SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Profile Samsunga i iPhone’a 5 z oszukańczymi konkursami: wyśmiewane i usuwane

Fanpage Samsunga obiecujący telefony tej marki w zamian za jego polubienie i udostępnienie zniknął już z Facebooka, za to podobny profil iPhone’a 5 nadal działa. Szybko pojawiły się fanpage’e i wpisy parodiujące działania obu profili.

Facebookowe profile iPhone’a 5 i Samsung Poland zaczęły działać w niedzielę. Na każdym od razu zamieszczono wpis ogłaszający konkurs, w którym do wygrania jest kilkaset telefonów tych marek, „które z powodu braku ofoliowania nie mogą być wystawione na sprzedaż”. Co powinni zrobić uczestnicy zabawy? Polubić fanpage, udostępnić wpis i określić w komentarzu kolor telefonu. Przy czym użytkownikom nie obiecywano, że dostaną telefony, a jedynie że po prostu „zostaną wylosowani”.

 

Fanpage’e już na pierwszy rzut oka wyglądały na nieautentyczne. Do tego ogłoszone przez nie konkursy naruszają regulamin Facebooka, który zakazuje promowania marek przy pomocy tzw. natywnych funkcjonalności serwisu (takich jak like’owanie, udostępnianie i komentowanie), sugerując administratorom tworzenie w tym celu osobnych aplikacji.

Mimo to oba profile szybko zyskały tysiące użytkowników: po 20 godzinach Samsung Poland miał ich ponad 3 tys., a iPhone 5 - prawie 20 tys. Skąd tak wielu naiwnych internautów? - Przeciętny użytkownik Facebooka nie jest świadomy, jaką wartość dla firm mają jego kliknięcia i komentarze oraz jakie są mechanizmy oszustw w serwisie - wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Michał Sadowski, szef firmy Brand24. - Tak naprawdę lepiej zorientowane są w tym tylko osoby związane z branżą internetową - dodaje.

Fanpage Samsung Poland w poniedziałek po południu zniknął z Facebooka. Nastąpiło to po zgłoszeniu roszczeń przez przedstawicieli Samsung Polska (którego oficjalny fanpage ma 338 tys. fanów). Natomiast profil iPhone 5 działał nadal. - Z naszych doświadczeń wynika, że firmy coraz lepiej radzą sobie z tego typu wrogimi działaniami, a Facebook coraz szybciej reaguje i blokuje profile podszywające się pod znane marki - komentuje Michał Sadowski. - Przy czym dla Apple, które nie ma rozbudowanych struktur marketingowych w Polsce, ta sytuacja nie może być tak istotna, pewnie po prostu jeszcze o niej nie wiedzą - opisuje.

Sadowski wylicza wiele korzyści, które twórca fałszywego, oszukańczego fanpage’a może na nim zyskać. - Zbudował sobie farmę fanów, którą może odsprzedać na Allegro lub konwertować z niej ruch na inny fanpage lub zewnętrzną stronę. A na takiej stronie zamieścić przykładowo dużo niewielkich reklam, sprzedawanych w modelu odsłonowym, za których wyświetlenie dostanie pieniądze - opisuje nasz rozmówca. Zaznacza, że takie działania można prowadzić zaraz po tym, jak profil zyska kilka tysięcy użytkowników, więc nawet jeśli w miarę szybko zostanie zablokowany, jego twórca może zdążyć na nim zarobić. - Na szczęście takie sytuacje zdarzają się coraz rzadziej - dodaje Sadowski.

Przypomnijmy, że swego czasu do naciągania facebookowiczów często wykorzystywano opcję Wydarzeń, w których tytułach i opisach obiecywano tysiące markowych produktów za darmo dla pierwszych osób, które udostępnią te treści. Taką sytuację opisywaliśmy m.in. półtora roku temu (przeczytaj więcej).

W przypadku profili Samsung Poland i iPhone’a 5 z humorem zareagowała branża internetowa. Szybko pojawiło się kilka wpisów parodiujących te zamieszczone przez fałszywe fanpage’e. W pierwszym, opublikowanym jeszcze w niedzielę na profilu satyrycznego „Faktoidu”, oferowano za darmo... folie do iPhone’ów. W poniedziałek fanpage kontynuował zabawę, informując, że „niestety, ze względu na bardzo duże zainteresowanie akcją, skończyły nam się folie o następujących zapachach” i wymieniając m.in. takie wonie: okoń, jaśmin i glutaminian sodu, pole namiotowe na Woodstocku, hemoglobina, mistyfikacja, tak sytuacja oraz ptaki latające kluczem.

Pojawił się też profil oferujący za darmo - oczywiście z powodu braku ofoliowania - parówki. „Jako, że otrzymujemy wiele pytań dot. możliwości wyboru koloru parówek, odpowiadam: Tak, jest taka możliwość. Dostępne kolory to: - różowy” - informował rzetelnie administrator. Natomiast w poniedziałek na fanpage’u Bitsy Boys - bohaterów viralu, który Michał Sadowski przygotował w ub.r. ze swoim wspólnikiem z Brand24 Karolem Wnukiewiczem - zaczęto w podobny sposób rozdawać... ciągniki Ursus.

Dołącz do dyskusji: Profile Samsunga i iPhone’a 5 z oszukańczymi konkursami: wyśmiewane i usuwane

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
wurth
Ta akcja obnażyła skuteczność i wiarygodność mediów społecznościowych - każdy może wrzucić co chce, bez możliwości weryfikacji licząc na to, że "głupi kupi". Naiwna wiara użytkowników, w to że coś można dostać za darmo nabija szybko konto "pomysłodawcy" narażając na szwank firmę, która wytrwale i konsekwentnie buduje swój wizerunek, a także wystawia na śmieszność same osoby, które w to wierzą. Niestety główny wniosek, to pozytywna weryfikacja faktu, jak szybko rozprzestrzenia się głupota :(
0 0
odpowiedź
User
xox
A http://www.facebook.com/landroverpolska oferuje 500 niezafoliowanych Range Roverów, które normalnie kosztują ok 700000 zł
0 0
odpowiedź
User
Anna
Polecam jeszcze jedną parodię!
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=147402008756479
0 0
odpowiedź