Niejednolity rynek reklamy online w Europie Zachodniej
Francja i Niemcy są stosunkowo dojrzałymi rynkami internetowej reklamy. Tymczasem we Włoszech i Hiszpanii, gdzie korzystanie z internetu jest mniej powszechne, rozwijają się one w wolniejszym tempie, również dlatego, że zdecydowanie dominującym medium reklamowym pozostaje tam telewizja.
"Rozwój rynków reklamy online we Francji, Niemczech, Włoszech i Hiszpanii odzwierciedla kulturalne i infrastrukturalne różnice w tych krajach. A teraz kryzys gospodarczy dodał kolejną warstwę złożoności do niejednolitego europejskiego rynku" - twierdzi Karin von Abrams, analiyk firmy eMarketer.
Na skutek kryzysu we wszystkich wymienionych krajach spadły ogólne wydatki na reklamę. Najbardziej odporny na te zawirowania okazał się internet, a wydatki na reklamę w tym sektorze mają zwiększyć się w bieżącym roku i odzyskać wcześniejsze tempo wzrostu w roku 2010.
Z najnowszego raportu Interactive Advertising Bureau Europe (IAB Europe), PricewaterhouseCoopers (PwC) i Screen Digest wynika, że najpopularniejszym formatem internetowej reklamy na rynku europejskim okazują się być płatne reklamy w wyszukiwarkach. Zmniejszyło się tymczasem zaangażowanie marketerów w reklamy typu display, ogłoszenia online i pocztę e-mail.
Udział internetu w wydatkach na reklamę w największych krajach Europy jest mocno zróżnicowany. Według agencji medialnej GroupM, w bieżącym roku najwyższy, ponad 30-proc. wskaźnik, zostanie odnotowany w Wielkiej Brytanii, w porównaniu do 14,3 proc. w Niemczech, 11,4 proc. we Francji, 10,8 proc. w Hiszpanii i tylko 7,5 proc. we Włoszech.
"Wielu reklamodawców we Francji i Niemczech ma więcej doświadczenia z internetem niż firmy z Hiszpanii i Włoch. Są oni dzięki temu w lepszej pozycji do opracowywania skutecznych internetowych strategii" - dodaje von Abrams.
Dołącz do dyskusji: Niejednolity rynek reklamy online w Europie Zachodniej