Polska wysoce nasycona usługami telekomunikacyjnymi
Telefon komórkowy ma 82 proc. Polaków, a stacjonarny 56 proc. - wynika z badań przeprowadzonych w grudniu 2007 przez Centrum Badań Marketingowych Indicator na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE). Ilu Polaków korzysta z internetu a ilu ma w domu telewizję kablową?
Wyniki badania wskazują na bardzo wysoki stopień nasycenia usługami telekomunikacyjnymi. Telefon, niezależnie od wykorzystywanej w tym celu technologii, posiada zdecydowana większość badanych (95 proc.). Tylko jeden badany na dwudziestu (4,8 proc.) nie posiada żadnego aparatu telefonicznego.
Niemalże połowa respondentów posiada zarówno telefon stacjonarny, jak i komórkowy (43 proc.). Czterech na dziesięciu użytkuje tylko aparat komórkowy, a jeden na ośmiu tylko aparat stacjonarny.
Z badania wynika, że oferta cenowa i rabaty są głównymi kryteriami branymi pod uwagę przy wyborze operatora telefonii komórkowej.
Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonu komórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacących abonament (91 zł), niż użytkowników kart pre-paid (50 zł) czy mix (49 zł). Wynikać to może z większej kontroli wydatków wynikającej ze sposobu rozliczania wykonywanych połączeń, jak i ograniczeń budżetowych użytkowników systemu pre-paid i mix.
Większość gospodarstw domowych (61 proc.) deklaruje, że posiada w swoim gospodarstwie domowym komputer. Prawie trzy czwarte (73 proc.) gospodarstw domowych posiadających komputer ma w domu dostęp do internetu.
Prawie połowa respondentów korzysta tylko z telewizji analogowej przez odbiór naziemny za pomocą tradycyjnej anteny (47 proc.), w co trzecim domu podłączona jest telewizja kablowa (35 proc.). Co szósty badany posiada telewizję cyfrową (16 proc.), a z telewizji satelitarnej korzysta co czternasty badany (7 proc).
RYNEK TELEFONII STACJONARNEJ:
W 2007 roku 56% Polaków deklaruje posiadanie telefonu
stacjonarnego w gospodarstwie domowym.
Najwyższe wskazania znajomości spontanicznej spośród operatorów
telefonii stacjonarnej zanotowała Telekomunikacja Polska (98,6%).
Drugim, dobrze znanym operatorem jest Tele2, wymieniany przez ponad
połowę badanych (55%). Kolejnym rozpoznawanym dostawcą jest Netia,
wymieniana również przez nieco więcej niż połowę badanych
(51,6%).
Pierwsze miejsce pod względem liczby abonentów zajmuje
Telekomunikacja Polska, która jest podstawowym operatorem dla 86%
respondentów posiadających telefon stacjonarny. Udział pozostałych
operatorów nie przekracza w indywidualnych przypadkach 5%.
Telefon stacjonarny jest przede wszystkim ważnym narzędziem
kontaktu w rozmowach lokalnych. Częstotliwość korzystania z
telefonu stacjonarnego w rozmowach lokalnych jest bardzo wysoka,
ponieważ połowa badanych (49,7%) korzysta z niego codziennie, a
kolejne 44,3% kilka razy w tygodniu (suma wskazań "3-5 razy w
tygodniu" i "1-2 razy w tygodniu").
Wyniki sondażu wskazują na umiarkowaną satysfakcję klientów z usług
świadczonych przez operatorów telefonii stacjonarnej. Najwyżej
respondenci ocenili Telefonię Dialog i Netię, dla których średnia
ocena była identyczna i wyniosła 3,8 w pięciostopniowej skali.
Telekomunikacja Polska uzyskała średnią ocenę 3,3. Niżej oceniony
został operator Tele2 - średnia ocena 3,2. Najniższą ocenę uzyskał
NOM - średnia 2,4.
Czynnikiem mającym zasadniczy wpływ na decyzje o zmianie operatora
pozostaje wysokość abonamentu za świadczone usługi. Dwie trzecie
badanych (67,6%) mogłoby zrezygnować z usług operatora, gdyby
podwyżki abonamentu przekroczyły 10%.
Zgodnie z wynikami sondażu, rynek usług telefonii stacjonarnej jest
stabilny. Siedmiu na dziesięciu badanych nie planuje zmiany
dotychczasowego operatora. Tylko 15% ankietowanych rozważa zmianę
operatora w najbliższej przyszłości.
Jako alternatywnego operatora telefonii stacjonarnej badani
najczęściej wskazują Netię (22%) oraz Telefonię Dialog (17,3%).
Mniej niż co dziesiąty badany wspomina o Tele2 (8,7%) oraz
Telekomunikacji Polskiej (5,5%).
Najważniejszym kryterium przy zmianie operatora telefonii
stacjonarnej jest dla badanych atrakcyjność oferty cenowej (suma
wskazań odpowiedzi "ważne" i "bardzo ważne" wyniosła 89,2%). Warto
zauważyć, że podobnie wysoki odsetek badanych jako kryterium ważne
przy zmianie operatora wymienia atrakcyjność promocji i rabatów
(suma wskazań odpowiedzi "ważne" i "bardzo ważne" - 85,1%).
Ponad dwie trzecie badanych (68%) deklarowało świadomość możliwości
zachowania numeru przy zmianie operatora. O takiej możliwości nie
słyszał jeden na czterech ankietowanych (27,2%).
Jako przyczynę nieposiadania telefonu stacjonarnego badani
najczęściej podawali posiadanie i użytkowanie telefonu komórkowego
(71%). Inne powody wymienił znacznie niższy odsetek badanych. Wśród
wymienianych powodów istotnym wydaje się element cenowy. Co czwarta
osoba nie posiadająca telefonu stacjonarnego twierdzi, że jest on
za drogi.
Przeważająca część respondentów, którzy mieli w przeszłości linię
stacjonarną, zrezygnowała z usług Telekomunikacji Polskiej (93,3%).
Znaczącymi powodami rezygnacji z usług telefonii stacjonarnej były
związane z nią wysokie opłaty (61,9%) oraz bardziej odpowiadający
potrzebom respondentów telefon komórkowy (40,1%).
Średnia miesięczna opłata za telefon stacjonarny w gospodarstwie
domowym wynosi około 82 złote. Najliczniejszą grupę posiadaczy
telefonów stacjonarnych stanowią osoby płacące rachunki od 51 do
100 złotych miesięcznie (56%).
RYNEK TELEFONII KOMÓRKOWEJ:
82% Polaków deklaruje posiadanie telefonu komórkowego. Nasycenie
indywidualnego rynku telekomunikacyjnego usługą telefonii
komórkowej jest więc większe niż nasycenie usługą telefonii
stacjonarnej.
Znajomość spontaniczna trzech największych operatorów telefonii
komórkowej jest na podobnym poziomie: Era (90%), Plus (88%) oraz
Orange (87)%. Nowy operator, który jako czwarty uzyskał pozwolenie
na wykorzystywanie częstotliwości - Play jest wskazywany przez
ponad połowę badanych (54%). Pozostali operatorzy mają sporadyczne
wskazania.
Większość respondentów (83%) rejestruje przekaz informacyjny o
ofercie operatorów z reklamy w radiu lub telewizji.
Badani najczęściej korzystają z usług operatora telefonii
komórkowej Orange (dawniej Idea) - 40% badanych. Duży odsetek
ankietowanych posiada telefony komórkowe w sieciach Era (33%) oraz
Plus (28%).
Największą popularnością osób decyzyjnych w sprawach
telekomunikacyjnych w badanych gospodarstwach domowych cieszą się
telefony na abonament, a nieco mniejszym telefony na kartę
pre-paid. W gronie pozostałych osób w rodzinie obserwuje się
tendencję odwrotną - większym zainteresowaniem cieszą się telefony
na kartę niż na abonament. Może to wynikać z faktu, że osoby inne
niż decydent w gospodarstwie domowym, to głównie osoby młode w
większym stopniu kontrolujące poziom wydatków.
Wiadomości tekstowe wysyłane z telefonów komórkowych stały się
powszechną formą komunikacji i cieszą się dużą popularnością. SMSy
są wysyłane przez 92% posiadaczy telefonów komórkowych. Dwukrotnie
mniej osób (45%) wysyła wiadomości MMS.
Większość badanych (62%) jest zdania, że usługa przenoszenia
numerów powinna być bezpłatna. Opłatę za tę usługę dopuszcza co
szósty badany (16%), a wysokość opłaty w ich opinii powinna wynosić
średnio 30 zł.
Oferta cenowa i rabaty są głównymi kryteriami branymi pod uwagę
przy wyborze operatora telefonii komórkowej.
Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonu
komórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacących
abonament (91 złotych), niż użytkowników kart pre-paid (50 złotych)
czy mix (49 złotych). Wynikać to może z większej kontroli wydatków
wynikającej ze sposobu rozliczania wykonywanych połączeń, jak i
ograniczeń budżetowych użytkowników systemu pre-paid i mix.
RYNEK INTERNETU:
Większość gospodarstw domowych (61%) deklaruje, że posiada w
swoim gospodarstwie domowym komputer. Prawie trzy czwarte (73%)
gospodarstw domowych posiadających komputer ma w domu dostęp do
sieci Internet.
Niespełna połowa Polaków korzystała z sieci Internet w ciągu
ostatniego miesiąca (48%), z czego najwięcej osób łączyło się z
siecią we własnym domu lub w pracy.
Polscy użytkownicy Internetu, którzy korzystali z niego w ciągu
ostatniego miesiąca, deklarują wysoką częstotliwość korzystania -
96% z nich korzysta z sieci internetowej przynajmniej raz w
tygodniu. Warto zauważyć, że 66% osób korzysta z Internetu
codziennie.
Zdecydowana większość osób, które korzystają z Internetu w domu,
posiada stałe łącze, głównie dostęp szerokopasmowy. Jedna trzecia
(33%) posiadaczy stałych łączy używa połączeń o prędkości 1 Mb/s
lub większej.
Na rynku komunikatorów internetowych dwa programy są zdecydowanie
częściej wykorzystywane niż narzędzia firm konkurencyjnych. W
rozmowach tekstowych jest to Gadu-Gadu (89%), a w głosowych: Skype
(90%).
RYNEK TELEWIZYJNY:
Prawie połowa respondentów korzysta tylko z telewizji analogowej
przez odbiór naziemny za pomocą tradycyjnej anteny (47%), w co
trzecim domu podłączona jest telewizja kablowa (35%), co szósty
badany posiada telewizję cyfrową (16%), a z telewizji satelitarnej
korzysta co czternasty badany (7%).
Prawie trzy czwarte badanych (71,5%) deklaruje zadowolenie ze
swojego dostawcy telewizji.
Badanie przeprowadzono od 11 do 13 grudnia 2007 roku na 1.500 osobowej próbie wylosowanej z populacji ludności Polski w wieku 15 lat i powyżej.
Dołącz do dyskusji: Polska wysoce nasycona usługami telekomunikacyjnymi