Rośnie rynek reklamy telewizyjnej - w I półroczu 2016 liderem Polsat i Aflofarm (analiza)
W I półroczu br. cennikowe wpływy reklamowe telewizji wyniosły 11,89 mld zł, czyli o 6,98 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Liderem przychodów z reklam był Polsat, a najwięcej na spoty telewizyjne wydała firma Aflofarm.
Polskie stacje telewizyjne w I półroczu 2016 roku wyemitowały łącznie 12,99 mln spotów reklamowych, o 8,93 proc. więcej, niż w analogicznym okresie 2015 roku.
Cennikowe wydatki na reklamę (bez rabatów) we wszystkich stacjach wyniosły łącznie 11,89 mld zł, co oznacza wzrost w skali roku o 6,98 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.
Wirtualnemedia.pl |
Wpływy stacji (w zł) |
Dynamika w proc. |
|
I półrocze 2015 |
I półrocze 2016 |
||
Czas spotów (gg:mm:ss) |
76958:34:05 |
83048:19:55 |
|
Wydatki na reklamę (w zł) |
11 116 705 953 |
11 892 686 796 |
6,98% |
Ilość spotów |
11 924 131 |
12 989 245 |
8,93% |
- Wydatki na reklamę TV rosną w zbliżonym tempie do średniej dla całego rynku mediów, co oznacza, że telewizja utrzymuje stabilny udział w torcie - mówi Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w domu mediowym MEC.
Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 1,78 mld zł, odnotował w I półroczu br. Polsat. Jego przychody były o 14,19 proc. wyższe, niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zwiększyły się o 0,99 proc. do 1,41 mld zł. Na ostatniej pozycji podium uplasowała się TVP1 (754,27 mln zł; wzrost o 14,23 proc.). Tuż za podium znalazła się TVP2 (555,25 mln zł; do góry o 1,64 proc.).
Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się stacja TV4 z wpływami na poziomie 348,19 mln zł i wzrostem o 28,85 proc.
W zestawieniu top 20 stacji najwięcej zyskała TTV - było to 53,97 proc. do 165,55 mln zł. Z kolei największy spadek, wynoszący 8,87 proc. do 192,80 proc., odnotował Discovery Channel.
Stacja |
Wpływy stacji (w zł) |
Dynamika w proc. |
|
I półrocze 2015 |
I półrocze 2016 |
||
Polsat |
1 560 416 430 |
1 781 893 335 |
14,19% |
TVN |
1 392 859 105 |
1 406 630 385 |
0,99% |
TVP1 |
660 327 996 |
754 272 871 |
14,23% |
TVP2 |
546 287 622 |
555 253 121 |
1,64% |
TV4 |
270 232 427 |
348 188 853 |
28,85% |
TVN24 |
270 362 410 |
296 587 245 |
9,70% |
AXN |
242 792 949 |
226 997 817 |
-6,51% |
TVN7 |
217 021 807 |
223 431 044 |
2,95% |
TV PULS |
225 888 488 |
216 315 277 |
-4,24% |
Stopklatka |
182 892 055 |
208 656 525 |
14,09% |
Discovery |
211 580 099 |
192 802 964 |
-8,87% |
TTV |
107 522 124 |
165 548 780 |
53,97% |
Puls 2 |
121 522 823 |
165 058 991 |
35,83% |
TV6 |
110 719 595 |
160 362 103 |
44,84% |
National Geographic |
159 892 367 |
157 588 569 |
-1,44% |
TLC |
154 494 765 |
149 627 120 |
-3,15% |
Polo TV |
118 345 065 |
141 659 765 |
19,70% |
Comedy Central |
144 289 735 |
140 947 966 |
-2,32% |
Investigation Discovery |
140 587 986 |
140 233 516 |
-0,25% |
Polsat2 |
137 567 615 |
138 665 825 |
0,80% |
Najwięcej na reklamę w telewizji w I półroczu br. wydała firma farmaceutyczna Aflofarm. Jej wydatki spadły rok do roku o 28,71 proc. do 539,74 mln zł. Kolejne miejsca zajęły: Unilever (340,60 mln zł; do góry o 22,46 proc.) i Nestle (300,73 mln zł; do góry o 10,86 proc.).
- Jeśli spojrzeć na segment TV przez pryzmat intensywności kampanii prowadzonych na jej antenach (wskaźnik eq GRP 16-49), jest ona zbliżona do ubiegłorocznej. Po pierwszej połowie roku widać jednak spore roszady na poziomie branż. Wyraźnie wzrosła intensywność sektora handel, spadło natomiast zaangażowanie finansów i ustabilizowała się aktywność reklamowa farmaceutyków - analizuje Nowakowska.
- Na wyhamowanie dynamiki w reklamie leków i produktów zdrowotnych sektora wpłynęła przede wszystkim sytuacja Aflofarmu - intensywność jego kampanii spadła w pierwszym półroczu o ponad 30 proc. (na podst. wskaźnika eq GRP 16-49 lat), podczas gdy intensywność kampanii TV głównych konkurentów (Polpharma, USP, Novartis, Sanofi Aventis) rosła w tym okresie dwucyfrowo. Ten trend potwierdzają też dane cennikowe - dodaje.
Korporacja |
Wydatki (w zł) |
Dynamika w proc. |
|
I półrocze 2015 |
I półrocze 2016 |
||
AFLOFARM |
757 122 930 |
539 737 314 |
-28,71% |
UNILEVER |
278 118 656 |
340 596 373 |
22,46% |
NESTLE |
271 260 177 |
300 730 715 |
10,86% |
US PHARMACIA INC. |
155 564 526 |
241 975 206 |
55,55% |
LIDL POLSKA SKLEPY SPOZYWCZE SP Z OO SP KOMANDYTOWA |
166 774 118 |
196 234 400 |
17,66% |
PROCTER & GAMBLE |
151 263 101 |
192 815 034 |
27,47% |
PEPSICO |
162 200 130 |
188 997 667 |
16,52% |
T-MOBILE POLSKA SA |
140 695 080 |
182 549 305 |
29,75% |
FERRERO |
144 451 975 |
177 054 465 |
22,57% |
POLPHARMA |
134 570 092 |
175 623 908 |
30,51% |
POLKOMTEL SA |
168 838 584 |
175 486 831 |
3,94% |
P4 |
184 793 675 |
170 423 587 |
-7,78% |
MASPEX WADOWICE |
145 014 902 |
168 882 358 |
16,46% |
JERONIMO MARTINS |
76 831 349 |
157 735 246 |
105,30% |
ORANGE SA |
214 943 065 |
152 933 654 |
-28,85% |
GRUPA ZYWIEC SA |
136 726 508 |
132 311 974 |
-3,23% |
LOREAL |
132 680 480 |
125 940 257 |
-5,08% |
BEIERSDORF-LECHIA |
86 471 884 |
122 089 571 |
41,19% |
KOMPANIA PIWOWARSKA |
124 956 979 |
121 963 749 |
-2,40% |
VOLKSWAGEN GROUP |
108 185 150 |
110 099 764 |
1,77% |
Powyższe wpływy, to dane cennikowe, które nie uwzględniają rabatów (a te wynosić mogą nawet kilkadziesiąt proc.). Nie obejmują one też innych modeli zakupu spotów w telewizji, niż ten cennikowy. Rzeczywiste przychody reklamowe są tajemnicą firmy.
Dołącz do dyskusji: Rośnie rynek reklamy telewizyjnej - w I półroczu 2016 liderem Polsat i Aflofarm (analiza)