Polski rynek PR zmniejszy się o 30 proc. w 2009 r.
Wartość polskiego rynku PR wyniesie w bieżącym roku ok. 300 mln zł, czyli o jedną trzecią mniej niż w 2008 roku - prognozuje Liberty Group. Firma przewiduje, że w konsekwencji dojdzie do konsolidacji wielu agencji.
Z analiz agencji Liberty Group wynika, że cięcia wydatków na działania komunikacyjne sięgnęły ok. 30 proc. wśród największych polskich firm, zwłaszcza z branży FMCG. Ponadto w agencjach public relations panuje tendencja do obniżania stawek wynagrodzeń za obsługę. W konsekwencji wartość polskiego rynku PR wyniesie w bieżącym roku ok. 300 mln zł, czyli o 150 mln mniej niż w 2008 roku - prognozuje firma. Tym samym branża zmniejszy się o jedną trzecią, a nie - jak sądzono jeszcze w maju - o 15-20 proc.
Liberty Group przewiduje, że w takiej sytuacji nastąpi fala konsolidacji wśród agencji public relations. - To stwarza możliwość pozyskiwania większych budżetów i możliwości przetrwania na rynku - uzasadnia Magda Lizurej, członek zarządu firmy.
Lepsze perspektywy rozwoju Liberty Group widzi przed firmami oferującymi monitoring prasy, przygotowywanie analiz i komunikację w internecie. Agencja nie przewiduje również spadku zapotrzebowania na obsługę spółek trafiających na giełdę oraz firm z sektora finansowego przechodzących fuzje.
Dołącz do dyskusji: Polski rynek PR zmniejszy się o 30 proc. w 2009 r.