SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Nokia zarobiła 3,2 mld euro w 2004 roku

Nokia podała swoje wyniki za IV kw. 2004 i podsumowała cały zeszły rok

 Przychody fińskiego koncernu za 2004 r. zmniejszyły się o 1 proc. do 29,2 mld euro zaś zysk operacyjny o 14 proc. do 4,3 mld euro. Na czysto Nokia zarobiła jednak 3,2 mld euro. Firma sprzedała w minionym roku 207,7 mln sztuk telefonów i szacuje swój obecny udział w światowym rynku na 32 proc. Wartość sprzedaży aparatów, ze względu na spadki cen, obniżyła się o 12 proc. do 18,5 mld euro. 

W czwartym kwartale 2004 Nokia osiągnęła obroty netto 9,1 mld EUR i zysk na jedną akcję 0,23 EUR; obroty netto Nokia w roku 2004 osiągnęły wartość 29,3 mld EUR, a zysk na jedną akcję 0,70 EUR (w przeliczeniu na wszystkie akcje)

Nokia w całym roku 2004

(wszystkie porównania odnoszą się do wyników z roku 2003, pogrupowanych zgodnie ze strukturą organizacyjną Nokia przyjętą w roku 2004):

" Obroty netto spadły o 1%, do 29 267 mln EUR (29 455 mln EUR w 2003), co odpowiada wzrostowi o 6% przy stałym kursie walut.

" Zysk operacyjny spadł o 14%, do 4 330 mln EUR (5 011 mln EUR), przy marży operacyjnej 14,8% (17,0%).

" Zysk na jedną akcję (w przeliczeniu na wszystkie akcje) wyniósł 0,70 EUR (z uwzględnieniem pozytywnego wpływu pozycji jednorazowych, wynoszącego 0,03 EUR netto) przy zysku netto równym 3 207 mln EUR, podczas gdy w roku 2003 było to 0,75 EUR (z uwzględnieniem negatywnego wpływu pozycji jednorazowych, wynoszącego 0,06 EUR netto), przy zysku netto równym 3 592 mln EUR.

" Sprzedano rekordową liczbę telefonów Nokia, a mianowicie 207,7 mln sztuk, co daje szacunkowy udział w rynku wynoszący 32%.

" Obroty netto działu Mobile Phones wyniosły 18 507 mln EUR (20 951 mln EUR), tzn. spadły o 12%, co odpowiada spadkowi o 5% przy stałym kursie walut.  Zysk operacyjny wyniósł 3 768 mln EUR (5 927 mln EUR), a marża operacyjna 20,4% (28,3%).

" Obroty netto działu Multimedia wzrosły o 46%, do 3 659 mln EUR (2 504 mln EUR), przy zysku operacyjnym równym 179 mln EUR (strata operacyjna 186 mln EUR) i marży operacyjnej równej 4,9% ( 7.4%).
" Obroty netto działu Enterprise Solutions wzrosły o 57%, do 830 mln EUR (529 mln EUR), przy stracie operacyjnej równej 199 mln EUR (strata operacyjna 141 mln EUR) i marży operacyjnej - 24,0% ( 26.7%).

" Obroty netto działu Networks wzrosły o 13%, do 6 367 mln EUR (5 620 mln EUR), co odpowiada wzrostowi o 21% przy stałym kursie walut.  Zysk operacyjny wyniósł 878 mln EUR (strata operacyjna 219 mln EUR), a marża operacyjna 13,8% (-3,9%).

" Operacyjny przepływ pieniężny wyniósł 4,3 mld EUR (5,3 mld EUR), a całkowita, skonsolidowana wartość gotówki i innych aktywów płynnych wyniosła na koniec roku 11,5 mld EUR (11,3 mld EUR).

Zarząd Nokia zaproponuje wypłacenie za rok 2004 dywidendy w wysokości 0,33 EUR na jedną akcję (0,30 EUR na jedną akcję w roku 2003).
 
Nokia w 4. kwartale 2004

(wszystkie porównania odnoszą się do wyników z 4. kwartału 2003, pogrupowanych zgodnie z organizacją przyjętą w roku 2004):
 
" Obroty netto wzrosły o 3% do 9 063 mln EUR (8 789 mln EUR w 4 kw. 2003), co odpowiada wzrostowi o 8% przy stałym kursie walut.

" Zysk operacyjny spadł o 19% do 1 357 mln EUR (1 669 mln EUR), przy marży operacyjnej 15,0% (19,0%).

" Dochód na jedną akcję (w przeliczeniu na wszystkie akcje) wyniósł 0,23 EUR, podczas gdy w 4. kw. 2003 było to  0,25 EUR (włączając w to odnotowany w 4. kw. 2003 negatywny wpływ 0,05 EUR pozycji jednorazowych), przy zysku netto równym 1 019 mln EUR (1 168 mln EUR).

" Sprzedano rekordową liczbę telefonów Nokia, a mianowicie 66,1 mln sztuk, co stanowi wzrost o 19% i daje szacunkowy udział w rynku wynoszący 34%.

" Obroty netto działu Mobile Phones spadały o 6% do 5 660 mln EUR (6 038 mln EUR), przy zysku operacyjnym 1 060 mln EUR (1 697 mln EUR) i marży operacyjnej 18,7% (28,1%).

" Obroty netto działu Multimedia wzrosły o 29%, do 1 230 mln EUR (953 mln EUR).

" Obroty netto działu Enterprise Solutions wzrosły o 122%, do 280 mln EUR (126 mln EUR).

" Obroty netto działu Networks wzrosły o 12%, do 1 906 mln EUR (1 706 mln EUR), przy zysku operacyjnym wynoszącym 260 mln EUR (41 mln EUR) i marży operacyjnej równej 13,6% (2,4%).

" Operacyjny przepływ pieniężny wyniósł 0,8 mld EUR (1,3 mld EUR), a całkowita, skonsolidowana wartość gotówki i innych aktywów płynnych wyniosła na koniec roku 11,5 mld EUR (11,3 mld EUR).
 
Wyniki podsumowuje Jorma Ollila - Prezes Zarządu i  Dyrektor naczelny firmy Nokia:

Był to w naszej branży rok rekordowej liczby sprzedanych telefonów, co przyczyniło się do dalszego rozwoju rynku zarówno telefonów, jak i infrastruktury. W skali globalnej liczba abonentów również zdecydowanie wzrosła i w roku 2004 osiągnęła poziom 1,7 mld.
 
Także liczba telefonów sprzedanych przez Nokia osiągnęła nowy poziom - i to zarówno w czwartym kwartale, jak i w całym roku - co jest głównie zasługą trwającej, pomyślnej koniunktury na rynkach rozwijających się takich jak Ameryka Łacińska, Rosja, Indie i Chiny, oraz dobrej sprzedaży telefonów z kolorowymi wyświetlaczami i telefonów fotograficznych. Niestety, rozczarowanie przyniosła nam wielkość sprzedaży telefonów w Ameryce Północnej.

W czwartym kwartale rekordowy poziom sprzedaży telefonów Nokia oraz stabilne, średnie ceny sprzedaży, a także lepsze od oczekiwanych wyniki na rynku infrastruktury, sprawiły, że zarówno obroty netto, jak i zysk na jedną akcję były wyższe od przyjętych w naszych wytycznych.

W skali całego roku 2004 udział Nokia w rynku telefonów wyniósł 32%, przy szacunkowej wielkości rynku równej 643 mln sztuk. Cieszy mnie to, że w drugiej połowie roku, licząc kwartał do kwartału, systematycznie zwiększaliśmy nasz udział w rynku. Przyjmując szacunkową wielkość rynku na 194 mln sztuk, w czwartym kwartale osiągnęliśmy udział równy 34%, głównie dzięki zwiększaniu udziałów w rynku w regionie Azji i Pacyfiku, w Chinach, Europie, na Środkowym Wschodzie i w Afryce.

W czwartym kwartale rozpoczęliśmy dostawy telefonu Nokia 6630, naszego najnowszego, smartfonu trzeciej generacji (3G). Telefon ten spotkał się z dobrym przyjęciem, o czym świadczy to, że ponad 30 operatorów sieci 3G włączyło go do swojej oferty. W czwartym kwartale w Europie Zachodniej najlepiej w całej branży sprzedającym się telefonem był model Nokia 6230 - po raz pierwszy pozycję tę zajął telefon z aparatem fotograficznym. Spośród 36 telefonów, jakie wprowadziliśmy w roku 2004, większość była wyposażona w aparaty fotograficzne i niemal wszystkie posiadały kolorowe wyświetlacze. Wraz z dziesięcioma nowymi telefonami typu "clamshell" wprowadziliśmy nowe wzornictwo, a oprócz tego zaprezentowaliśmy telefony z pełną klawiaturą QWERTY i smartfon Nokia 9300, przeznaczony dla firm. W roku 2004 nadal zajmowaliśmy pozycję zdecydowanego lidera na rynku telefonów GSM z megapikselowymi matrycami oraz w sektorze smartfonów, łączących w sobie przenośny komputer z telefonem komórkowym.

Obroty i dochodowość Nokia w zakresie infrastruktury w czwartym kwartale były lepsze od oczekiwanych, głównie dzięki dużym wydatkom poczynionym przez operatorów pod koniec roku oraz za sprawą skrócenia przez nas czasu realizacji dostaw. Na dochodowość dobrze wpłynęło także pozytywne rozwiązanie kwestii związanych z wcześniejszymi dostawami do klientów oraz odpowiedni dobór produktów w ofercie, z przewagą tych o wyższej marży. W regionie i Pacyfiku staliśmy się zdecydowanym liderem technologii 3G WCDMA.

W naszej działalności na rynku infrastruktury był to rok decydujący. Znacząco zwiększyliśmy naszą obecność w Indiach i Rosji oraz weszliśmy na nowe rynki na Środkowym Wschodzie i w Afryce. W drugiej połowie roku na rozwiniętych rynkach wzrosło tempo komercyjnych uruchomień sieci 3G, a liczba abonentów tych sieci błyskawicznie wzrosła do 16 mln na koniec 2004 roku. Na koniec roku byliśmy dostawcą 28 spośród 63 komercyjnie uruchomionych sieci 3G.

Ubiegły rok postawił przed Nokia wysokie wymagania. W odpowiedzi na nie wyznaczyliśmy pięć priorytetów w następujących obszarach: kontakty z klientami, oferta produktowa, efektywność prac badawczo-rozwojowych, zarządzanie łańcuchem dostaw oraz zdolność do dostarczania kompleksowych rozwiązań. Na wszystkich tych polach notujemy zdecydowane postępy i jestem przekonany, że teraz jesteśmy lepiej przygotowani do sprostania wyzwaniom niesionym nam przez przyszłość.

Wyniki osiągnięte przez nas w czwartym kwartale wyraźnie pokazują, że zespół Nokia potrafił błyskawicznie zareagować na szybszy od oczekiwanego wzrost rynku. Wszystkim dziękuję za postawienie na pierwszym miejscu potrzeb naszych klientów i za wielki wysiłek włożony w osiągnięcie i przekroczenie celów, jakie sobie wyznaczyliśmy.

 

NOKIA - 4. kwartał i rok 2004

 

mln EUR

4 kw./ 2004

4 kw./ 2003

Zmiana
(%)

2004

 

2003

 

Zmiana
(%)

Obroty netto

9 063

8 789

3

29 267

29 455

-1

  Mobile Phones

5 660

6 038

-6

18 507

20 951

-12

  Multimedia

1 230

953

29

3 659

2 504

46

  Enterprise Solutions

280

126

122

830

529

57

  Networks

1 906

1 706

12

6 367

5 620

13

Zysk operacyjny

1 357

1 669

-19

4 330

5 011

-14

  Mobile Phones

1 060

1 697

-38

3 768

5 927

-36

  Multimedia

164

107

53

179

-186

 

  Enterprise Solutions

-43

-59

 

-199

-141

 

  Networks

260

41

 

878

-219

 

  Wspólne wydatki Grupy

-84

-117

 

-296

-370

 

 Marża operacyjna (%)

15,0

19,0

 

14,8

17,0

 

  Mobile Phones (%)

18,7

28,1

 

20,4

28,3

 

  Multimedia (%)

13,3

11,2

 

4,9

-7,4

 

  Enterprise Solutions (%)

-15,4

-46,8

 

-24,0

-26,7

 

  Networks (%)

13,6

2,4

 

13,8

-3,9

 

Przychody i wydatki finansowe

116

71

63

405

352

15

Zysk przed opodatkowaniem i udziałami mniejszościowymi

1 463

1 731

-15

4 709

5 345

-12

Zysk netto

1 019

1 168

-13

3 207

3 592

-11

Zysk na jedną akcję, EUR

 

 

 

 

 

 

  Podstawowy

0,23

0,25

-8

0,70

0,75

-7

  W przeliczeniu na wszystkie akcje

0,23

0,25

-8

0,70

0,75

-7

Dołącz do dyskusji: Nokia zarobiła 3,2 mld euro w 2004 roku

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl