„Rzeczpospolita” wyprzedziła „Dziennik Gazetę Prawną” (dane o sprzedaży e-wydań dzienników w 2015 r.)
W ub.r. najwyższą sprzedaż wydań elektronicznych wśród ogólnopolskich gazet codziennych osiągnęła „Rzeczpospolita”, która wyprzedziła „Dziennik Gazetę Prawną”. Natomiast wśród dzienników regionalnych na pierwsze miejsce awansowało „Echo Dnia”.
„Rzeczpospolita” (Gremi Business Communication) w 2015 roku miała średnią sprzedaż e-wydań na poziomie 9 770 egz. W skali roku tytuł ten zanotował największy wzrost w zestawieniu, wynoszący 30,32 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. W 2014 roku dziennik ten był drugi.
>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki
Natomiast na drugą pozycję z pierwszej w badanym okresie spadł „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) ze średnim wynikiem na poziomie 9 411 egz., czyli o 4,39 proc. większym niż rok wcześniej.
Na podium uplasował się jeszcze „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska). Średnia sprzedaż e-wydań tego dziennika zwiększyła się rok do roku o 17,21 proc. do 2 799 egz.
Drugi największy wzrost sprzedaży e-wydań, wynoszący 22,33 proc., osiągnęła „Gazeta Giełdy Parkiet” (Gremi Business Communication) plasująca się dwa oczka niżej z wynikiem 1 950 egz.
Tytuł ten pochwalić się mógł również największym udziałem sprzedaży e-wydań w sprzedaży ogółem, który wyniósł 40,52 proc. Od lutego ub.r. „Parkiet” oferuje dostęp do elektronicznej wersji gazety już w wieczór poprzedzający pojawienie się numeru w kioskach.
Z kolei największy spadek odnotowała „Gazeta Polska Codziennie” (Forum), która spadła z miejsca szóstego na siódme. Średnia sprzedaż e-wydań tego tytułu obniżyła się bowiem o 46,26 proc. do 273 egz.
W 2015 roku tylko jeden dziennik wykazał sprzedaż mutacji cyfrowych. Była to „Gazeta Wyborcza” (Agora), której wynik w porównaniu do 2014 roku zmalał o 17,57 proc. i wyniósł 760 egz.
ZKDP |
rok |
|||
Wirtualnemedia.pl |
2015 |
2014 |
||
Tytuł |
Sprzedaż e-wydań |
Sprzedaż ogółem |
Sprzedaż e-wydań |
Sprzedaż ogółem |
Rzeczpospolita |
9 770 |
55 886 |
7 497 |
55 849 |
Dziennik Gazeta Prawna |
9 411 |
44 946 |
9 015 |
47 319 |
Puls Biznesu |
2 799 |
10 582 |
2 388 |
10 817 |
Gazeta Wyborcza |
2 206 |
158 382 |
2 060 |
170 247 |
Parkiet Gazeta Giełdy |
1 950 |
4 813 |
1 594 |
4 605 |
Przegląd Sportowy |
368 |
30 890 |
408 |
34 722 |
Gazeta Polska Codziennie |
273 |
19 091 |
508 |
20 232 |
Fakt Gazeta Codzienna |
219 |
307 474 |
246 |
324 730 |
Super Express |
0 |
144 529 |
0 |
152 041 |
Wśród dzienników regionalnych i lokalnych pozycja lidera średniej sprzedaży e-wydań w 2015 roku należała do „Echa Dnia” (Polska Press Grupa). Jego wynik wyniósł 890 egz., po wzroście o 97,34 proc.
Na drugie miejsce spadł „Dziennik Bałtycki” (Polska Press Grupa). Średnia sprzedaż ogółem tego dziennika w analizowanym okresie wyniosła 458 egz., po stracie wynoszącej 9,49 proc.
Z dziesiątej na trzecią lokatę awansował „Głos - Dziennik Pomorza” (Polskapresse). Jego średni wynik e-wydań zwiększył się o 156,79 proc. do 416 egz.
Największym wzrostem średniej sprzedaży ogółem - o 163,89 proc. do 95 egz. - pochwalić się mógł „Kurier Poranny” (Polska Press Grupa). Tytuł ten awansował z pozycji 21. na 16.
Zaś największy spadek odnotowała „Gazeta Wrocławska” (również Polska Press Grupa), która w rankingu spadła z miejsca 4. na 7. Średni wynik tej gazety zmalał bowiem o 15,57 proc. i ostatecznie wyniósł 206 egz.
ZKDP |
rok |
|||
Wirtualnemedia.pl |
2015 |
2014 |
||
Tytuł |
Sprzedaż e-wydań |
Sprzedaż ogółem |
Sprzedaż e-wydań |
Sprzedaż ogółem |
Echo Dnia |
890 |
19 403 |
451 |
21 471 |
Polska Dziennik Bałtycki |
458 |
24 080 |
506 |
26 996 |
Głos - Dziennik Pomorza |
416 |
22 472 |
162 |
24 380 |
Gazeta Pomorska |
351 |
40 778 |
234 |
44 773 |
Polska Głos Wielkopolski |
322 |
29 785 |
354 |
32 550 |
Gazeta Lubuska |
284 |
20 103 |
214 |
22 410 |
Polska Gazeta Wrocławska |
206 |
16 295 |
244 |
18 018 |
Polska Dziennik Zachodni |
204 |
39 513 |
230 |
45 188 |
Polska Gazeta Krakowska |
202 |
16 696 |
211 |
18 308 |
Nowa Trybuna Opolska |
186 |
14 321 |
129 |
16 230 |
Gazeta Codzienna Nowiny |
172 |
15 889 |
98 |
18 383 |
Dziennik Polski |
168 |
18 833 |
175 |
21 211 |
Polska Dziennik Łódzki |
135 |
22 665 |
136 |
25 322 |
Express Bydgoski |
125 |
11 048 |
104 |
11 874 |
Nowości - Dziennik Toruński |
114 |
12 646 |
90 |
13 827 |
Kurier Poranny |
95 |
5 333 |
36 |
6 416 |
Gazeta Współczesna |
83 |
6 262 |
71 |
7 530 |
Polska Metropolia Warszawska |
83 |
3 740 |
41 |
3 987 |
Polska Kurier Lubelski |
80 |
4 276 |
44 |
4 590 |
Express Ilustrowany |
76 |
28 415 |
64 |
31 805 |
Kurier Szczeciński |
70 |
11 059 |
59 |
12 589 |
Gazeta Olsztyńska / Dziennik Elbląski |
66 |
14 456 |
28 |
16 751 |
E-wydania to dostępne w internecie wersje gazet, identyczne pod względem zawartości z wersjami papierowymi. Ich sprzedaż wraz ze sprzedażą wydań drukowanych zaliczana jest do sprzedaży ogółem.
Mutacje cyfrowe to wydania różniące się finalnie od wersji papierowych, wzbogacone np. o dodatkowe zdjęcia czy multimedia. Raportowane są tutaj np. wydania dzienników na tablety (iPady, Kindle). Sprzedaż mutacji cyfrowych nie jest zaliczana do sprzedaży ogółem.
Z kolei sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Dołącz do dyskusji: „Rzeczpospolita” wyprzedziła „Dziennik Gazetę Prawną” (dane o sprzedaży e-wydań dzienników w 2015 r.)