SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rok 2010 w branży prasowej; prognozy na 2011 r.

Jaki był mijający rok dla branży prasowej? Oceniają m.in.: Andreas Tilk, Magdalena Malicka, Agnieszka Anielska, Justyna Namięta, Ryszard Pieńkowski, Michał M. Lisiecki i Monika Rychlica.

Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającego roku w mediach i reklamie. Dziś na temat kończącego się roku i kolejnych 12 miesiącach wypowiadają się przedstawiciele najważniejszych wydawnictw prasowych oraz eksperci.

- Raport: Badacze rynku o 2010 r. - prognozy na 2011 r.
- Rok 2010 pod lupą branży PR - prognozy na 2011
- 2010 rok w internecie - prognozy na 2011 (reklama/hosting)
- 2010 rok w internecie - prognozy na 2011 (agencje)
- 2010 rok w internecie - prognozy na 2011 (portale/org. branżowe)
- Polska reklama w 2010 r. - prognozy na 2011 (agencje)
- Reklama w 2010 r. - prognozy na 2011 (domy mediowe)
- Rok 2010 pod lupą branży radiowej; prognozy na 2011 r.

Jakie było najważniejsze wydarzenie w 2010 roku? Czego należy się spodziewać w branży w 2011? Co osiągnęły i planują poszczególne firmy? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdą Państwo w poniższym tekście.



Andreas Tilk, prezes Ringier Axel Springer Polska
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
Za najważniejsze wydarzenie medialne mijającego roku uważam podpisanie umowy pomiędzy TVN a TP SA o wzajemnym oferowaniu produktów i usług. Alians obu firm może w niedługiej perspektywie zmienić zasadniczo rynek telewizyjny i telekomunikacyjny w Polsce. TVN zyskuje dostęp do ogromnej bazy klientów TP SA i jej sieci punktów sprzedaży, a TP SA otrzymuje możliwość świadczenia usług, np. szerokopasmowego internetu, abonentom platformy ‘n’.
 
Wydawcy prasy z entuzjazmem przyjęli wejście iPada do Polski. Jeśli tablety odniosą sprzedażowy sukces, a wszystko na to wskazuje, przełoży się on na coraz większą popularność mobilnych wydań gazet i czasopism.  
 
W kontekście porażki można mówić o zmianach cyklu wydawniczego większości tygodników kobiecych. Na taki krok wydawcy decydowali się już w ubiegłym roku, a w 2010 r. kontynuowali trend. Przejście tygodników na cykl dwutygodniowy lub miesięczny spowodowało znaczne skurczenie się tego segmentu prasy. 
 
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku oraz największy transfer roku
Spośród osób, które w mijającym roku najbardziej wpłynęły na rynek medialny w Polsce, wskazałbym na Markusa Tellenbacha, prezesa Grupy TVN. Stanowisko objął w ubiegłym roku, zapowiadając zróżnicowanie przychodów spółki. Firma, oparta dotychczas na ogólnodostępnej telewizji TVN, wzmocniła pod kierownictwem Tellenbacha swoją ofertę cyfrową, a elementem tej strategii była październikowa umowa o wzajemnym świadczeniu usług z TP SA.

Za transfer roku uważam objęcie przez Tomasza Lisa stanowiska redaktora naczelnego “Wprost”. Decyzją o podjęciu się reanimacji tygodnika dziennikarz zaskoczył rynek.
 
Kryzys w 2010 roku
Rok 2010 to czas odbicia rynku mediów. Powrót do wyników sprzed kryzysu nie nastąpił, ale ożywienie jest zauważalne. Poprawę sytuacji widać szczególnie w kategorii przychodów reklamowych, które w przypadku wielu naszych tytułów, np. “Faktu”, “Newsweeka” czy “Forbesa”, w mijającym roku były aż dwucyfrowe. 

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
Jako pierwszy wydawca tygodnika opinii w Polsce zaproponowaliśmy czytelnikom wersję na iPada. Wydanie “Newsweeka” dostosowane do możliwości tabletu było aplikacją najchętniej pobieraną w App Store przez polskich użytkowników. Wierzę, że dystrybuowanie treści nowymi kanałami ma przed sobą przyszłość, a urządzenia mobilne staną się ważnym źródłem przychodów. Także wydawców prasowych.

W 2010 roku rozwinęliśmy też nowy obszar naszej biznesowej działalności, pozyskując nowych partnerów w segmencie custom publishing. Kontynuujemy pracę dla PKN Orlen, a ponadto nawiązaliśmy współpracę z Cyfrowym Polsatem w ramach projektu „2tygodnikTV” oraz Naczelną Izbą Lekarską, dla której przygotowujemy „Gazetę Lekarską”. Nasza firma dostarcza również materiały redakcyjne do portalu Twoja Era online, należącego do operatora sieci Era.
 
Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Spodziewam się dalszego ożywienia w branży mediów. Kryzys się powoli kończy, a ogólna sytuacja ekonomiczna kraju jest lepsza, niż zakładano jeszcze kilka miesięcy temu. Firmy wracają z budżetami reklamowymi do mediów, na czym zyska również prasa.

W najbliższych miesiącach będzie się umacniać trend dywersyfikacji kanałów dystrybucji treści. Coraz większy udział w rynku będą miały urządzenia mobilne, takie jak smartphony i tablety. Uważam również, że przyszłością tradycyjnych mediów jest konsolidacja. Spodziewam się w przyszłym roku fuzji i aliansów w segmencie prasowym. 
 
Plany na 2011 rok
Zamierzamy umacniać naszą pozycję w segmencie prasy drukowanej, poprzez rozwój marek już istniejących w portfolio Ringier Axel Springer Polska. Nasza strategia obejmuje także poszerzanie obecnej oferty o media cyfrowe. Rozważamy wzrost przez akwizycje, dlatego uważnie obserwujemy rynek internetowy. W kontekście spodziewanych konsolidacji na rynku prasowym, bierzemy pod uwagę akwizycje także w segmencie mediów tradycyjnych.
 



Magdalena Malicka, prezes G+J Polska
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
W minionym roku, naszym zdaniem, żaden wyjątkowo spektakularny sukces rynkowy nie miał miejsca. Trudno oceniać zmiany na rynku wprowadzone przez inne wydawnictwa, zwłaszcza, że większość z nich jest na etapie procesu restrukturyzacyjnego, wynikającego z kryzysu ekonomicznego.

Na obecnym etapie rozwoju tego rynku po kryzysie, uwzględniając dużą dynamikę jego zmian, najprawdopodobniej za 2-3 lata będziemy mogli obserwować spektakularne zmiany czy wydarzenia, które będą miały znaczenie dla całego rynku wydawniczego czy mediowego.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
Wydarzeniem personalnym na rynku wydawniczym, które może mieć zdecydowanie największy wpływ na tygodniki opinii, było objęcie przez Tomasza Lisa stanowiska redaktora naczelnego “Wprost”.

Kryzys w 2010 roku
Kryzys ekonomiczny, który amerykańscy ekonomiści uznali już za przeszłość, wycisnął oczywiste piętno także na rynku wydawniczym, czułym na tendencje wahań nabywców. Zapewne jego skutki będą jeszcze odczuwalne przez kilka lat.

Nas, jako wydawnictwo, cieszy fakt, że nasze największe tytuły mają stałych i lojalnych czytelników i w swoich segmentach zachowały mocna pozycję. Pamiętajmy, że prasa to medium świadomego wyboru – tym bardziej utrzymanie satysfakcji czytelników ma dla nas kluczowe znaczenie po kryzysie.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
Rok 2010 był bardzo ważny dla G+J także w Polsce. To okres zakończenia restrukturyzacji i początek wdrażania nowych strategii rynkowych.

Jesteśmy zadowoleni z pozycji wielu naszych tytułów: relaunch “Claudii” uważamy za bardzo udany – to tytuł nr 1 wśród poradników; “Gala” zajmuje niezmiennie należne jej miejsce w czołówce magazynów luksusowych; “Focus” jest liderem czytelnictwa w grupie 20-30 lat, a rodzina “Focusa” ma łącznie 67% sprzedaży całkowitej w segmencie popularno-naukowym. Nasz “National Geographic” zajmuje drugą pozycję w czytelnictwie w segmencie pism lifestyle, a “Traveller” pierwsze miejsce w segmencie pism podróżniczych.

Wiele naszych tytułów książkowych sprzedawało się lepiej niż zakładaliśmy. Prawdziwymi bestsellerami była m.in. „Kobieta na krańcu świata” Martyny Wojciechowskiej, „Blondynka na językach. Angielski Brytyjski” Beaty Pawlikowskiej czy „Smoleńsk. 10 kwietnia” Piotra Kraśki.

Wzbogacamy i umacniamy nasze wiodące serwisy internetowe - co miesiąc docieramy do 15 proc. polskich internautów i zajmujemy stabilną pozycję w pierwszych dziesiątkach kategorii Styl Życia i Turystyka. Co więcej, otwieramy się na nowe segmenty, inwestując w gry internetowe. Już teraz ich użytkownicy generują co miesiąc ponad 80 milionów odsłon, a każdy użytkownik spędza w nich średnio ponad 6 godzin miesięcznie.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Nowym trendem, który rozwija się dynamicznie jest corporate publishing . W przypadku G+J Polska to tytuły: “Business Traveller”, “Kaleidoscope” i “Place For Dance”.

Plany Państwa firmy na 2011 rok
Rok 2010 był dla wydawnictwa G+J, jak wspominałam wcześniej, rokiem zakończenia restrukturyzacji i wdrażania nowych strategii rynkowych. Nigdy nie ujawniamy naszych strategii rynkowych, możemy tylko powiedzieć, że będziemy zaskakiwać i rozwijać :-)


Agnieszka Anielska, prezes Muratora
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
Za najważniejsze wydarzenie roku, na całym rynku medialnym, uważam porozumienie TVN i TP. To znak naszych czasów i kolejny przykład  na mariaż wytwórców treści z dostarczycielami technologii. Wkrótce jeszcze bardziej zatrą się granice pomiędzy poszczególnymi rodzajami mediów, a te w konsekwencji przekształcą się w organizmy mediowo-technologiczno-handlowe.

Za sukces roku 2010 uważam postępy wydawców w zwalczaniu  piractwa i w dziedzinie ochrony kontentu własnego.
 
Porażką jest spadający udział prasy w torcie reklamowym i niezasłużenie słaby PR prasy jako medium.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku
W tym roku trudno mi wskazać kogoś, kto miał bardzo znaczący wpływ na rynek. Transferem roku było, według mnie, objęcie stanowiska redaktora naczelnego “Wprost” przez Tomasza Lisa po przejęciu tytułu przez Point Group.
 
Kryzys w 2010 roku
Na rynku widać pewne ożywienie, ale był to kolejny trudny rok.
 
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
Myślę, że warto wymienić:
- Spektakularną sprzedaż wrześniowego wydania “Muratora”.
- Stabilną sprzedaż “Super Expressu”, co szczególnie cieszy w kontekście spadku rynku dzienników.
- Sukcesy wydawnictwa w działalności Internetowej i e-commerce.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Wydawcy nadal szukać będą dodatkowych kanałów dystrybucji treści i alternatywnych źródeł przychodu. Zwiększy się znacząco ilość publikacji, udostępnianych na iPady, tablety, smartphony.

Należy spodziewać się trudnych negocjacji z kolporterami, których oczekiwania odnośnie uzyskiwanej od wydawców marży wciąż rosną. Jest również niebezpieczeństwo kurczenia się sieci sprzedaży i eliminowania najsłabszych punktów, a co za tym idzie, zmniejszenia się dostępności prasy. Agresywnych działań można oczekiwać od firmy Ruch S.A. po przejęciu jej przez Lurena Investments, spółkę należącą do funduszy Eton Park Capital Management .
 
Plany Państwa firmy na 2011 rok
Dalsze inwestycje w internet. Wejście na rynek telewizji tematycznych.


Justyna Namięta, dyrektor generalna Burda Publishing Group
 Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
 Za największy sukces uważamy zmiany wprowadzone w tygodniku “Wprost”. Po przejęciu tygodnika przez PMPG byliśmy bardzo zaskoczeni decyzjami nowego wydawcy, które okazały się trafione i zostały zamienione na sukces sprzedażowy.
Trudno mówić o porażkach. bo dla każdego wydawcy rok 2010 był ciężkim czasem i każdy musiał podjąć szereg trudnych decyzji. Niewątpliwe na rynek prasy miały także wpływ wydarzenia jakie miały miejsce w Polsce w okresie wiosennym. Tragiczna katastrofa Smoleńska oraz powódź bardzo mocno wpłynęły na sprzedaż niektórych segmentów prasy, dla jednych na plus dla innych na minus, natomiast nie można tego oceniać w kategorii sukcesów czy porażek.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
Konsekwentnie największe zamieszanie w segmencie tygodników opinii zrobił “Wprost” i Tomasz Lis. Ogromnym sukcesem jest także nagroda dziennikarza 20 – lecia dla Jerzego Baczyńskiego, redaktora naczelnego tygodnika “Polityka”.

Kryzys w 2010 roku
2010 rok był wynikiem zaakceptowanych budżetów reklamowych pod koniec 2009 roku. Większość dużych korporacji dopiero w połowie 2010 roku planując nowe budżety przywracała ich wartości sprzed kryzysu. Niewątpliwie koniec roku pokazał że jest pewne ożywienie na rynku. Generalnie był to trudny rok, ale nie źle sobie poradziliśmy i z wielkim optymizmem patrzymy w przyszłość.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
W 2010 wprowadziliśmy na rynek trzy nowe tytuły w segmencie pism społecznościowych “Przepis na Ogród”, “Mój Kochany Pies” oraz “Moje Zwierzenia”. Nasze tytuły zdobyły szereg cenionych na rynku nagród jak np. Superbrand i GrandFont dla “Elle”, INMA dla magazynu “Top Gear”. Redaktor Naczelny “InStyle” został uhonorowany tytułem „Redaktor Naczelny Roku” magazynu “Media & Marketing”. “Elle Decoration” świętowało hucznie swoje 10. urodziny. Natomiast liderem rynku, już 3. rok z rzędu!, w bardzo trudnym segmencie są “Dobre Rady”, które nieustannie od kilku lat podążają za oczekiwaniami Polek.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Na pewno po doświadczeniach ubiegłych lat z większą łatwością przyjdzie wydawcom podejmować trudne czysto biznesowe decyzje. Na rynku zajdą pewnie jeszcze zmiany konsolidacyjne, natomiast zapewne każdy wydawca z optymizmem patrzy na przyszłość w internecie i zastanawia się jak swój cenny i na dobrym poziomie kontent sprzedać w tym medium. Nie tylko już na samych platformach internetowych ale także innych nośnikach mobilnych. które popularyzują się w Polsce z dnia na dzień.

Plany Państwa firmy na 2011 rok
Stawiamy na nasze silne marki i cały czas będziemy w nie inwestować.


Ryszard Pieńkowski, prezes Infor PL
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
Wydarzenie  - Było to z pewnością połączenie Axel Springer z Ringerem.
 
Sukces - Na duże uznanie zasługuje operacja wykonana na tygodniku “Wprost”. W stosunkowo krótkim czasie udało się odmienić tytuł, pozyskać nowych interesujących autorów i przede wszystkim podnieść sprzedaż. Tu duże uznanie dla redaktora naczelnego, który tym samym potwierdził, że ma pomysł na tytuł i potrafi odnaleźć się na rynku wydawniczym. Dobry start tygodnika to oczywiście sukces krzepiący dla właścicieli, ale prawdziwy egzamin dopiero przed nimi.

Porażka - Załamanie się stołecznego wydania “Polski”.

Kryzys w 2010 roku
Ten rok nie należał do najlepszych w branży prasowej. Tendencja spadkowa sprzedaży wydań papierowych jest nie do odwrócenia. Widać jednak, że w przypadku niektórych wydawców był to też bodziec do poszukiwań nowych rozwiązań jeśli chodzi np. o przenoszenie czytelników do internetu.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
Dla Grupy Infor PL był to dobry rok zwłaszcza pod kątem systematycznych wzrostów w internecie. Ostatnie badania PBI/Gemius wskazały, że w ciągu ostatniego roku pokonaliśmy w kluczowej dla nas kategorii „Biznes Finanse Prawo” tak silnych konkurentów jak Grupa Money.pl i Grupa Bankier.pl. W skali roku nasze serwisy biznesowe mogą więc pochwalić się blisko 29% dynamiką wzrostu liczby realnych użytkowników. Cieszy także miejsce Grupy Infor PL w najlepszej dwudziestce wszystkich witryn  w Polsce.
Udało nam się przeprowadzić z sukcesem kolejny etap budowania “Dziennika Gazety Prawnej” w kierunku opiniotwórczego dziennika gospodarczego na wzór “Financial Times”, co leżało u podstaw powstania DGP. Jesteśmy jedynym medium gospodarczym, które zachowuje tak wysoką pozycję w cytowalności. Tytuł zyskał przyjazny layout i stał się bardziej narzędziowy. Tylko w “DGP” można znaleźć jedyny wśród dzienników magazyn o tematyce biznesowej.

Ten rok utwierdził nas w przekonaniu, że na biznes należy patrzeć szeroko. Liczy się przede wszystkim wzrost sprzedaży ogółem, a kanał rozpowszechniania informacji ma mniejsze znaczenie. Spadek sprzedaży papieru jest rekompensowany wzrostem sprzedaży z Internetu. I co istotne – jest to szybko rosnąca gałąź naszej działalności.

Plany Państwa firmy na 2011 rok
W 2011 roku konsekwentnie budować będziemy naszą pozycję w internecie, kładąc nacisk na zwiększanie udziału przychodów z internetu w przychodach naszych spółek.


Michał M. Lisiecki, prezes PMPG i AWR WPROST
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
Na świecie: Koniec roku i ‘leaks from the WikiLeaks’. Medium okazało się bronią, która zaatakowała przede wszystkim Stany. Na pewno rok 2011 upłynie między innymi pod znakiem dyskusji, ile wolności w mediach i gdzie są granice tej wolności, gdzie są granice suwerenności państw. Przecieki z WikiLeaks pokazują też, jak urosły media w dobie internetu i powszechnej digitalizacji. Dokumenty, które kiedyś nie miały prawa ujrzeć światła dziennego, dzisiaj są pod lupą całego świata. A co będzie za 10 lat, kiedy wszystkie dokumenty będą zdigitalizowane i umieszczone w sieci? Jak się chronić przed cyberterroryzmem? To są pytania, na które będziemy sobie musieli jako media i jako społeczeństwa odpowiedzieć.

W Polsce:
Pod koniec roku informacją i wydarzeniem nr 1 była informacja, że Cyfrowy Polsat kupi 100 proc. akcji Telewizji Polsat. Sama transakcja jednak będzie miała skutki w 2011 r. i wtedy będziemy ją oceniać.

Rok 2010 to również pierwszy rok bez współtwórcy TVN, Jana Wejcherta. W rocznicę śmierci Polska Rada Biznesu ustanowiła nagrodę jego imienia– to cenna inicjatywa, warto abyśmy pięknie pamiętali o Janku.

Z naszego punktu widzenia, ale także z punktu widzenia rynku – wydarzeniem był również zakup “Wprost” przez Platformę Mediową Point Group i zmiany, które zaszły w tygodniku od tego czasu, a które spowodowały zdecydowane ożywienie na rynku.

Porażki:
Porażki o tyle są cenne, o ile można z nich wyprowadzić wnioski na przyszłość i budować na nich sukcesy. Spektakularnych porażek na rynku w tym roku nie było, ale to nie znaczy, że był to jakiś wyjątkowo dobry rok.
Dla mnie subiektywnie porażką jest to, że media umownie zwane "katolickimi" od miesięcy potwierdzają, że  należą do najbardziej zakłamanych, nie niosą wartości – ani dziennikarskich (a od standardów rzetelnego dziennikarstwa są bardzo dalekie), ani religijnych. No, chyba że wartością taką jest starotestamentowe „oko za oko, ząb za ząb”. Zdarzają się wyjątki, ale potwierdzają niestety smutną regułę stanu rzeczywistego. W Nowym Roku życzę tym mediom powrotu do wartości.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
Zygmunt Solorz-Żak – jest obecny i wpływa na polski rynek mediów nieprzerwanie niemal od powstania tego rynku. I cały czas nie powiedział ostatniego słowa.

„Tercet egzotyczny”, czyli Anna Streżynska (UKE), Maciej Witucki (TP) oraz Mirosław Godlewski - za umiejętność budowy „na konflikcie” i cyfryzację naszej rzeczywistości.

W kategorii transfer roku – znowu z własnego podwórka, ale nie mogę tego nie powiedzieć - “Wprost” oraz Marek Król i Tomasz Lis.

Panie Marku, publicznie dziękuję za:
1. Stworzenie “Wprost”
2. Sprzedanie go mnie i Platformie Mediowej Point Group – wiem, że nie byłą to decyzja łatwa, a prób i podejść do tej transakcji doliczyłem się aż 5. Tym bardziej doceniam.
Tomaszowi Lisowi dziękuję za podjęcie kolejnego wyzwania, stanięcie do kolejnego życiowego maratonu. Kibicuję i również biegnę.

Kryzys w 2010 roku
Kryzys był, jest i jeszcze prawdopodobnie będzie. Pytanie, jak do niego podchodzimy. Są ludzie, którzy będą zawsze mówili, że szklanka jest do połowy pusta, dla innych – będzie do połowy pełna. Na tle coraz bardziej pustej szklanki europejskiej, polska szklanka wygląda na tą do połowy pełną. Ale to jeszcze nie czas na odcinanie kuponów, a raczej - na zakasanie wyżej rękawów i dalszą pracę.
 
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
Najlepsze dopiero przed nami. Wydarzeniem, które zdeterminowało 2010 rok w PMPG był zakup tygodnika “Wprost” z końcem 2009 r. Udało nam się przetrwać pierwszy trudny rok, przeżyliśmy, odnieśliśmy kilka drobnych sukcesów i kilka większych, jak m.in. przywrócenie Nagrody Kisiela. Ostatnie dwa lata nauczyły nas, aby kierować się zasadą: don't overpromise, just over-deliver.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Na pewno będzie postępowała konwergencja mediów, dlatego nie można rozpatrywać rynku prasy w oderwaniu od pozostałych mediów, w tym w szczególności od internetu. Natomiast na rynku mediów w Polsce rekomenduję obserwowanie tego co się będzie działo:
- w Point Group i “Wprost”
- w grupie Cyfrowego Polsatu i w przedsięwzięciach Zygmunta Solorza-Żaka (może Polkomtel pozostanie w polskich rękach…)
- oraz w działającej na pograniczu mediów, technologii i nauki spółce Index Copernicus International.

Na świecie będzie rosła rola Facebooka – wirtualna społeczność będzie odgrywała coraz większą rolę w świecie realnym. Także Google nie powiedziało jeszcze ostatniego słowa, a nowe pomysły i rywalizacja z Facebookiem przyniesie użytkownikom więcej korzyści.

Pytanie, czym jeszcze zadziwi nas Steve Jobs. Po raz czwarty jest nominowany do tytułu Człowieka Roku tygodnika “Time” i pewnie po raz czwarty nie zostanie Człowiekiem Roku. Znowu będzie musiał pomyśleć, czym podbić świat. I bardzo dobrze, użytkownicy kibicują Steve'owi tak czy inaczej.

Plany Państwa firmy na 2011 rok
Jako spółka publiczna zazwyczaj i tak mówimy więcej niż konkurenci, za co dziękuję mojemu zespołowi IR/PR.


Katarzyna Kolanowska, dyrektor promocji “Gazety Wyborczej” (Agora)
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
Sukces - odnowiony „Wprost” pod rządami Tomasza Lisa - nowy zespół wprowadza do tygodnika widoczne zmiany.

Wydarzenie - połączenie Axel Springer Polska z grupą Rignier, czyli wydarzenie branżowe na skalę europejską.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
Tomasz Lis – za odnowienie tygodnika „Wprost”.

Kryzys w 2010 roku
2010 dla branży prasowej był nadal trudny. Jednak i tę sytuacja kryzysową, podobnie jak poprzednie momenty spowolnienia gospodarczego, można wygrać, dbając o ciekawe oferty dla odbiorców i reklamodawców, zawierzając doświadczonym zespołom i nie bojąc się nowości. Dzięki wysokiej jakości dziennikarstwa i ciągłemu rozwojowi, "Gazeta Wyborcza" pozostaje najczęściej wybieraną przez klientów i czytelników gazetą opiniotwórczą.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
"Gazeta Wyborcza" jest nieodmiennie największym i najpoczytniejszym codziennym tytułem opiniotwórczym, a dodatkowo stawia na nowoczesne rozwiązania i przyciąga reklamodawców, utrzymując wysoki udział w wydatkach na reklamę w dziennikach – to ważne osiągnięcia w tak niespokojnym roku.

Dzieje się tak m.in. dlatego, że myślimy o "Gazecie" i całym rynku prasowym przede wszystkim w kategorii rynku treści. To punkt widzenia coraz bardziej powszechny - bo przecież niezależnie od zmian w sposobie konsumpcji mediów odbiorcy wciąż poszukują wartościowych, jakościowych treści dostarczanych przede wszystkim przez tytuły opiniotwórcze. Kiedyś były one dostępne tylko na łamach prasy, dziś np. do treści z „Gazety Wyborczej” można dotrzeć również w jej serwisie internetowym, e-wydaniu, wersji mobilnej na telefony komórkowe czy w tabletach.

Naszymi najciekawszymi tegorocznymi projektami są:
- magazyn „Wysokie Obcasy Extra”, nawiązujący do sobotniego dodatku do „Gazety”, który zadebiutował w kwietniu 2010. Wydanie. Magazyn spotkał się z dużym zainteresowaniem czytelników, jak i reklamodawców. Pierwsze wydania tytułu zyskały sprzedaż w wysokości około 100 tys. egz., na rynku właśnie ukazał się numer trzeci. To świetny przykład poszerzania marki – wydajemy ekskluzywny tytuł w oparciu o bardzo mocną i popularną markę cotygodniowych „Wysokich Obcasów”.
- wersja „Wysokich Obcasów Extra” na iPada. To pierwsza aplikacja udostępniająca treści Agory na tym nośniku oraz pierwsza w Polsce wersja magazynu na iPada.
- kampania reklamowa „Wyborcza do wyboru”, prowadzona latem, która prezentowała "Gazetę" jako multimedialną markę, obecną w wydaniu papierowym, w postaci serwisu internetowego i mobilnego.
- akcja „Daj się zepsuć” katowickiej „Gazety”, promująca Śląsk i związany z nią konkurs. Redakcja zaoferowała 4 tys. zł miesięcznej pensji, samochód i mieszkanie w ekskluzywnym osiedlu osobie, która przez pół roku będzie opisywać mocne i słabe strony tego regionu oraz sprawdzać, czy Katowice są dobrze przygotowane do walki o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury. Pomysł z Katowic został nagrodzony w międzynarodowym konkursie Cross Media Awards 2010 organizowanym przez światowe stowarzyszenie gazet i wydawców prasy WAN-IFRA.
- dzięki współpracy Agory i Red Bulla w każdy pierwszy wtorek miesiąca razem z "Gazetą Wyborczą" jest dystrybuowany wyjątkowy magazyn lifestyle'owy "Red Bulletin". Pierwszy numer pisma trafił do rąk czytelników "Gazety" 6 kwietnia.
- wspólne relacjonowanie najważniejszy imprez sportowych 2010 przez media Agory. Specjalne rubryki, programy i relacje dziennikarzy Sport.pl pojawiały się w internecie m.in. w serwisach Sport.pl i Wyborcza.pl, w "Gazecie Wyborczej" i Radiu TOK FM. Czytelnicy, słuchacze i internauci otrzymywali dzięki nim najświeższe informacje o olimpiadzie w Vancouver oraz mundialu rozgrywanym w RPA.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Sądzę, że w 2011 będziemy świadkami dalszego rozwoju multimedialności - firmy medialne będą dbać o wewnętrzne synergie, które pozwalają im na tworzenie wartościowego kontentu, a także wprowadzać wielokanałowy dostęp do swoich treści – poprzez wydanie papierowe, e-wydanie, serwisy internetowe, aplikacje mobilne i lekkie wersje stron. Wydaje się, że tablety i inne czytniki treści będą coraz bardziej zyskiwać na znaczeniu – to również duże wyzwanie dla firm medialnych, aby tworzyć specjalne aplikacje na urządzenia mobilne i w taki sposób dystrybuować kontent.

Media będą też musiały zadbać o kwestie związane z prawami autorskimi do swoich treści.

I wreszcie – zapewne zaobserwujemy również kolejne próby mediów monetyzowania siły swoich marek raz zasięgu mediów poprzez poszerzanie ich na inne produkty i usługi.

Plany Państwa firmy na 2011 rok
Rok 2010 przyniósł w „Gazecie” bardzo wiele nowych, ciekawych projektów – np. specjalne wydanie „Wysokie Obcasy Extra”, zimowy dodatek „Palce lizać”, akcje społeczne, cykle redakcyjne i ciekawe kampanie promocyjne klientów. Zamierzamy nadal być otwarci i kreatywni – dla naszych czytelników i naszych reklamodawców.


Ilona Szajkowska, wydawca czasopism Agory
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
Za największy sukces na rynku prasowym uważam korzystne zmiany dokonane przez Tomasza Lisa w tygodniku „Wprost”.

Największą porażkę w mijającym roku poniósł według mnie magazyn „Amelia” wydawnictwa Marquard, który po dwóch wydaniach zniknął z rynku.

Wydarzeniem w branży było na pewno powołanie do życia nowej medialnej spółki Ringier Axel Springer przez Media AG Ringier AG i Axel Springer AG.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku oraz największy transfer roku
Dla mnie bohaterem roku 2010 jest Tomasz Lis, któremu udał się proces restrukturyzacji  podupadającego „Wprost”. Postawił na rzetelne dziennikarstwo i pokazał, że ta wartość liczy się najbardziej.

Transferem roku było moim zdaniem przejście Jerzego Szulwica, wiceprezesa Wydawnictwa Bauer, do Wydawnictwa Zwierciadło i objęcie w nim funkcji prezesa zarządu.

Wrażenie również zrobiło odejście Beaty Dzięgielewskiej, redaktor naczelnej „Dobrych Rad”, z wydawnictwa Burda i objęcie przez nią stanowiska redaktor naczelnej „Kobiety i Życia” wydawanej przez Wydawnictwo Bauer. Tym bardziej, że wraz z redaktor naczelną miejsce pracy zmieniają jej zastępczyni i sekretarz redakcji. 

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
Sukcesem i ważnym wydarzeniem jest wydanie „Wysokich Obcasów Extra” nawiązujących do sobotniego popularnego magazynu „Gazety Wyborczej” . Drugie wydanie „Wysokich Obcasów Extra” ukazało się też w wersji na iPada i było pierwszym polskim magazynem oferowanym w wersji na ten tablet. Niedawno do sprzedaży trafił trzeci numer ”Wysokich Obcasów Extra”.
Jesteśmy też bardzo zadowoleni ze wzrostu sprzedaży naszego miesięcznika shoppingowego „Avanti”. Ponad 230 tys. sprzedanych egzemplarzy - to najlepszy wynik w historii magazynu, uzyskany przez tegoroczny październikowy numer miesięcznika*. Czytelnicy coraz chętniej korzystają też z internetowego oblicza „Avanti” – serwisu Avanti24.pl. To największa „szafa z ciuchami w internecie” i źródło informacji o ubraniach i dodatkach dostępnych aktualnie w sklepach w całej Polsce. Cieszy nas także niezmienna, mocna pozycja „Czterech Kątów” jako lidera pism wnętrzarskich w Polsce.

Na bazie serii dodatków z przepisami dołączanej do miesięcznika „Dziecko” wydaliśmy też  wyjątkową na polskim rynku książkę „Kuchnia malucha” zawierającą przepisy na zdrowe i smaczne potrawy dla dzieci.

W 2010 podsumowaliśmy 5., jubileuszową edycję plebiscytu Firma przyjazna mamie, organizowanego przez miesięczniki „Dziecko” i „Poradnik Domowy”. Inicjatywa, jako jeden z dwóch przykładów z Polski, była prezentowana w marcu br. przed Komisją Europejską podczas seminarium na temat europejskich programów promujących w przedsiębiorstwach rozwiązania przyjazne rodzinom. A w listopadzie „Dziecko" i „Poradnik Domowy" otrzymały wyróżnienie Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania za plebiscyt i za działalność na rzecz przełamywania stereotypów wobec pracujących matek i wprowadzania nowych standardów zatrudniania kobiet.
* - rozpowszechnianie płatne „Avanti" w październiku 2010 r. - 230 118 egz., dane własne wydawcy.

Kryzys w 2010
Cały rynek prasy odczuł w ostatnich dwóch latach skutki spowolnienia gospodarczego. Dla czasopism było ono szczególnie odczuwalne w 2010 roku. Ten czas niesie jednak dla rynku ważne doświadczenia – ważny jest dobry, jakościowy kontent i możliwość dotarcia do niego różnymi kanałami. Wiele pism postawiło na tę właśnie kartę.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
W 2011 roku oczekuję powstania kolejnych serwisów internetowych czasopism i rozwoju tych już istniejących w wydawnictwach prasowych. Coraz liczniejsze tytuły tworzone będą w wersjach multimedialnych, dostępnych dla użytkowników iPadów i innych czytników oraz urządzeń mobilnych. Oryginalny kontent będzie coraz większą wartością i będziemy go przystosowywać do multimedialnego wykorzystania. Spodziewam się też dyskusji na temat praw autorskich do treści wykorzystywanych w aplikacjach multimedialnych oraz zasad ich sprzedaży.

Plany Państwa firmy na 2011 rok
Nasi czytelnicy i użytkownicy serwisów internetowych nadal mogą liczyć na jak najciekawsze tematy podejmowane przez czasopisma Agory, jakościowe treści, rady i pomysły, wyjątkowe zdjęcia i multimedialne materiały. Będziemy dbać też o naszą ofertę dla reklamodawców, chcących dotrzeć do osób poszukujących wartościowych treści.
 


Prasa firmowa

Urszula Radzińska, prezes Stowarzyszenia Prasy Firmowej oraz prezes Aude
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
Sukces - wzrastające znaczenie Stowarzyszenia Prasy Firmowej oraz rozpoczęcie działania SPF w międzynarodowych strukturach International Custom Publishing Forum (ICPF).
 
Porażka - działania krótkowzroczne, czyli psucie rynku przez firmy customowe, które ścigają się na ceny, a nie na koncepcje i jakość.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
Widać zafascynowanie różnymi drogami i trendami, nie ma jednego lidera.
 
Kryzys w 2010
 Kryzys spowodował, że większość projektów na rynku są to prace niskomarżowe. Ożywienie odczuwalne jest w ilości zapytań ofertowych, jednak w większości są to już istniejące prace, a nie nowe projekty.
Tak jak mocno widać kryzys w magazynach dla klientów, tak w magazynach wewnętrznych z radością obserwuję coraz większą profesjonalizację używanych narzędzi. Coraz częściej efektem znajomości potrzeb są bardzo świadomie tworzenie projekty dla pracowników.
 
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
Nasze projekty zostały docenione przez profesjonalistów podczas konkursu Szpalty Roku: miesięcznik i strona internetowa dla farmaceutów, które robimy na zlecenie USP otrzymały Złote Szpalty. Magazyn dla pracowników Jeronimo Martins Dystrybucja otrzymał Grand Prix. Praca nad zmienioną formułą „Farmacja i ja" spowodowała, że w badaniach farmaceuci wymieniają magazyn jako najczęściej przez nich czytany.
 
Co wydarzy się w branży w 2011 roku
 2011 będzie rokiem dalszej ipadyzacji kontentu - mam nadzieję, że powstaną ciekawe projekty customowe, na pewno w dalszym ciągu będzie odczuwalna fascynacja mediami społecznościowymi. Biznesowo to będzie czas kolejnych sojuszów i przejęć.

Plany Państwa firmy na 2011 rok
 W 2011 roku dalej będzie rozwijać naszą ofertę komunikacji marketingowej widzianej całościowo, a w niej wysokiej jakości magazyny drukowane i ich interaktywne odsłowny, narzędzia mobilne i społecznościowe. Dalsze świadome partnerstwo z klientami i rozwój naszych projektów w kontekście zmieniającego się sposobu konsumpcji mediów.


Eksperci

Monika Rychlica, head of non-broadcast media w Initiative Media Warszawa
 Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
 Moim zdaniem w tym roku nie odnotowaliśmy spektakularnych sukcesów w branży prasowej. Prasa - medium coraz mniej „sexi” walczy o przetrwanie.

Wyróżniłabym jednak wzrost sprzedaży „Wprost” i w związku z tym powrót do pierwszej ligi tygodników opinii, a także reaktywację naprawdę dobrego produktu jakim jest Big Press.

Porażką dla mnie jest nienależyte wykorzystanie potencjału czytelników dawnego “Dziennika” po fuzji z “Gazetą Prawną”.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
Nie mamy co prawda w Polsce swojej Adrianny Huffington, ale wyróżniłabym grupę blogerów, którzy coraz częściej cytowani są na łamach prasy. Ich wypowiedzi stają się pretekstem do analiz i artykułów w prasie. Moim zdaniem ich wpływ na kontent prasowy będzie coraz większy.

Kryzys w 2010 roku
W branży prasowej nie widać wyraźnego ożywienia. Oczywiście lepiej radzą sobie z sytuacją magazyny niż dzienniki, które sukcesywnie podgryza internet. Rok 2010 był kolejnym rokiem trendu spadkowego.

Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Rok 2011 będzie rokiem przełomowym dla rynku prasowego. Zacięta walka o czytelnika, a także o reklamodawcę wymusi na wydawcach zmianę myślenia.

W tym roku już otrzymywaliśmy i co więcej realizowaliśmy oferty reklamowe wielopłaszczyznowe, gdzie tzw „papier był jedną ze składowych i to wcale nie największą. Tworzenie ofert które łącza internet, papier, ambient, mailing, konferencje…. będzie coraz powszechniejsze.

Podkreśliłabym także coraz większą dostępność aplikacji na iPady. Reklamodawcy otrzymują zdecydowanie więcej możliwości w bardziej zaawansowanych technikach.

Rozwój w tej dziedzinie i łączenie ofert papierowo- elektronicznych moim zdaniem jest nieunikniony.

E- wydania tytułów w wersji mobilnej na telefony komórkowe to następ krok.

Jednym słowem przyszłość w ofertach crossmediowych!

Kolejnym trendem będzie płatny kontent w internecie, myślę, że doświadczenia Murdocha będą szerzej adoptowane na naszym rynku.


Czytelnicy natomiast będą otrzymywać „prezenty”, specjalnie dla nich będą organizowane nowe, oryginalne akcje. W tym roku tylko “Gazeta Wyborcza” ogłosiła ogólne odchudzanie - akcja ”Polacy odwagi”, „My narkopolacy” - akcja uświadamiające zagrożenie narkotykami czy tez Polska Biega.

Treści będą coraz bardziej praktyczne i użytkowe.

Tania prenumerata do domu to kolejny wybieg pro- sprzedażowy.

Ja z nadzieją i optymizmem patrzę na kolejny rok, wierzę w mądrość i pomysłowość Polskich wydawców.

Dołącz do dyskusji: Rok 2010 w branży prasowej; prognozy na 2011 r.

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
gaga
a gdzie bauer? znowu was olał?
0 0
odpowiedź
User
brajan
Ja nie muszę już gazety z programem kupować, bo mi Cyfrowy Polsat za darmo wysyła. To na pewno sukces branży, choć w dość specyficznej odsłonie i chyba niekonieczne cieszy wydawców typu "to&owo".
0 0
odpowiedź
User
ik
wszyscy piszą o sukcesie Wprost i Lisa. To gdzie są ci wybitni eksperci, którzy przewidywali, że Lis utopi Wprost? A może tak "przepraszam"?
0 0
odpowiedź