Odwołane loty najczęstszą przyczyną skarg pasażerów. Co robić?
Ponad 900 spraw wpłynęło do Komisji Ochrony Praw Pasażerów Urzędu Lotnictwa Cywilnego w pierwszym półroczu tego roku. Pasażerowie najczęściej skarżyli się na odwołania oraz opóźnienia lotów.
Skargi na naruszenie przepisów rozporządzenia (WE) nr 261/2004 w latach 2006 - VI 2011 |
|||||||
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011* |
|
Sprawy wymagające wszczęcia postępowania administracyjnego (I instancja) |
odwołania lotów |
467 |
534 |
816 |
538 |
611 |
437 |
opóźnienia lotów |
240 |
206 |
142 |
63 |
324 |
239 |
|
odmowy przyjęcia na pokład |
78 |
99 |
78 |
72 |
65 |
26 |
|
pozostałe |
30 |
28 |
71 |
43 |
73 |
85 |
|
Sprawy wymagające udzielenia wyjaśnień |
253 |
341 |
431 |
319 |
467 |
156 |
|
Ogółem |
1068 |
1208 |
1538 |
1035 |
1540 |
943 |
Trwający okres wakacyjny jest dobrą okazją, aby przypomnieć pasażerom przysługujące im prawa:
1. W przypadku, gdy lot został opóźniony - przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerowi posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania, umożliwić wykonanie 2 rozmów telefonicznych, przesłania 2 wiadomości fax-em lub e-mailem. W przypadku, gdy wylot nastąpi następnego dnia, przewoźnik ma obowiązek zapewnić nocleg w hotelu (wraz z dojazdem do hotelu oraz transportem powrotnym na lotnisko). Gdy opóźnienie wynosi powyżej 5 godzin i pasażer zrezygnuje z przelotu, przewoźnik ma obowiązek zwrócić należność za zakupiony bilet. Pasażerowi przysługuje odszkodowanie pieniężne (od 250 do 600 EUR – w zależności od długości trasy) jeżeli w wyniku tego opóźnienia pasażer przybędzie do miejsca docelowego podróży co najmniej trzy godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu. Wspomniane odszkodowanie nie przysługuje w przypadku, jeżeli lot został opóźniony z przyczyn niezależnych od przewoźnika (np. złe warunki atmosferyczne).
2. W przypadku, gdy samolot zostanie odwołany – pasażer ma prawo do zwrotu (w terminie 7 dni) pełnego kosztu biletu lub zmiany planu podróży. Jeżeli pasażer nie został na czas (do 14 dni przed wylotem) poinformowany o odwołaniu lotu lub został powiadomiony w okresie krótszym i przewoźnik jednocześnie nie zaproponował mu przelotu alternatywnego w czasie określonym przez właściwe przepisy, przysługuje mu odszkodowanie pieniężne (od 250 do 600 EUR – w zależności od długości trasy). Wspomniane odszkodowanie nie przysługuje w przypadku, jeżeli lot odwołano z przyczyn niezależnych od przewoźnika (np. złe warunki atmosferyczne).
3. W przypadku, gdy linia lotnicza odmówi pasażerowi wejścia na pokład samolotu – przysługuje mu odszkodowanie (od 250 do 600 EUR – w zależności od długości trasy) oraz zwrot (w terminie 7 dni) pełnego kosztu biletu lub zmiana planu podróży. Przewoźnik ma także obowiązek zaopiekować się pasażerem, czyli zapewnić mu posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania, umożliwić wykonanie 2 rozmów telefonicznych, przesłania 2 wiadomości fax-em lub e-mailem. W przypadku, gdy wylot nastąpi następnego dnia – przewoźnik ma obowiązek zapewnić nocleg w hotelu (wraz z dojazdem do hotelu oraz transportem powrotnym na lotnisko).
Dołącz do dyskusji: