Mobilny serwis WWW dla Kolporter
Sklep internetowy Kolporter.pl oferuje swoim Klientom blisko 100 000 produktów w tym: książki, muzykę, film i gry. Kolporter postanowił stworzyć nowy kanał dostępu dla swoich klientów.
Podczas spotkań z klientem powstała idea stworzenia mobilnego
serwisu internetowego. Internet mobilny jest medium łączącym
elastyczność Internetu (głównie serwisów WWW) i dostępności
telefonów komórkowych. Według badań Outlook 2007: The Future is Now
opublikowanych przez Fortune w 2007 Rynek mobilny już dziś jest
największą platformą dystrybucyjną na Świecie. Już w 2006 Ipsos
podawał, że około 28% użytkowników telefonów komórkowych korzystało
za ich pomocą z Internetu. Widać powstający wielki rynek, z wieloma
użytkownikami nie korzystającymi dotychczas z Sieci. W Japonii już
w ubiegłym roku ilość telefonów z dostępem do Sieci przekroczyła
ilość komputerów.
Strategia mobilna
Prace rozpoczął etap budowania strategii mobilnej. Niektóre z
nowych telefonów potrafią pokazywać klasyczne serwisy WWW. Nie
oznacza to jednak, że user-experience tych serwisów jest optymalny
dla użytkownika mobilnego. Może zdarzać się tak, że treść
poszukiwana szczególnie przez użytkowników mobilnych będzie w
serwisie klasycznym trudna do odnalezienia (zwłaszcza z
ograniczonej przeglądarki urządzenia mobilnego). Zdarza się także,
że poszczególne strony klasycznego serwisu nie działają poprawnie
na urządzeniu mobilnym. Problemem dla użytkowników mobilnych będzie
też zbyt duży rozmiar klasycznych stron WWW (czas oczekiwania i
koszt pobrania danych). Skupiono się zatem na zdefiniowaniu potrzeb
użytkowników mobilnych oraz połączeniu ich z celami biznesowymi
klienta.
Strategia mobilna ma łączyć cele biznesowe z celami funkcjonalnymi użytkowników.
Cele biznesowe
- Budowanie lojalności w stosunku do marki (zachęcenie do kontaktu także bez uczestnictwa komputera).
- Nakłanianie do częstszego (cyklicznego) kontaktu z marką.
- Dotarcie do nowych grup docelowych (osoby nie posiadające dostępu do Internetu z komputera domowego).
- Budowanie wizerunku innowacyjnego serwisu (wyróżnik na tle konkurencji).
- Generowanie nowego biznesu poprzez nowy kanał dotarcia do klientów, dostawców, mediów.
Cele użytkownika
- Dostępność informacji w dowolnym czasie i przestrzeni.
- Możliwość korzystania z serwisu w trakcie podróży i innych nietypowych miejscach.
- Duża niezawodność medium - korzystanie w sytuacjach awaryjnych.
Analiza kontekstu użytkownika i
projektowanie
Analiza kontekstu użytkownika to kolejna faza projektu. Miała ona
na celu weryfikację strategii mobilnej oraz stworzenie koncepcji
serwisu. Etap ten miał na celu dobre poznanie odbiorców serwisu.
Prace rozpoczęto od analizy danych rynkowych, demograficznych oraz
analizy innych serwisów odwiedzanych przez tę grupę (przegląd
konkurencji).
Zaangażowanie użytkowników w etapie projektowania serwisu dla nich
jest najlepszym sposobem na poznanie ich potrzeb - jest to także
kluczowa czynność w projektowaniu User-Centered Design. W
projekcie wykorzystano zatem proste testy użyteczności do
weryfikacji koncepcji serwisu.
Na bazie analizy kontekstu użytkownika stworzono finalną koncepcję
serwisu: Mobilny serwis internetowy mobi.kolporter.pl umożliwia
dostęp do najciekawszej oferty ze sklepu Kolporter.pl. Użytkownicy
mogą czytać recenzje bestsellerów, zamawiać ulubione książki oraz
poznać nowości. W serwisie dostępne są cztery grupy produktów -
książki, muzyka, gry i filmy.
W tym etapie ustalono też architekturę informacji. Uwzględniała ona także opisanie źródeł danych i sposobów ich konwersji do wersji mobilnej.
Rysunek 1 - Mapa serwisu uwzględnia źródła danych dla serwisu
mobilnego oraz te elementy, które zostaną dodane już po konwersji
do formatu mobilnego
Zaprojektowano też makiety dla kluczowych podstron serwisu. Na ich bazie przygotowana została szata graficzna.
Rysunek 2 - Makieta jednej z podstroi
Projektowanie graficzne
Na podstawie stworzonej architektury informacji oraz makiet
zaprojektowano grafikę spójną z szatą Kolporter.pl ale czytelną na
małych wyświetlaczach.
Rysunek 3 - Projekt graficzny strony głównej
Wdrożenie
Mobilna wersja serwisu Kolporter.pl bazuje na rozwiązaniu
BiznesMobi Serwer dostarczanym przez BiznesMobi.pl. Oprogramowanie
to przenosi wybrane elementy serwisu WWW do formatu mobilnego.
Biznesmobi Serwer cyklicznie odwiedza wskazane strony w serwisie WWW. Pajączek skanujący inteligentnie parsuje kod HTML i generuje z niego dane w formacie XML. Dane z formatu XML są następnie transformowane poprzez warstwę formatowania danych do postaci kodu XHTML. Kod ten tworzy strukturę mobilnej wersji serwisu.
Kod mobilnej wersji serwisu jest utrzymywany na Biznesmobi Serwer. Klient tworzy odpowiednie przekierowanie lub kupuje odpowiednią domenę, którą kieruje na Biznesmobi Serwer. Tym samym Klient nie jest obciążany technicznymi aspektami tworzenia serwisu mobilnego.
Podczas transformacji możliwe jest dodanie komunikatów, grafiki, reklam, brandingu występującego tylko w wersji mobilnej serwisu.
Elementy serwisu jakie podlegają
optymalizacji:
Koszt - bardzo często użytkownicy mobilni są rozliczani za pobrane
dane. Należy minimalizować koszty na jakie ich narażamy poprzez
lekki layout serwisu.
Szybkość działania - dostęp mobilny odbywa się zazwyczaj wolniej
niż na popularnych łączach szerokopasmowych. Należy zastosować
techniki umożliwiające minimalizację opóźnień.
Nawigacja - charakterystyka urządzeń mobilnych wymaga zupełnie
innego zaprojektowania user-experience. Należy brać pod uwagę małe
wymiary wyświetlacza, pracę w ciężkich warunkach, możliwość
wystąpienia nawigacji z klawiatury lub ekranu dotykowego oraz wiele
innych czynników.
Poprawne działanie - urządzenia mobilne nie wykształciły jeszcze
spójnego standardu technologicznego. Należy dopasowywać serwowane
dane w zależności od wykrytej przeglądarki w urządzeniu. Należy też
przeprowadzić testy serwisu w najpopularniejszych
urządzeniach.
Kontekst - potrzeby użytkowników mobilnych są diametralnie różne od
potrzeb użytkowników klasycznych. Konieczna jest analiza potrzeb
dla ustalenia wartości kluczowych dla użytkownika mobilnego.
Podsumowanie
Projekt trwał 4 tygodnie. Mobilny projekt aktualnie buduje listę
lojalnych użytkowników. To pierwszy krok Kolportera w stronę
mobilnego sklepu internetowego. W przyszłości planowana jest
rozbudowa serwisu o kolejne funkcje.
Serwis odwiedzić można pod adresem: http://mobi.kolporter.pl/
Dołącz do dyskusji: Mobilny serwis WWW dla Kolporter