SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rośnie odsetek kupujących online. Tylko co piąta osoba korzysta z social commerce

Odsetek polskich internautów, którzy kupują online rośnie - obecnie wynosi on 79 proc. Na polskich stronach zakupy robi trzy czwarte klientów, a na zagranicznych - 30 proc. Za pośrednictwem social mediów kupuje na razie jedynie 19 proc. - wynika z danych Gemiusa. 

Motywacje do zakupów przez internet nie zmieniły się znacząco w stosunku do ubiegłorocznej fali badania Gemiusa – nadal są one w dużej mierze związane z kwestiami finansowymi. 53 proc. ankietowanych deklaruje, że robiłoby zakupy online częściej z uwagi na niższe ceny, 44 proc. - ze względu na dostępne kupony rabatowe.

Problemy napotykane w procesie zakupowym, zgłaszane przez badanych, dotyczyły m.in. natrętnych reklam oglądanych wcześniej produktów, długiego czasu dostawy, czy jej wysokich kosztów.

Inflacja wpływa na wybory zakupowe

30 proc. badanych zadeklarowało, że z powodu inflacji kupuje mniej niż dotychczas – jest to zjawisko szczególnie widoczne wśród kobiet (34 proc. wskazań) oraz osób pomiędzy 35. a 49. rokiem życia (33 proc.). Co piąta badana osoba stwierdziła, że w okresie zwyżki cen kupuje więcej niż wcześniej. Zgodnie z deklaracjami badanych, wydają oni na zakupy przez internet średnio 573 zł miesięcznie.

Gemius po raz pierwszy zbadał też zjawiska kupowania przez media społecznościowe - social- i live-commerce. Okazało się, że tę formę zakupów online praktykuje 19 proc. badanych. 35 proc. osób z tej grupy po raz pierwszy kupiło coś za pośrednictwem mediów społecznościowych 4 do 8 lat temu.

Wciąż jest to jednak forma e-commerce’u dająca użytkownikom mniej satysfakcji niż zakupy w sklepach internetowych i stacjonarnych. Ogólnie bardziej zadowolone z zakupów na platformach społecznościowych są kobiety niż mężczyźni, odwrotnie niż w przypadku dwóch pozostałych opcji.

Automaty paczkowe hitem

Najchętniej wybieraną i najbardziej motywującą formą dostawy jest dostarczenie kupionych produktów do automatów paczkowych - liderem są tu maszyny InPostu. 93 proc. klientów kupujących online wybiera właśnie Paczkomaty jako formę dostawy. 42 proc. preferuje kuriera, a 18 proc. dostawę do punktu kurierskiego.

Tegoroczny raport „E-commerce w Polsce 2023” to efekt współpracy Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska, a jego wyniki wzbogacono o dane z badania Mediapanel oraz ekspercką wiedzę specjalistów działających w ramach Grupy Roboczej E-commerce IAB Polska.

Prezentowane w raporcie badanie zrealizowano w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview) na reprezentatywnej próbie 1608 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano pomiędzy 28 czerwca a 6 lipca 2023 roku.

Dołącz do dyskusji: Rośnie odsetek kupujących online. Tylko co piąta osoba korzysta z social commerce

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
mike
Bo na socjal można kupić portki albo trzewiki i może jeszcze jakiś wazonik.
11 0
odpowiedź