Skoda Auto w internecie - case study
Branża motoryzacyjna coraz częściej dostrzega znaczenie Internetu jako narzędzia wspomagającego sprzedaż samochodów. Serwisy motoryzacyjne, prezentujące szczegółowe informacje, takie jak dane techniczne, wersje wyposażenia, części, kolory, opcje - są często odwiedzane przez osoby pragnące kupić samochód, ale także przez użytkowników już posiadających samochód danej marki.
1. Opis sytuacji
Branża motoryzacyjna coraz częściej dostrzega znaczenie Internetu jako narzędzia wspomagającego sprzedaż samochodów. Serwisy motoryzacyjne, prezentujące szczegółowe informacje, takie jak dane techniczne, wersje wyposażenia, części, kolory, opcje - są często odwiedzane przez osoby pragnące kupić samochód, ale także przez użytkowników już posiadających samochód danej marki.
Dotychczasowy serwis Škody był najczęściej odwiedzanym serwisem motoryzacyjnym w Polsce, co potwierdza zapotrzebowanie internautów na dostęp do informacji, możliwość porównania cen, wyposażenia, danych technicznych, a także poznania informacji o nowościach i premierach.
2. Wyzwanie
Ze względu na zainteresowanie internautów serwisem Škody, polski importer marki postanowił dotychczasowy serwis www unowocześnić, udoskonalić, odświeżyć - zapewnić mu większą funkcjonalność i zwiększyć przejrzystość prezentowanych informacji. Postawił na uporządkowanie kategorii tematycznych oraz na zastosowanie technologii, które przy tworzeniu pierwotnej wersji serwisu kilka lat temu, były jeszcze niedostępne.
Oprócz tego, celem było opracowanie internetowego wizerunku
marki, spójnego z Corporate Identity producenta Škoda Auto
a.s.
Wyzwaniem, jakie Škoda Auto Polska SA postawiła przed agencją, było
również przeprowadzenie szeregu specjalistycznych badań, dzięki
którym możliwe było zbudowanie optymalnego serwisu www - zarówno
pod względem funkcjonalności, jak i od strony graficznej.
3. Podjęte działania
Prace nad budową nowego portalu dla polskiego importera Škody
rozpoczęły się od badań (Eye tracking, Desk research, Focus Group
Interview, Pop up survey). Wyniki przełożyły się na zastosowanie
optymalnych rozwiązań - związanych zarówno z wyglądem serwisu
(layout, grafika, kolorystyka), jak i funkcjonalnością (struktura
serwisu, precyzyjnie romieszczone menu, intuicyjna nawigacja
itp.).
Różnorodność badań pozwoliła na poznanie i precyzyjne określenie
preferencji użytkowników, a także na opracowanie
zindywidualizowanego produktu, pełniącego funkcje użytkowe i
wizerunkowe.
W badaniu Eye Tracking wzięło udział 17 osób. Każdy uczestnik
realizował w każdym z 4 konkurencyjnych serwisów motoryzacyjnych 3
zadania. Po zakończeniu wykonywania zadań, badany wypełniał ankietę
z pytaniami dotyczącymi oceny badanych serwisów.
Przy badaniu Focus Group Interview 56 osób podzielono na 8-osobowe
grupy. Moderator prowadził dyskusję, podczas której uczestnicy
ujawniali spontaniczne reakcje i opinie. Dyskusja była nagrywana, a
uzyskany materiał poddano szczegółowej analizie.
Badanie Desk Research pozwoliło określić mocne i słabe strony
dotychczasowego portalu www.skoda-auto.pl. Objęto nim dane
wtórne pochodzące ze studiów jakościowych nad idealnym portalem
samochodowym oraz dane dotyczące wizyt na stronie www.skoda-auto.pl (dane udostępniła
agencja badawcza GEMIUS).
Zaproszenie do udziału w badaniu Pop up survey wyświetliło się w
formie okna pop-up 300 losowo wybranym użytkownikom kilkunastu
tysięcy witryn w polskim Internecie.
4. Rezultaty
Wyniki badań
Jak podkreśla
Katarzyna Kruczkowska, Senior Account Manager odpowiedzialna za
koordynację prac związanych z budową portalu, "gruntowne badania
poprzedzające prace nad portalem dały nam solidne podstawy do
stworzenia produktu jak najpełniej odpowiadającego preferencjom
potencjalnych klientów Škody.
Z badań jasno wynikało, że potencjalni nabywcy chcą poznać ofertę - czyli powinni łatwo odnaleźć dane o modelach, szczegóły techniczne, ceny oraz informacje o aktualnych promocjach. Natomiast posiadacze samochodów tej marki wskazywali na konieczność szybkiego dostępu do danych dealerów oraz stacji serwisowych. Każda z badanych grup podkreślała, że są już zniechęceni stronami przepełnionymi flashem oraz zbędnymi, długimi opisami" - dodaje Kruczkowska.
Jeśli chodzi o strukturę serwisu - jak podkreśla Wojciech Kmita,
analityk pracujący dla GoldenSubmarine - "badania wykazały, że
internauci oczekują, by na stronie głównej znajdowały się tylko
niezbędne informacje, a menu było przejrzyste i intuicyjne.
Pamiętaliśmy o tym, przygotowując nową strukturę serwisu Škody.
Ponadto badani, pytani o kwestie tekstów zamieszczanych na stronie
www, zgodnie podkreślali, że krótkie i zwięzłe opisy, dobrze
rozmieszczone w serwisie w stu procentach spełniają swoje
zadanie."
Rezultaty prac
Prace nad layoutem zakończyły się opracowaniem kilku propozycji.
"Projekty graficzne, przed ostateczną decyzją o tym, który będziemy
wdrażać, przedstawiliśmy użytkownikom Internetu. Badani
wypowiedzieli się na temat kolorystyki, rozmieszczenia treści,
zdjęć itd. Wygrał projekt najbardziej nawiązujący do strony
czeskiej. Po kliku modyfikacjach, layout zyskał ostateczny kształt,
który teraz można obejrzeć w sieci"- mówi Kruczkowska.
Od strony programistycznej, Škoda Auto Polska SA postawiła na
elastyczność i funkcjonalność. CMS umożliwia intuicyjne zarządzanie
treścią i gwarantuje pełną swobodę dokonywania zmian, łącznie z
ingerencją w strukturę. Serwis podąża za najnowszymi trendami, np.
gwarantuje wielowarstwowy poziom dostępu do każdego modułu, co
przekłada się na możliwość nadawania indywidualnych uprawnień do
wybranych części serwisu.
5. Podsumowanie
Portal Škody odzwierciedla wizerunek tej najpopularniejszej w
Polsce marki motoryzacyjnej. Według badań (Raport IAB 2007), portal
skoda-auto.pl jest najczęściej odwiedzanym serwisem motoryzacyjnym
wśród polskich internautów.
Pojedyncze elementy oparte o flaszowe animacje budują obraz
dynamicznej, innowacyjnej marki; przejrzysty portal, zaprojektowany
z myślą o aktywnych osobach, jest doskonałym źródłem informacji o
modelach, a także o firmie.
Koncepcja graficzna serwisu, w oparciu o specjalistyczne badania w
stu procentach odpowiada preferencjom internautów.
Trwa adaptacja stron www dealerów Škody, zgodnie z wytycznymi przy
serwisie. Planowane jest wprowadzanie nowych elementów do serwisu
oraz przygotowanie strony dostępnej dla telefonów komórkowych.
6. Wnioski
Marka Škoda otrzymała w Poslce udoskonalone narzędzie wspomagające sprzedaż, a internauci, dzięki ujednoliconym pod względem wyglądu podstronom, łatwo "uczą się" serwisu, szybciej docierając do poszukiwanych informacji.
Dołącz do dyskusji: Skoda Auto w internecie - case study