Polowanie na promocje - porady
W sklepach właśnie zaczęły się letnie wyprzedaże. O 30, 50 a nawet 70 proc. taniej można kupić ubrania, buty czy sprzęt RTV. Dla wielu z nas taki upust jest propozycją nie do odrzucenia. UOKiK radzi, na co uważać w zakupowej gorączce i jak egzekwować swoje prawa.
31 proc. z nas regularnie śledzi oferty promocyjne (ARC, 2008 rok), chętnie wydajemy też pieniądze na towar przeceniony - nie zawsze jednak taki zakup oznacza oszczędności. Żeby tego uniknąć sprawdźmy wcześniej, czy dana oferta rzeczywiście jest dla nas najkorzystniejsza. W tym celu porównajmy oferty innych sklepów: może się okazać, że dany produkt w innym sklepie będzie kosztować mniej. Czasem zdarza się, że cena towarów oferowanych w trakcie promocji bądź wyprzedaży ma taką samą wartość, jak przed rozpoczęciem akcji, ale bywa, że i wyższą.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Po pierwsze - reklamacja. Jeżeli produkt kupiony
na wyprzedaży posiada wady, mamy prawo go reklamować. Reklamację
składamy na piśmie u sprzedawcy. Możemy to zrobić w ciągu dwóch lat
od zakupu, jednak nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od
wykrycia wady. Jeżeli przekroczymy ten termin, stracimy
przysługujące nam uprawnienia. Przypomnieć należy, że jeżeli
przyczyną obniżenia ceny jest wada produktu, o której wiedzieliśmy
podczas zakupu, nie możemy go z tego powodu reklamować. Składając
reklamację możemy w pierwszej kolejności żądać bezpłatnej naprawy
lub wymiany towaru na nowy. Zwrotu pieniędzy możemy domagać się w
przypadku, kiedy sprzedawca nie jest w stanie naprawić ani wymienić
produktu lub takie działania wymagają nadzwyczajnych kosztów.
Pamiętajmy, żeby zachować paragon, który jest potwierdzeniem
zakupu. Powinniśmy go otrzymać bez względu na to, czy zakupów
dokonujemy w supermarkecie czy na bazarze.
Po drugie - gwarancja. Podobnie jak niezgodność towaru z umową - umożliwia ona konsumentowi dochodzenie roszczeń w przypadku, gdy nabyta rzecz okazała się wadliwa. Gwarancja jest jednak dobrowolna - przedsiębiorca może jej udzielić, ale nie musi. Jej udzielenie nie może pociągać za sobą konieczności uiszczenia opłaty. Ponadto gwarancja nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień do reklamacji towaru niezgodnego z umową.
Po trzecie - zwroty i wymiany towaru pełnowartościowego. Jeśli kupiony na wyprzedaży produkt nie ma wad, a jedynie - po namyśle -stwierdzamy, że nam się po prostu nie podoba, to tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie go z powrotem i zwróci nam pieniądze. Przedsiębiorcy coraz częściej stosują taką praktykę.
Jeżeli nie jesteśmy zadowoleni z zakupu, nie mamy możliwości zwrotu produktu. Zależy to jedynie od dobrej woli sprzedawcy. Zanim kupimy produkt, dowiedzmy w jakim terminie możemu go zwrócić. Takie same zasady obowiązują w przypadku wymiany towarów.
Po czwarte - cena. Tłok panujący w sklepach oraz pośpiech powodują, że kupujemy nieuważnie, nie zwracając uwagi na cenę. Zdarza się, że dopiero przy kasie dowiadujemy się, że za produkt musimy ostatecznie zapłacić więcej. Pamiętajmy, że cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą. W związku z tym, mamy prawo kupić produkt po tej wlasnie cenie.
Po piąte - pomoc w dochodzeniu swoich praw uzyskamy bezpłatnie od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Znajdziemy ich w całej Polsce w urzędach miasta lub starostwach powiatowych. Pełna lista rzeczników wraz z ich danymi adresowymi jest dostępna na stronie internetowej UOKiK. W przypadku zakupów za granicą pomoże Europejskie Centrum Konsumenckie www.konsument.gov.pl.
Dołącz do dyskusji: Polowanie na promocje - porady