Ryszard Wojciechowski
Rozmowa z Ryszardem Wojciechowskim, prezesem zarządu Internet Group (IGroup), o planach rozpoczęcia działalności jako MVNE, ekspansji zagranicznej i inwestycjach w rozwiązania E/M Marketingowe.
Łukasz Kłosowski: Internet Group działalność opiera na
pięciu filarach, o jakie filary chodzi?
Ryszard Wojciechowski: Obecnie Internet Group SA to
holding giełdowy skupiający spółki prowadzące działalność w
następujących segmentach: Platforma Mediowa, Call Center, Platforma
Biznesowa, Media on line oraz E/M Marketing. Pod pięcioma filarami
biznesowymi skupione są wyspecjalizowane spółki z obszaru mediów,
marketingu i nowych technologii. Między nimi zachodzi synergia
biznesowa - spółki korzystają nie tylko z własnego know-how, ale
budują wspólną bazę klientów, którym świadczą szereg różnorodnych
usług z portfela Grupy. Często - i to nas wyróżnia na rynku - są to
liderzy w swoich kategoriach, jak CR Media Consulting (outsourcing
usług planowania i zakupu powierzchni reklamowej), Call Center
Poland (outsoursing sprzedaży i obsługi klienta) czy Ad.net (lider
w regionie CEE wśród domów sprzedaży reklam w internecie).
Poprzez swoje spółki Internet Group oferuje produkty, usługi, jak i rozwiązania dla klientów indywidualnych i biznesowych (pod marką Halonet - telefonia internetowa, dostęp do internetu, lokalizator IMapa, usługi hostingu i kolokacji, wirtualne biuro). Internet Group może też samodzielnie pozyskiwać nie tylko reklamodawców, ale i usługobiorców, czemu służą witryny społecznościowe pino.pl i patrz.pl. W strukturze posiadamy spółki, które zajmują się nie tylko badaniem mediów pod kątem ich efektywności reklamowych czy doradztwem w tym zakresie (CR Media Consulting). Sami pozyskujemy reklamy zarówno dla swoich projektów, jak i dla innych podmiotów (np. Ad.net, Ad Meritum). Zaplecze, jakie dają Grupie wchodzące w jej skład spółki, pozwala na samodzielne prowadzenie szeroko rozumianej sprzedaży (m.in. przez telefon, internet), jak i świadczenie takich usług zewnętrznym podmiotom.
Zysk za zeszły rok wyniósł 9,6 mln zł, przy przychodach
249 mln. Z czego Internet Group czerpie głównie
zyski?
W 2007 roku zyski przede wszystkim generowały
spółki zgrupowane w Platformie Mediowej - z działalności w zakresie
usług planowania i zakupu powierzchni reklamowej w prasie, radiu i
internecie. W 2008 roku drugim co do wielkości źródłem przychodów
będzie Call Center. W następnych latach dołączą pozostałe trzy
filary - Platforma Biznesowa, E/M Marketing, Media on line. Zgodnie
z założeniami strategii, w ciągu pięciu lat, każdy z tych filarów
ma generować między 16 a 25 proc. wyniku finansowego netto.
W 2007 roku nastąpiło połączenie z CR Media. Jak ważne
są przychody związane z marketingiem i reklamą
internetową?
Przychody związane z szeroko rozumianym marketingiem, w tym z
reklamą internetową, stanowią około 85 proc. przychodów
osiągniętych przez całą Grupę w 2007 roku. Przychody z reklamy
internetowej wyniosły 83,3 mln zł.
Halonet: Zamierzacie rozpocząć działalność jako MVNE, na
czym to polega?
To prawda. Niedługo ruszymy jako operator MVNE, czyli dostawca
usług i produktów umożliwiających różnym podmiotom uruchamianie pod
własnym brandem i z własnym konceptem MVNO. Jednym z nich na pewno
będzie nasza własna marka Pino Mobile. W obszarze bardziej
zaawansowanych modeli biznesowych rozważamy wprowadzenie rozwiązań
opartych na oferowaniu darmowych połączeń w zamian za odsłuchiwanie
lub oglądanie przez abonentów reklam. Myślimy też o rozszerzeniu
działalności w krajach regionu.
Jaki jest model biznesowy portalu
pino.pl?
Taki, jak wiele podobnych projektów społecznościowych na świecie,
czyli reklama, sponsoring, akcje marketingowe i płatny kontent.
Podobno zamierzacie inwestować w znajdujący się tam
kanał telewizyjny. Jak wyglądają plany telewizyjne
IG?
To ma być telewizja interaktywna z prawdziwego zdarzenia, a tę
interakcję najpełniej wykorzystać właśnie w internecie. Zatem od
internetu startuje nasz projekt, który docelowo powinien być i w
ofercie operatorów kablowych, jak i na satelicie oraz w mobile.
Rozwój narzędzi E/M Marketingowych w ramach istniejących
struktur - czy w ten kontekst wpisuje się Uppfylla, czym jest
Uppfylla?
Nowoczesny marketing i kontakt z konsumentem w perspektywie
najbliższych lat przeniosą się do internetu. Powtarzam to jak
mantrę, wygra ten, kto znajdzie najlepszy model zmonetaryzowania
konsumenta. Jako jedna z niewielu polskich firm postanowiliśmy
zainwestować w rozwojowy projekt technologiczny z USA. W tym celu
podpisaliśmy umowę inwestycyjną z amerykańską firmą technologiczną
Uppfylla Inc. Celem jest stworzenie narzędzia, które w danym czasie
umożliwia internautom o podobnych zainteresowaniach, nawiązanie ze
sobą kontaktu w każdym miejscu sieci i na każdej stronie. Internet
Group będzie udziałowcem i partnerem technologicznym tego projektu.
Jak mówią nam twórcy Uppfylli, ich przedsięwzięcie to kolejny etap
w ewolucji internetu.
Internet Group jako broker internetowy zamierza oferować
swoje usługi za granicą. Jakie rynki i jakie
usługi?
Zacznę od oceny dynamiki wzrostów na tym
rynku, który jest dla nas szczególnie interesujący. 2007 rok
charakteryzował się dobrą koniunkturą na rynku mediów online.
Działo się to zarówno w Polsce, jak i w całym regionie Europy
Środkowowschodniej, ze szczególnym uwzględnieniem krajów
bałtyckich, gdzie od kilku lat prężnie działają nasze spółki
skupione pod marką Ad.net. i Pino. Ad.net jest niekwestionowanym
liderem ekspansji na rynku mediów online w krajach bałtyckich. Po
Litwie, gdzie uzyskaliśmy w ciągu kilku lat 50 proc. udziału w
rynku reklamy internetowej, spółka dynamicznie rozwija swoją
działalność na Łotwie i w Estonii. W 2007 roku Ad.net z
zagranicznej działalności uzyskał blisko 11 mln zł, a marże ze
sprzedaży na tamtych rynkach wyniosły blisko 3,5 mln zł. W 2008
roku głównym celem działalności Ad.netu za granicą jest praktyczna
realizacja planów dotyczących rozbudowy sieci w Europie
Środkowowschodniej. W bieżącym roku rozpoczynamy działalności na
Ukrainie i na Słowacji. Jeszcze w tym półroczu chcemy zakończyć
rozmowy z partnerami z takich krajów jak Bułgaria, Wegry,
Chorwacja. W planach pozostałe rynki, czyli Rumunia, Słowenia,
Serbia, Bośnia i Macedonia.
Call Center, jaką widzi Pan synergię z innymi produktami
Grupy?
Spółki działające w ramach filaru call/contact center uzupełniają
kanał dotarcia do potencjalnych odbiorców z przekazem
marketingowym. Akwizycja spółek działających w tym segmencie rynku
to także rozszerzenie naszej oferty o sprzedaż konkretnych ofert
towarów i usług. W ten sposób w ramach Internet Group stwarzamy
unikalną ofertę na rynku, oferując sposoby dotracia do kosumenta w
oparciu o działania wsparcia telesprzedaży (Call Center), promocję
poprzez internet i inne media (Ad.net, CR Media), wzmocnioną o sieć
sprzedaży bezpośredniej dzięki własnej bazie danych (Pino, Halonet,
IMapa, businessconect.pl).
Proszę o przykłady innych synergii?
Naszych pięć filarów działalności - media on line, dwie platformy
internetowe skupiające różne grupy klientów, Call Center potrzebne
do ich obsługi i firma E-marketingu - tworzą kompleksową ofertę
obsługi dla klienta. W praktyce wygląda to w następujący sposób.
Firma, która do nas przyjdzie, ma zapewnione najpierw kompleksowe
badania rynku dzięki CR Media Consulting. Nasza dywizja
E-marketingu pomoże przygotować odpowiednio dopasowany przekaz
marketingowy, a dzięki Pino i platformie biznesowej przekaz trafi
do odpowiednio wyselekcjonowanej grupy odbiorców. Call Center
zapewni sprzedaż bądź promocję produktów i obsługę informacyjną
przedsięwzięcia, kontakt między firmą a klientami. Tak w skrócie
można opisać model działania. W przyszłości wszystko przeniesie się
do internetu, dlatego jesteśmy przekonani, że nasze przychody będą
rosły, bo firmy będą chciały coraz efektywniej wydawać tam
pieniądze.
Dołącz do dyskusji: Ryszard Wojciechowski