Polskie Radio zarobiło z reklam 52 mln zł
W ub.r. wpływy reklamowe, w tym reklama i sponsoring, Polskiego Radia wyniosły ponad 52 mln zł i były na tym samym poziomie, jak w roku 2006. Nowopowstała agencja reklamy zaprezentowała kierunki rozwoju po tym jak nadawca zrezygnował z współpracy z brokerami i sam zajął się sprzedażą.
- Zaczynamy ostrą walkę o reklamę, ponieważ niepokojące wydają się zapowiedzi Rządu dotyczące likwidacji abonamentu radiowo-telewizyjnego - powiedział prezes Polskiego Radia Krzysztof Czabański. Czabański obwinia poprzednie kierownictwo, że w porę nie zajęło się tematyką sprzedaży bezpośredniej.
- Wpływy reklamowe uzyskane za pośrednictwem brokerów były niższe o 15 proc. w stosunku do 2006 r., natomiast wpływy ze współpracy bezpośredniej były o ponad 15 proc. wyższe - mówi dyrektor agencji reklamy Polskiego Radia Teresa Ziółkowska, pełniąca tę funkcję od stycznia 2007 roku.
Spadek wpływów reklamowych w pierwszych ośmiu miesiącach 2007 r. został odrobiony w ostatnim kwartale, którego dynamika była wyższa o 33 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2006.
Odrobienie strat z pierwszych ośmiu miesięcy roku było możliwe dzięki zahamowaniu spadkowego trendu w słuchalności Programu 1 - po dokonaniu rekonfiguracji sieci nadajników w połowie ubiegłego roku i zwiększeniu zasięgu technicznego stacji na falach UKF do prawie 95 proc. oraz dzięki kampanii informacyjno-wizerunkowej stacji.
- Odrobienie strat to również efekt nowego modelu handlowego opartego o bezpośrednią współpracę z rynkiem reklamowym, z wyłączeniem pośrednictwa brokerów - dodaje Teresa Ziółkowska. Wcześniej sprzedażą reklamy w Polskim Radiu zajmował się Broker FM i CR Media.
Zmiana modelu handlowego Agencji Reklamy przyniosła w 2007 r. 89 proc. wzrostu wpływów reklamowych w segmencie klientów agencyjnych bezpośrednio współpracujących z Polskim Radiem.
Szefowa agencji reklamy podała, że już w styczniu 2008 roku dochód z reklamy był wyższy o 50 proc. od wyniku uzyskanego kiedykolwiek wcześniej przez nadawcę.
- Na ten rok planujemy utrzymanie dotychczasowego poziomu z tego tytułu. Plan długookresowy zakłada wypracowanie wpływu wprost proporcjonalnego do naszych udziałów w rynku - mówi Ziółkowska.
Polskie Radio ma największą ofertę podcastowę w Polsce. Na dzień dzisiejszy liczy ona ponad 80 tematycznych kanałów. Obecne one są na stronach internetowych głównych anten. Środki z reklamy radio zamierza pozyskać też dzięki umożliwieniu marketerom sponsoringu poszczególnych kanałów.
Polskie Radio poinformowało też, że w 2008 roku nie przystąpi do KBR. Komitet Badań Radiowych skupia niemal wszystkie najważniejsze podmioty na polskim rynku radiowym. W skład wchodzą najważniejsze stacje ogólnopolskie (RMF FM i Radio ZET), ponadregionalne i sieci lokalne (m.in. sieć Agory i sieć Time). KBR zarządza projektem badawczym Radio Track.
- Nie odpowiada nam metodologia tego badania, która zakłada pomiar na podstawie wywiadów przez telefony stacjonarne i komórkowe - powiedział prezes Czabański.
W tym roku instytut badawczy Gfk Polonia chce zmienić metodologię badań wprowadzając tzw. metodę pasywną. Czabański mówi, że Polskie Radio będzie uczestniczyć w tym badaniu.
Dołącz do dyskusji: Polskie Radio zarobiło z reklam 52 mln zł