VoD.pl przed Playerem, TVP i CDA przed Iplą, Netflix wyprzedził Showmaxa (analiza)
Wśród platform VoD najwięcej użytkowników ma VoD.pl, natomiast najwięcej odsłon i najdłuższy średni czas korzystania przez internautów notują Player.pl i Vod.tvp.pl. W skali roku bardzo duży wzrost odwiedzalności osiągnął Netflix, dzięki czemu wyprzedził Showmaxa.
We wrześniu br. VoD.pl (Grupa Onet-RASP) odwiedziło 3,76 mln realnych użytkowników (czyli 14,09 proc. wszystkich polskich internautów), którzy wykonali w nim 14,59 mln odsłon, a każdy spędził na stronie przeciętnie 32 minuty i 5 sekund (32:05) - pokazują dane z badania Gemius/PBI opracowane przez Wirtualnemedia.pl.
Na początku zeszłego miesiąca w serwisie pojawiły się treści z konkurencyjnych platform: Player.pl (Grupa TVN) i Ipli (Cyfrowy Polsat).
Player.pl - na początku września udostępniony w nowej wersji - przy 3,09 mln użytkowników miał 35,2 mln odsłon oraz trzy godziny i 27:05 minuty przeciętnego czasu korzystania przez odwiedzającego. Dodatkowo aplikacja mobilna tego serwisu miała 602,4 tys. użytkowników.
Natomiast Vod.tvp.pl zanotował 2,88 mln użytkowników, 39,8 mln odsłon oraz trzy godziny i 14:05 minuty średniego czasu korzystania. Serwis w nowej odsłonie pojawił się w maju br., udostępniono w nim wiele produkcji archiwalnych, m.in. ponad 20 kultowych seriali.
Ipla, należąca do trzeciego z głównych nadawców telewizyjnych - Cyfrowego Polsatu, jest dostępna zarówno jako serwis www (w zeszłym miesiącu miał 2,03 mln użytkowników, 17,71 mln odsłon oraz dwie godziny i 31:28 minuty) i aplikacja mobilna (693 tys. użytkowników, 22,56 mln odsłon oraz trzy godziny i 25:14 minuty), jak też aplikacja desktopowa (354,3 tys. użytkowników).
Wśród platform z odpłatną ofertą abonamentową największy zasięg ma dział Premium serwisu Cda.pl - w minionym miesiącu zanotował 2,4 mln użytkowników, 15,81 mln odsłon i 14:24 minuty średniego czasu korzystania przez odwiedzającego. Cały serwis Cda.pl miał 6,78 mln użytkowników i 134,1 mln odsłon.
Netflix przy 996,1 tys. użytkowników zanotował 14,69 mln odsłon i 18:07 minuty średniego czasu korzystania, a Showmax miał 818,9 tys. użytkowników, 14,53 mln odsłon i 15:48 minuty średniego czasu korzystania. Znacznie niższe wyniki osiągnęły NCplusGo.pl i HBOgo.pl, dostępne tylko dla klientów usług telewizyjnych NC+ i HBO.
Platformy VoD we wrześniu 2017 r. |
||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||
domena |
realni użytkownicy |
odsłony |
średni czas korzystania [godz:min:sek] |
zasięg |
vod.pl |
3 762 654 |
14 591 887 |
0:32:05 |
14,09% |
player.pl |
3 095 811 |
35 206 590 |
3:27:05 |
11,60% |
tvp.pl - vod |
2 878 405 |
39 800 412 |
3:14:05 |
10,78% |
cda.pl - premium |
2 399 902 |
15 809 031 |
0:14:24 |
8,99% |
ipla.tv |
2 033 584 |
17 709 256 |
2:31:28 |
7,62% |
wp.tv |
1 879 188 |
5 332 475 |
0:09:22 |
7,04% |
netflix.com |
996 079 |
14 689 741 |
0:18:07 |
3,73% |
showmax.com |
818 953 |
14 533 426 |
0:15:48 |
3,07% |
aplikacja Ipla mobile |
693 037 |
22 558 148 |
3:25:14 |
2,60% |
aplikacja Player |
602 367 |
- |
- |
2,26% |
aplikacja Ipla PC |
354 300 |
- |
- |
1,33% |
ncplusgo.pl |
341 361 |
6 978 389 |
0:24:06 |
1,28% |
hbogo.pl |
323 588 |
2 228 913 |
0:06:33 |
1,21% |
aplikacja nc+ GO |
166 853 |
- |
- |
0,62% |
aplikacja ShowMax |
111 406 |
- |
- |
0,42% |
aplikacja vod Onet |
101 630 |
9 951 117 |
3:21:53 |
0,38% |
aplikacja Netflix |
89 693 |
- |
- |
0,34% |
aplikacja HBO GO Polska |
85 532 |
- |
- |
0,32% |
Tylko na komputerach VoD.pl zanotował w zeszłym miesiącu 3,12 mln realnych użytkowników i 11,8 mln odsłon. Pod względem liczby odsłon i przeciętnego czasu spędzonego przez odwiedzającego najlepsze wyniki osiągnęły Player.pl i Vod.tvp.pl - pierwszy osiągnął 32,61 mln odsłon oraz cztery godziny i 24:50 minuty średniego czasu korzystania, a drugi - 25,64 mln odsłon oraz trze godziny i 47:11 minuty średniego czasu korzystania.
Na ponad trzy godziny swojego przeciętnego użytkownika przyciągnęła też Ipla.tv.
Platformy VoD we wrześniu 2017 r. na komputerach |
||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||
domena |
realni użytkownicy |
odsłony |
średni czas korzystania [godz:min:sek] |
zasięg |
vod.pl |
3 122 202 |
11 801 084 |
0:35:28 |
11,69% |
player.pl |
2 398 644 |
32 614 051 |
4:24:50 |
8,98% |
cda.pl - premium |
2 050 607 |
13 438 141 |
0:16:16 |
7,68% |
tvp.pl - vod |
1 942 638 |
25 644 651 |
3:47:11 |
7,28% |
wp.tv |
1 668 411 |
4 651 210 |
0:09:36 |
6,25% |
ipla.tv |
1 434 682 |
14 287 669 |
3:14:33 |
5,37% |
netflix.com |
846 468 |
14 013 155 |
0:21:14 |
3,17% |
showmax.com |
703 761 |
14 354 095 |
0:18:22 |
2,64% |
aplikacja Ipla PC |
354 300 |
- |
- |
1,33% |
hbogo.pl |
310 396 |
2 215 533 |
0:06:50 |
1,16% |
ncplusgo.pl |
233 194 |
6 649 185 |
0:35:13 |
0,87% |
Na smartfonach największy zasięg zanotował serwis Vod.tvp.pl (1,2 mln użytkowników), który nieznacznie wyprzedził VoD.pl (1,11 mln). Dodatkowo aplikacja VoD Onetu miała 101,6 tys. użytkowników, z których każdy korzystał z niej średnio przez trzy godziny i 21:53 minuty.
Jeszcze dłuższy przeciętny czas korzystania (trzy godziny i 25:14 minuty) zanotowała aplikacja Ipli, która miała też zdecydowanie najwięcej odsłon (22,56 mln).
Serwis Netflix miał nieco więcej użytkowników niż Showmax (161,5 tys. wobec 121 tys.) i dużo więcej odsłon, natomiast aplikacja mobilna Showmaxa ze 111,4 tys. użytkowników wyprzedziła aplikację Netflixa (89,7 tys.).
Platformy VoD we wrześniu 2017 r. na smartfonach i tabletach |
||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||
domena |
realni użytkownicy |
odsłony |
średni czas korzystania [godz:min:sek] |
zasięg |
tvp.pl - vod |
1 196 747 |
14 155 761 |
1:38:01 |
4,48% |
vod.pl |
1 109 699 |
2 790 803 |
0:08:59 |
4,16% |
player.pl |
915 239 |
2 592 539 |
0:06:24 |
3,43% |
aplikacja Ipla mobile |
693 037 |
22 558 148 |
3:25:14 |
2,60% |
ipla.tv |
671 951 |
3 421 587 |
0:43:01 |
2,52% |
aplikacja Player |
602 367 |
- |
- |
2,26% |
cda.pl - premium |
447 652 |
2 370 890 |
0:02:40 |
1,68% |
wp.tv |
301 184 |
681 265 |
0:05:19 |
1,13% |
aplikacja nc+ GO |
166 853 |
- |
- |
0,62% |
netflix.com |
161 473 |
676 586 |
0:00:31 |
0,60% |
showmax.com |
121 045 |
179 331 |
0:00:07 |
0,45% |
aplikacja ShowMax |
111 406 |
- |
- |
0,42% |
ncplusgo.pl |
109 735 |
329 205 |
0:00:10 |
0,41% |
aplikacja vod Onet |
101 630 |
9 951 117 |
3:21:53 |
0,38% |
aplikacja Netflix |
89 693 |
- |
- |
0,34% |
aplikacja HBO GO Polska |
85 532 |
- |
- |
0,32% |
Zasięg VoD.pl w skali roku zmalał o 1,69 pkt proc., czyli 10,7 proc. Jednocześnie serwis stracił 4,81 mln odsłon (24,8 proc. w dół) i zyskał 67 sekund średniego czasu korzystania przez odwiedzającego (3,6 proc. w górę).
Z kolei Player.pl stracił 2,58 pkt proc. zasięgu, 27,08 mln odsłon oraz godzinę i prawie 9 minut przeciętnego czasu korzystania przez użytkownika (to spadki o 18,2, 43,5 i 25,2 proc.).
Spadki zanotowały również WP.tv (o 4 proc. zasięgu, 27,8 proc. odsłon i 22,3 proc. średniego czasu korzystania) oraz aplikacja desktopowa Ipli (o 43,9 proc. zasięgu). Rok temu aplikacje mobilne nie były jeszcze objęte badaniem Gemius/PBI.
Za to serwis Vod.tvp.pl zyskał 1,24 pkt proc. zasięgu i 14,06 mln odsłon (to wzrosty o 13 i 54,6 proc.). Jednocześnie przeciętny czas spędzany w nim przez użytkownika zmalał o 20 minut i 21 sekund (czyli 9,5 proc.).
Z kolei zasięg Netflixa wzrósł o 2,64 pkt proc., czyli aż 242 proc., a liczba jego odsłon - o 12,22 mln, czyli prawie 500 proc. Przeciętny czas spędzany w serwisie przez użytkownika wydłużył się natomiast z 7 minut i 14 sekund do 18 minut i 7 sekund (to 150 proc. w górę).
Znaczące wzrosty zasięgów zanotowały też NCplusgo.pl (o 0,46 pkt proc., czyli 56,1 proc.) i HBOgo.pl (o 0,28 pkt proc., czyli 30,1 proc.).
Showmax, który w Polsce wystartował w lutym br., z miesiąca na miesiąc notuje coraz niższe zasięgi: z 2,62 mln użytkowników w marcu do 1,1-1,2 mln w maju, czerwcu i lipcu oraz 818,9 tys. we wrześniu. Wiosną serwis wspierała intensywna kampania reklamowa, w której pierwszym etapie wystąpili Ewan McGregor i aktorzy z filmów Patryka Vegi, a w drugim była promowana etiuda „Ksiądz” z Arkadiuszem Jakubikiem w roli głównej.
Natomiast w czerwcu sieć Play do oferty Stan Nielimitowany wprowadziła 12-miesięczny dostęp do Showmaxa bez dodatkowych opłat, w kampanii reklamował to Arkadiusz Jakubik.
Z kolei liczba odsłon serwisu we wrześniu osiągnęła najwyższą jak dotąd wartość (14,53 mln). Jednocześnie wydłużył się przeciętny czas korzystania z witryny - z 2-4 minut w pierwszych miesiącach jej działania, przez 7-8 minut w kolejnych, do 15 minut i 48 sekund we wrześniu.
Spory wzrost zanotowała też aplikacja mobilna Showmaxa - z 41,4 tys. użytkowników w czerwcu do 111,4 tys. we wrześniu.
Showmax.com w 2017 r. |
||||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||
domena |
realni użytkownicy |
odsłony |
średni czas korzystania [godz:min:sek] |
zasięg |
luty |
2 138 883 |
7 125 058 |
0:02:38 |
7,78% |
marzec |
2 625 537 |
13 012 129 |
0:03:43 |
9,48% |
kwiecień |
1 696 273 |
7 227 401 |
0:03:45 |
6,10% |
maj |
1 085 154 |
8 960 309 |
0:07:04 |
3,96% |
czerwiec |
1 241 470 |
10 075 155 |
0:07:29 |
4,59% |
lipiec |
1 184 461 |
10 090 886 |
0:07:51 |
4,47% |
sierpień |
895 985 |
8 935 225 |
0:11:29 |
3,39% |
wrzesień |
818 953 |
14 533 426 |
0:15:48 |
3,07% |
|
||||
Aplikacja Showmaxw 2017 r. |
||||
czerwiec |
41 313 |
- |
- |
0,15% |
lipiec |
44 216 |
- |
- |
0,17% |
sierpień |
100 308 |
- |
- |
0,38% |
wrzesień |
111 406 |
- |
- |
0,42% |
Dołącz do dyskusji: VoD.pl przed Playerem, TVP i CDA przed Iplą, Netflix wyprzedził Showmaxa (analiza)