Pomimo kryzysu rynek dóbr luksusowych w górę, LVMH liderem
Kryzys i spowolnienie gospodarcze nie zaszkodziły producentom luksusowej odzieży, akcesoriów, biżuterii oraz kosmetyków - wynika z raportu Deloitte.
Pomimo spowolnienia gospodarczego, w minionym roku podatkowym (zakończonym najpóźniej w czerwcu 2013 r.) wyniki sprzedaży 75 największych firm z sektora dóbr luksusowych wyniosły blisko 172 mld dolarów. Firma doradcza Deloitte prognozuje, że sektor ten nadal będzie cieszył się zainteresowaniem klientów i inwestorów, w tym funduszy private equity. Jednocześnie globalizacja i rozwój internetu zmuszają producentów dóbr luksusowych do szerszego wykorzystania e-commerce oraz mediów społecznościowych.
Wzrost sprzedaży w minionym roku podatkowym w branży dóbr luksusowych wyniósł 12,6 proc. w ujęciu rocznym, a jej średnia wartość przypadająca na jedną spółkę sięgnęła 2,3 mld dolarów. W tym samym czasie producenci dóbr konsumpcyjnych mogli się pochwalić wzrostem w wysokości 5,1 proc.
84 proc. poddanych analizie producentów dóbr luksusowych zanotowało w omawianym okresie wzrost przychodów.
Według Deloitte, w najbliższym czasie czeka nas rozwój działalności producentów dóbr luksusowych w internecie, do którego większość z nich dotąd była nastawiona sceptycznie. Charakterystyką tej branży jest bowiem bliski kontakt z klientem, który traci znaczenie, gdy ten kupuje online. Sektor dóbr luksusowych jest opóźniony w tym zakresie, co najlepiej pokazuje fakt, że jego sprzedaż internetowa stanowiła w 2013 roku 5,3 proc. w całości przychodów ze sprzedaży, podczas gdy w ogólnym handlu detalicznym było to cztery razy więcej. Swoje sklepy internetowe ma 58 z 75 firm znajdujących się w zestawieniu.
Źródłem wzrostu dla producentów dóbr luksusowych są rynki wschodzące, czyli region Azji i Pacyfiku, Ameryka Łacińska, Bliski Wschód oraz Afryka. Choć jednocześnie największymi rynkami w tym sektorze pozostaje USA i Europa, w tym Francja, Włochy, Wielka Brytania, Szwajcaria i Hiszpania. Z tych sześciu krajów pochodzi niemal 87 proc. największych producentów dóbr luksusowych, a w minionym roku podatkowym wygenerowały one ponad 90 proc. sprzedaży. Ma to związek m.in. z tzw. turystyką zakupową. Klienci z Azji czy Bliskiego Wschodu przyjeżdżają na zakupy do Paryża, Londynu czy Mediolanu. We Francji połowa z 16 mld euro wpływów ze sprzedaży dóbr luksusowych pochodzi właśnie od turystów zagranicznych. Szacuje się, że w latach 2012-2017 Chińczycy będą przewodzić w turystyce wyjazdowej. Już w ubiegłym roku pojedyncza transakcja, której stroną był turysta z Chin, wynosiła średnio 1083 dolarów. Eksperci Deloitte wskazują na przykład londyńskiego ekskluzywnego domu handlowego Harrods, który po zamontowaniu czytników do chińskich kart kredytowych zanotował znaczny wzrost przychodów.
W minionym roku podatkowym pierwsze miejsce wśród 75 największych producentów dóbr luksusowych zajął francuski koncern LVMH, w którego portfolio znajdują się m.in. Louis Vuitton i Marc Jacobs. Na podium znalazły się także Compagnie Financiere Richemont (producent m.in. biżuterii i zegarków) oraz koncern kosmetyczny Estée Lauder. Pierwsza dziesiątka zanotowała nieco większy wzrost przychodów niż Top 75, który wyniósł 13,1 proc.
RANKING "2014 GLOBAL POWERS OF LUXURY GOODS" - TOP 10 |
||||||
Miejsce w rankingu |
Nazwa firmy |
Wybrane marki |
Kraj pochodzenia |
Przychody ze sprzedaży netto (mln dolarów) |
Wzrost przychodów ze sprzedaży netto rok do roku (w proc.) |
|
1 |
LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SA |
Louis Vuitton, Fendi, Donna Karan, Marc Jacobs |
Francja |
21 060 |
18,2 |
|
2 |
Compagnie Financiere Richemont SA |
Cartier, Montblanc |
Szwajcaria |
12 391 |
13,9 |
|
3 |
Estée Lauder Companies Inc. |
Estée Lauder, Aveda, Jo Malone |
USA |
10 182 |
4,8 |
|
4 |
Luxottica Group SpA |
Alain Mikli, Arnette, Ray-Ban |
Włochy |
9 113 |
13,9 |
|
5 |
Swatch Group Ltd. |
Longines, Omega, Rado |
Szwajaria |
8 319 |
15,3 |
|
6 |
Kering S.A. |
Gucci, Bottega Veneta, Saint Laurent |
Francja |
7 990 |
26,3 |
|
7 |
L’Oréal Luxe |
Biotherm, Lancôme |
Francja |
7 161 |
16 |
|
8 |
Ralph Lauren Corporation |
Ralph Lauren, Blue Label |
USA |
6 945 |
1,2 |
|
9 |
Shiseido Company Ltd |
Shiseido |
Japonia |
5 522 |
-0,7 |
|
10 |
Rolex SA |
Rolex, Tudor |
Szwajcaria |
5 122 |
Brak danych |
|
Z kolei najszybciej rozwijającą się firmą z omawianej branży jest Michael Kors Holdings, którego przychody w ciągu roku wzrosły o 67,5 proc.
Raport Deloitte analizuje również transakcje na rynku M&A w sektorze dóbr luksusowych. Dużą rolę w tym zakresie odgrywają fundusze private equity, które w tej branży poszukują firm mogących zagwarantować szybki wzrost i zwrot z zainwestowanego kapitału. W ostatnich miesiącach jedną z największych transakcji był zakup przez fundusz Blackstone Group 20 proc. akcji firmy Gianni Versace. Zdaniem autorów raportu także w tym roku możemy oczekiwać zainteresowania inwestorów branżą producentów dóbr luksusowych, a w orbicie ich zainteresowań będą przede wszystkim starsze, uznane marki, które mogą pochwalić się wieloletnim przywiązaniem klientów.
Deloitte wyróżniło trzy trendy, które mają napędzać fuzje i przejęcia w sektorze dóbr luksusowych:
- globalizacja: wzrost liczebności konsumentów bogatych i wyższej klasy średniej na rynkach wschodzących to czynnik najsilniej napędzający w ostatnich latach fuzje i przejęcia w sektorze dóbr luksusowych. W 2013 roku regiony Azji i Pacyfiku, Ameryki Łacińskiej, Bliskiego Wschodu i Afryki stanowiły łącznie 19 proc. rynku dóbr luksusowych, podczas gdy w 2008 roku było to 9 proc. Euromonitor prognozuje, że w 2025 roku będą one stanowiły 25 proc. tego rynku;
- integracja łańcucha wartości: producenci dóbr luksusowych dokładnie kontrolują wszystkie dziedziny działalności - od fazy projektowania i pozyskiwania surowców, poprzez produkcję, sprzedaż, do dystrybucji. Nadzór nad całością przyczynia się do zachowania wysokiej jakości, a więc i ochrony marki. Widocznym trendem stały się przejęcia na poddostawców, z usług których korzysta dana firma. Taką strategię stosuje m.in. Hermes International;
- konsolidacja jako strategia rozwoju: koncerny prowadzące handel dobrami luksusowymi działają w różnych podsektorach, łączy je zaś dobra znajomość tej branży, w tym głębokie zrozumienie preferencji konsumentów. Do konsolidacji marek luksusowych przyczyniają się również doświadczeni inwestorzy, tworzący holdingi lub grupy kapitałowe. Takie konglomeraty tworzą m.in. LVMH czy Kering.
Jak pod kątem rynku dóbr luksusowych postrzegana jest Europa Środkowa, w tym Polska? "Raport wspomina głównie o klientach z Rosji, którzy są jedną z bardziej znaczących grup konsumenckich w tym sektorze. Polska pod tym względem nie rozwija się tak bardzo dynamicznie, choć z roku na rok pojawia się u nas coraz więcej sklepów luksusowych. Wciąż jednak brakuje klientów, których byłoby stać na zakupy w takich miejscach. W naszym corocznym badaniu Christmas Survey tylko 2 proc. Polaków wskazało, że wybiera właśnie ten rodzaj sklepów." - stwierdziła Magdalena Jończak, dyrektor w dziale konsultingu Deloitte.
Raport "Global Powers of Luxury Goods. In the hands of the consumer", opublikowany przez Deloitte USA w maju 2014 r., skupia się na czterech szeroko pojmowanych kategoriach dóbr luksusowych: ekskluzywnej odzieży, torebkach i akcesoriach, biżuterii i zegarkach oraz kosmetykach i perfumach. Nie uwzględniono luksusowych samochodów, podróży i obsługi turystycznej, łodzi i jachtów, sztuki i kolekcjonerstwa oraz luksusowych win, wódek i koniaków.
Dołącz do dyskusji: Pomimo kryzysu rynek dóbr luksusowych w górę, LVMH liderem
/zalegle w dzienniku/gazeta prawna/, a LVHM otworzyla nowy sklep
w Szanghaju,bo Chiny zajmuja 3. miejsce na liscie nabywcow towarow
markowych, po Japonii i USA.