowiek.
Proszę zapytajcie szefów strategii w największych, sieciowych agencjach