SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rośnie rynek reklamy telewizyjnej - w I półroczu 2016 liderem Polsat i Aflofarm (analiza)

W I półroczu br. cennikowe wpływy reklamowe telewizji wyniosły 11,89 mld zł, czyli o 6,98 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Liderem przychodów z reklam był Polsat, a najwięcej na spoty telewizyjne wydała firma Aflofarm.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Polskie stacje telewizyjne w I półroczu 2016 roku wyemitowały łącznie 12,99 mln spotów reklamowych, o 8,93 proc. więcej, niż w analogicznym okresie 2015 roku.

Cennikowe wydatki na reklamę (bez rabatów) we wszystkich stacjach wyniosły łącznie 11,89 mld zł, co oznacza wzrost w skali roku o 6,98 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Wirtualnemedia.pl

Wpływy stacji (w zł)

Dynamika w proc.

I półrocze 2015

I półrocze 2016

Czas spotów (gg:mm:ss)

76958:34:05

83048:19:55

 

Wydatki na reklamę (w zł)

11 116 705 953

11 892 686 796

6,98%

Ilość spotów

11 924 131

12 989 245

8,93%

- Wydatki na reklamę TV rosną w zbliżonym tempie do średniej dla całego rynku mediów, co oznacza, że telewizja utrzymuje stabilny udział w torcie - mówi Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w domu mediowym MEC.

Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 1,78 mld zł, odnotował w I półroczu br. Polsat. Jego przychody były o 14,19 proc. wyższe, niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zwiększyły się o 0,99 proc. do 1,41 mld zł. Na ostatniej pozycji podium uplasowała się TVP1 (754,27 mln zł; wzrost o 14,23 proc.). Tuż za podium znalazła się TVP2 (555,25 mln zł; do góry o 1,64 proc.).

Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się stacja TV4 z wpływami na poziomie 348,19 mln zł i wzrostem o 28,85 proc.

W zestawieniu top 20 stacji najwięcej zyskała TTV - było to 53,97 proc. do 165,55 mln zł. Z kolei największy spadek, wynoszący 8,87 proc. do 192,80 proc., odnotował Discovery Channel.

Stacja

Wpływy stacji (w zł)

Dynamika w proc.

I półrocze 2015

I półrocze 2016

Polsat

1 560 416 430

1 781 893 335

14,19%

TVN

1 392 859 105

1 406 630 385

0,99%

TVP1

660 327 996

754 272 871

14,23%

TVP2

546 287 622

555 253 121

1,64%

TV4

270 232 427

348 188 853

28,85%

TVN24

270 362 410

296 587 245

9,70%

AXN

242 792 949

226 997 817

-6,51%

TVN7

217 021 807

223 431 044

2,95%

TV PULS

225 888 488

216 315 277

-4,24%

Stopklatka

182 892 055

208 656 525

14,09%

Discovery

211 580 099

192 802 964

-8,87%

TTV

107 522 124

165 548 780

53,97%

Puls 2

121 522 823

165 058 991

35,83%

TV6

110 719 595

160 362 103

44,84%

National Geographic

159 892 367

157 588 569

-1,44%

TLC

154 494 765

149 627 120

-3,15%

Polo TV

118 345 065

141 659 765

19,70%

Comedy Central

144 289 735

140 947 966

-2,32%

Investigation Discovery

140 587 986

140 233 516

-0,25%

Polsat2

137 567 615

138 665 825

0,80%

Najwięcej na reklamę w telewizji w I półroczu br. wydała firma farmaceutyczna Aflofarm. Jej wydatki spadły rok do roku o 28,71 proc. do 539,74 mln zł. Kolejne miejsca zajęły: Unilever (340,60 mln zł; do góry o 22,46 proc.) i Nestle (300,73 mln zł; do góry o 10,86 proc.).

- Jeśli spojrzeć na segment TV przez pryzmat intensywności kampanii prowadzonych na jej antenach (wskaźnik eq GRP 16-49), jest ona zbliżona do ubiegłorocznej. Po pierwszej połowie roku widać jednak spore roszady na poziomie branż. Wyraźnie wzrosła intensywność sektora handel, spadło natomiast zaangażowanie finansów i ustabilizowała się aktywność reklamowa farmaceutyków - analizuje Nowakowska.

- Na wyhamowanie dynamiki w reklamie leków i produktów zdrowotnych sektora wpłynęła przede wszystkim sytuacja Aflofarmu - intensywność jego kampanii spadła w pierwszym półroczu o ponad 30 proc. (na podst. wskaźnika eq GRP 16-49 lat), podczas gdy intensywność kampanii TV głównych konkurentów (Polpharma, USP, Novartis, Sanofi Aventis) rosła w tym okresie dwucyfrowo. Ten trend potwierdzają też dane cennikowe - dodaje.

Korporacja

Wydatki (w zł)

Dynamika w proc.

I półrocze 2015

I półrocze 2016

AFLOFARM

757 122 930

539 737 314

-28,71%

UNILEVER

278 118 656

340 596 373

22,46%

NESTLE

271 260 177

300 730 715

10,86%

US PHARMACIA INC.

155 564 526

241 975 206

55,55%

LIDL POLSKA SKLEPY SPOZYWCZE SP Z OO SP KOMANDYTOWA

166 774 118

196 234 400

17,66%

PROCTER & GAMBLE

151 263 101

192 815 034

27,47%

PEPSICO

162 200 130

188 997 667

16,52%

T-MOBILE POLSKA SA

140 695 080

182 549 305

29,75%

FERRERO

144 451 975

177 054 465

22,57%

POLPHARMA

134 570 092

175 623 908

30,51%

POLKOMTEL SA

168 838 584

175 486 831

3,94%

P4

184 793 675

170 423 587

-7,78%

MASPEX WADOWICE

145 014 902

168 882 358

16,46%

JERONIMO MARTINS

76 831 349

157 735 246

105,30%

ORANGE SA

214 943 065

152 933 654

-28,85%

GRUPA ZYWIEC SA

136 726 508

132 311 974

-3,23%

LOREAL

132 680 480

125 940 257

-5,08%

BEIERSDORF-LECHIA

86 471 884

122 089 571

41,19%

KOMPANIA PIWOWARSKA

124 956 979

121 963 749

-2,40%

VOLKSWAGEN GROUP

108 185 150

110 099 764

1,77%

Powyższe wpływy, to dane cennikowe, które nie uwzględniają rabatów (a te wynosić mogą nawet kilkadziesiąt proc.). Nie obejmują one też innych modeli zakupu spotów w telewizji, niż ten cennikowy. Rzeczywiste przychody reklamowe są tajemnicą firmy.

Dołącz do dyskusji: Rośnie rynek reklamy telewizyjnej - w I półroczu 2016 liderem Polsat i Aflofarm (analiza)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl