Mikrowideo, reklama wieloekranowa, social tv i internet rzeczy - 12 trendów na 2014 rok
Eksperci firmy Millward Brown z całego świata prognozują 12 najważniejszych trendów w mediach, marketingu i technologiach na najbliższy rok. Wskazują m.in. boom na mikrowideo, rozwój tzw. urządzeń wearable oraz wieloekranowość w odbiorze mediów i prowadzeniu działań reklamowych.
1. UNIEZALEŻNIENIE SIĘ OD TYPU EKRANU - MATERIAŁY WIDEO JAKO „PŁYNNY” ŚRODEK WYRAZU
W roku 2014 stracą sens dyskusje nad tym, czy działalność marketingowa powinna być prowadzona online, offline czy może w mediach mobilnych.
„Uniezależnienie się od typu ekranu” (ang. screen agnosticism) to pojęcie odwołujące się do sposobu odbioru treści wideo przez konsumentów oraz sposobu myślenia, które powinno towarzyszyć marketerom przy planowaniu kampanii wideo. W nadchodzącym okresie marketerzy porzucą gorączkowe próby klasyfikacji całego spektrum ekranów i ich rozmiarów oraz działania zmierzające do doboru treści w zależności od typu ekranu i będą dążyć do uniezależnienia się od formatu ekranu zakładając, że maksymalizacja grupy odbiorców ma prymat nad optymalizacją przekazu w konkretnym kanale komunikacji. Jednocześnie odbiorcy będą konsumowali treści wideo w sposób najwygodniejszy dla siebie w danym momencie. Najważniejsze bowiem są treści (content), natomiast „ekran” to po prostu najwygodniejsze okno, przez które można te treści obejrzeć.
Przy zastosowaniu takiego podejścia może okazać się, że zobaczymy długie formy reklam na urządzeniach mobilnych, a krótkie w telewizji. Konsument rozpocznie oglądanie odcinka swojego ulubionego serialu w telefonie komórkowym podczas wieczornego powrotu do domu komunikacją publiczną, po dotarciu do domu będzie kontynuować oglądanie w telewizji, a następnie postanowi obejrzeć kolejny odcinek na tablecie, we własnym łóżku. Na analogicznej zasadzie może się zdarzyć, że odbierzemy świetną reklamę wiralową na swoim laptopie w pracy, a tego samego dnia wieczorem pokażemy ją partnerce lub partnerowi za pośrednictwem smart TV.
Dostępność treści wideo zbiegła się w czasie z dostępnością technologii umożliwiających ich odbiór na różnych urządzeniach. Stworzyło to warunki, w których zmiana zachowań powoli przekształci się w normę w okresie najbliższych 12 miesięcy. Dzięki Chromecast czy AppleTV synchronizacja treści między różnymi ekranami nie wymaga wysiłku. Równocześnie można w łatwy sposób optymalizować reklamy w zależności od formatu ekranu, na którym są aktualnie oglądane. Przykładowo, kampania reklamowa prowadzona na YouTube w postaci materiału wideo dostępnego w trybie online lub na urządzeniu mobilnym może się również pojawić w telewizji.
Sytuacja ta będzie wymagała prowadzenia jeszcze wnikliwszych badań, pozwalających zrozumieć kontakt z komunikacją reklamową w różnych urządzeniach i planować optymalne wykorzystanie mediów bez względu na format ekranu, aby efektywnie docierać z nośną kreacją reklamową do odbiorców.
Rob Valsler, Singapur
2. BOOM FORMATU MIKROWIDEO - CZY MARKETERZY DOTRZYMAJĄ TEMU KROKU?
W roku 2013 w internecie wybuchł nowy trend, którego sprawcą były materiały mikrowideo. Obecnie istnieje bardzo wiele stron internetowych, które umożliwiają użytkownikom załadowywanie krótkich filmików, zwykle nagrywanych za pomocą telefonu komórkowego. Trend ten zapoczątkował należący do Twittera serwis Vine, umożliwiający emisję sześciosekundowych filmików (w formacie „pętli”). Konkurencja nie zasypiała jednak gruszek w popiele, więc wkrótce pojawiły się serwisy wideo takie jak Instagram (15 sekund), MixBit (16 sekund), Tumblr GIFs (krótkie animowane obrazki, podobne do Vine) oraz liczni pomniejsi gracze, jak np. Viddy, Qwiki, Tout czy Klip.
W roku 2014 trend ten utrzyma się, a użytkownicy będą przesyłać coraz więcej materiałów wideo na różne platformy, często rozproszone. Można przypuszczać, że zjawisko to będzie nadal dotyczyło przede wszystkim urządzeń mobilnych, ale już obecnie popularność zyskują agregatory Vine dla komputerów stacjonarnych, a treści z serwisu Vine są współdzielone na znanych od dawna platformach takich jak YouTube. W krótkim okresie dominującymi graczami trendu mikrowideo będą Vine, Tumblr oraz Instagram: Vine ze względu na to, że to właśnie ten serwis spopularyzował taki format, Instagram ze względu na swoją potężną bazę użytkowników, a Tumblr GIFs ze względu na niezwykły wzrost popularności tego formatu.
Format mikrowideo oferuje większe zaangażowanie odbiorcy niż tradycyjne materiały filmowe przygotowywane dla marek, a w przypadku materiałów z Vine na temat konkretnych marek istnieje cztery razy większe prawdopodobieństwo, że zostaną one dalej przesłane w porównaniu z tradycyjnymi materiałami filmowymi w internecie. Z tego właśnie względu ten trend jest tak atrakcyjny dla marek, które chcą wyprzedzić konkurencję. Krótki format wymaga połączenia idei kreatywnej z prostotą przekazu, dlatego trend ten może wyjść poza format mikrowideo i odcisnąć swoje piętno na tradycyjnych filmach dostępnych online, a nawet na reklamie telewizyjnej. W chwili obecnej większość treści dotyczących marek jest rozpowszechniana metodą wirali (w przeciwieństwie do płatnej promocji), ale jeśli powtórzy się historia znana z reklam na platformach takich jak Twitter czy YouTube, to możemy być niemal pewni, że w ciągu kilku lat pojawi się na nich reklama na zasadach komercyjnych.
Popularność reklam w formacie mikrowideo, w połączeniu z łatwością przekazywania tego typu treści na ekrany telefonów komórkowych, tabletów, pecetów czy nawet telewizorów, może sprawić, że format mikrowideo stanie się najbardziej „przenośnym” formatem klipów, dostępnym na ekranach różnych urządzeń.
Jarrod Payne, RPA
3. PRZEŁOM - EKRANY TYPU „WEARABLE”
Ponieważ rośnie liczba tabletów i smartfonów, można przypuszczać, że kolejnym wielkim hitem będą technologie typu wearable (czyli urządzenia noszone na ciele użytkownika) - trend ten wedrze się do głównego nurtu życia konsumenckiego już w roku 2014.
W oswajaniu konsumentów z technologiami typu „wearable” nadal kluczową rolę będzie odgrywał sektor określany ogólnie mianem „zdrowie i fitness”. Już obecnie dostępne są różnorodne mobilne urządzenia prozdrowotne przeznaczone do noszenia na ciele, np. Nike+ czy Fitbit tracker, a wiele z nich notuje dynamiczny wzrost.
Inteligentne zegarki (np. marek takich jak Pebble czy Ornate) niedawno odczuły pojawienie się konkurencji ze strony takich graczy jak Sony czy Samsung Galaxy Gear. Być może to właśnie w roku 2014 pojawi się od dawna oczekiwany zegarek iWatch firmy Apple. Obserwując rozwój wypadków z nieco innego punktu widzenia, możemy zakładać, że w roku 2014 również Google Glass rozszerzy dotychczas ograniczony „Explorer Program” na większą grupę użytkowników. Kreatywność, zmysł konkurencyjny i marketingowy wspomnianych firm może przynieść eksplozję urządzeń typu „wearable” już w 2014 r. Wygląda na to, że prędzej czy później technologia „wearable” przejdzie z kategorii „fajny gadżet” do kategorii „chcę to mieć”, a następnie „jest mi to potrzebne”.
Technologia „wearable” zmieni sposób interakcji z urządzeniami, którymi dysponujemy obecnie, ponieważ umożliwiają one użytkownikom odczytywanie wiadomości z komunikatorów, robienie zdjęć, słuchanie muzyki i wyszukiwanie informacji bez sięgania po smartfona. Jak dotąd nie istnieje jeden typ urządzenia, który idealnie wypełniałby wszystkie te funkcje, a tego typu pomysły generują ponadto obawy o bezpieczeństwo i ochronę prywatności. Należy jednak przyznać, że technologie typu „wearable” stają się coraz inteligentniejsze i w każdym nowym wydaniu coraz lepsze. Ze względu na niemal nieograniczoną liczbę aplikacji w różnych dziedzinach życia rynek urządzeń „wearable” będzie niezwykle atrakcyjny dla wielu graczy zajmujących różne miejsca w całym „ekosystemie” - od producentów urządzeń poprzez twórców aplikacji aż do reklamodawców.
Technologia typu „wearable” będzie oferowała markom wyjątkowe możliwości kierowania przekazów do różnych grup docelowych i budowania wyróżnialności. Marki mogą tworzyć swoje własne urządzenia (przykładem niech będzie zegarek Nismo opracowany przez Nissana) czy działać za pośrednictwem przyjaznych aplikacji dla wzbogacenia doświadczeń konsumentów. Marki staną przed zadaniem dogłębnego poznania oczekiwań konsumentów wobec nowych urządzeń, aby ich oferta miała sens i była przydatna w
nowym kontekście.
Adriana Sousa, Brazylia
Pozostałe trendy na kolejnych podstronach
Dołącz do dyskusji: Mikrowideo, reklama wieloekranowa, social tv i internet rzeczy - 12 trendów na 2014 rok