Rynek badań marketingowych w Polsce
W roku 2004 całkowita wielkość rynku badań marketingowych przekroczyła 414 000 000 PLN. Liderem firma SMG/KRC
Coraz dynamicznie rośnie rynek badań marketingowych - wynika z audytu OFBOR-u (Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku), która skupia obecnie 20 największych firm na polskim rynku.
Począwszy od audytu za rok 2000 - OFBOR przyjął szacunkową wielkość całego rynku badawczego w poszczególnych latach na poziomie:
w roku 2000 - 306 000 000 PLN,
w roku 2001 - 322 000 000 PLN,
w roku 2002 - 330 000 000 PLN,
w roku 2003 - 389 000 000 PLN.
W roku 2004 całkowita wielkość rynku przekroczyła 414 000 000 PLN. Oznacza to, że obroty firm, które poddały się audytowi OFBOR za rok 2004 wyczerpują około 82% całego rynku.
Biorąc pod uwagę firmy, które poddały audytowi swe wyniki za 2003 rok i jednocześnie za 2004 rok (było to 21 firm) możemy określić przyrost rynku badawczego w Polsce na poziomie 8% - czytamy w analizie OFBOR-U.
LISTA RANKINGOWA ZA 2004 ROK WG AUDYTU OFBOR
L.P. |
Nazwa Firmy |
Wielkość sprzedaży (w PLN) |
1 |
SMG/KRC Poland Media S.A. |
72 246 322,52 |
2 |
ACNielsen Polska Sp. z o.o. |
43 448 223,11 |
3 |
GfK Polonia Sp. z o.o. |
38 527 503,00 |
4 |
Grupa PENTOR |
31 565 165,87 |
5 |
IQS and QUANT Group |
26 140 274,71 |
6 |
TNS OBOP |
26 017 946,45 |
7 |
Grupa IPSOS |
22 969 584,22 |
8 |
Synovate Sp. z o.o. |
14 843 828,78 |
9 |
PRACOWNIA BADAŃ SPOŁECZNYCH Sp. z o.o. |
13 681 862,83 |
10 |
AGB Polska Sp. z o.o. |
11 580 576,94 |
11 |
4P Research Mix Sp. z o.o. |
7 406 244,88 |
12 |
Expert - Monitor Sp. z o.o. |
6 547 255,89 |
13 |
ARC Rynek i Opinia Sp. z o.o. |
5 157 904,92 |
14 |
IMAS INTERNATIONA |
3 549 965,17 |
15 |
INDICATOR Centrum Badań Marketingowych Sp.z o.o. |
3 165 396,95 |
16 |
ALMARES Instytut Doradztwa i Badań Rynku Sp. z o.o. |
2 393 676,19 |
17 |
OPINIA Agencja Badań Rynku |
2 327 266,48 |
18 |
Agencja Badania Rynku SESTA |
2 243 481,62 |
19 |
Target Group Sp. z o.o. |
1 996 911,00 |
20 |
Fundacja CBOS - Centrum Badania Opinii Społecznej |
1 848 523,55 |
21 |
ABM Agencja Badań Marketingowych Sp. z o.o. |
1 270 264,29 |
22 |
Agencja Badawczo - Informacyjna PASAD |
1 072 085,00 |
|
Zaudytowana suma obrotów |
340 000 264,37 |
Szacowana wielkość rynku Wzrost rynku w stosunku do roku 2003 (w oparciu o obroty 21 firm, które wzięły udział w obu audytach za 2003 i 2004 rok) |
414 634 468,74 8% |
Pięć największych instytutów badawczych ma łącznie 62% udziałów w rynku badań marketingowych poddanym audytowi i około 51% udziałów w całym szacowanym rynku (o 1% mniej niż w roku 2003 i o 2% mniej niż w roku 2002). Z kolei 10 największych instytutów ma udziały równe, odpowiednio, 89% i 73%.
OBFOR zapoczątkowała w 2000 roku audyt finansowy branży badań marketingowych w Polsce. Audyt ten jest corocznie przeprowadzany, przez wyselekcjonowanego przez Zarząd OFBOR niezależnego audytora, wg jednolitego standardu. Zapewnia to wiarygodność danych, ich porównywalność oraz pewność, że podawane obroty uwzględniają przepływy pieniężne między podmiotami zależnymi w ramach jednej grupy kapitałowej i pochodzą rzeczywiście z działalności badawczej. W audycie finansowym biorą udział także firmy niezrzeszone w OFBOR.
Oto dane dotyczące uczestnictwa w audytach finansowych organizowanych przez OFBOR:
- rok 1999 - 14 firm,
- rok 2000 - 17 firm,
- rok 2001 - 20 firm,
- rok 2002 - 20 firm,
- rok 2003 - 24 firmy.
W bieżącym roku audytowi za rok 2004 poddały się 22 agencje badawcze:
1. 4P Research Mix
2. ABM Agencja Badań Marketingowych - założyciel
3. ACNIELSEN Polska
4. AGB Polska - założyciel
5. Agencja Badania Rynku SESTA
6. Agencja Badawczo - Informacyjna PASAD
7. ALMARES Instytut Doradztwa i Badań Rynku - założyciel
8. ARC Rynek i Opinia - założyciel
9. EXPERT - MONITOR
10. Fundacja CBOS
11. GfK POLONIA - założyciel
12. Grupa IPSOS - założyciel
13. Grupa PENTOR - założyciel
14. IMAS INTERNATIONAL
15. INDICATOR - założyciel
16. IQS and QUANT Group - założyciel
17. OPINIA Agencja Badań Rynku
18. PRACOWNIA BADAŃ SPOŁECZNYCH - założyciel
19. SMG/KRC Poland Media - założyciel
20. Synovate
21. TARGET GROUP
22. TNS OBOP - założyciel.
Dołącz do dyskusji: Rynek badań marketingowych w Polsce