SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rośnie wskaźnik optymizmu konsumentów

Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) wzrósł o 1,01 pkt do 85,83 pkt w lipcu, podał instytut badawczy Ipsos w komunikacie. Wskaźnik klimatu gospodarczego wzrósł o 1,73 pkt do 73,69 pkt.

"Według mierzonego przez Ipsos Wskaźnika Optymizmu Konsumentów lipiec jest kolejnym miesiącem, który przyniósł niewielką poprawę w nastrojach. Obecna tendencja wzrostowa wskaźnika trwa już od 4 miesięcy. W lipcu WOK osiągnął poziom 85,8 pkt. Zmiana względem ubiegłego miesiąca jest jednak nieznaczna i wynosi 1 pkt." - czytamy w komunikacie.

Ipsos zwraca uwagę, że stosunkowo największą zmianę zanotował Wskaźnik Klimatu Gospodarczego, który wzrósł o 1,7 pkt osiągając poziom 72 pkt. Mniej osób niż przed miesiącem uważa, że w ciągu ostatniego roku sytuacja gospodarcza kraju pogorszyła się (zmiana o 5 pkt procentowych). Skłonność do zakupów pozostała praktycznie bez zmiany (+0,5 pkt), uzyskując wynik 93,9 pkt. Jednocześnie zwiększył się nieco udział osób, które przewidują, że w ciągu najbliższego roku uda im się odłożyć pieniądze.

"Obecna poprawa Wskaźnika Optymizmu Konsumentów dokonała się głównie dzięki ocenom sytuacji bieżącej. Jednak przewidywania odnośnie przyszłości stały się nieco bardziej pesymistyczne. W następstwie tego Wskaźnik Oczekiwań jako jedyny w tym miesiącu spadł (-1,4 pkt). Jeśli te pesymistyczne postawy pogłębią się w najbliższych miesiącach, może to doprowadzić do zatrzymania wzrostu Wskaźnika Optymizmu Konsumentów" - czytamy dalej.

Z raportu wynika, że brak oczekiwanej poprawy na rynku pracy znalazł odbicie w obawach konsumentów. Zapytani o największe problemy, przed którymi obecnie stoi Polska, bezrobocie wymieniane jest najczęściej - co trzeci Polak uważa je za najważniejszy problem w naszym kraju. Dla co czwartego Polaka największym problemem jest zła sytuacja materialna gospodarstw domowych - wysokie ceny, różnice w dochodach, niskie zarobki czy emerytury.

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 8 a 14 lipca 2011 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1015 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.

Dołącz do dyskusji: Rośnie wskaźnik optymizmu konsumentów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl