Media Markt ukarany za utrudnianie możliwości reklamowania wadliwych towarów
Prawie 750 tys. zł będzie musiała zapłacić spółka Media Markt z Olsztyna za utrudnianie konsumentom możliwości reklamowania wadliwych towarów - uznała prezes UOKiK i nakazała zmianę kwestionowanej praktyki.
Z materiałów zgromadzonych w toku postępowania wynika, że Media Markt arbitralnie i bez żadnego merytorycznego uzasadnienia po upływie sześciu miesięcy od zakupu odmawiał uwzględnienia reklamacji informując, że niezgodność towaru z umową nie istniała w chwili jego wydania, a konsument nie przedstawił dowodów potwierdzających twierdzenie przeciwne. UOKiK uznał za niedozwolone automatyczne odrzucanie przez Media Markt reklamacji - bez odniesienia się do wskazanych w dokumentach przez konsumentów wad. Ponadto Urząd stwierdził, że klienci spółki byli wprowadzani w błąd co do faktycznie przysługujących im uprawnień. W rezultacie osoba, która kupiła wadliwy towar pozostawała z nierozpatrzoną reklamacją bez rzetelnych informacji o przyczynach odrzucenia jej przez sklep.
Zgodnie z obowiązującymi regulacjami konsument ma prawo złożyć
reklamacje w całym okresie odpowiedzialności sprzedawcy za
niezgodność towaru z umową. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest jej
rzetelne rozpatrzenie, w tym odniesienie się do każdej stwierdzonej
przez konsumenta wady. Jeżeli odmawia uwzględnienia reklamacji musi
precyzyjnie uzasadnić swoje stanowisko.
Zdaniem UOKiK spółka naruszyła dobre obyczaje w zakresie
przyjmowania i rozpatrywania reklamacji, ponadto złamała prawo do
rzetelnej, jednoznacznej informacji o przysługujących konsumentom
uprawnieniach. Skutkiem tego był brak jasnych kryteriów
rozpatrywania reklamacji.
W decyzji Prezes UOKiK nakazała zmianę kwestionowanej praktyki,
ponadto na przedsiębiorcę została nałożona sankcja w wysokości
prawie 750 tys. zł. Decyzja nie jest ostateczna. Spółka może
odwołać się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK poinformował, że prowadzi kolejne postępowania przeciwko
placówkom Media Markt z Opola, Katowic, a także dwóch z Warszawy. W
toku jest również postępowanie przeciwko jednemu ze sklepów Saturn
Planet z Warszawy.
Oświadczenie Media Markt
Spółka nie zgadzając się z postawionymi w decyzji zarzutami
zaskarżyła ją już do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów i w tej chwili oczekuje na rozprawę
sądową w tej sprawie.
Wbrew zarzutom postawionym przez Prezesa UOKiK Media Markt w Olsztynie nie naruszała interesów konsumentów w sposób podany w decyzji. Wprost przeciwnie, zarówno sklep Media Markt w Olsztynie, jak i inne sklepy sieci Media Markt działające w Polsce, zawsze respektowały prawa konsumentów, w tym także ich uprawnienia do reklamowania zakupionych towarów. Mało tego, w większości przypadków sklepy te wychodzą ponad swoje obowiązki wynikające z przepisów i uwzględniają także te reklamacje, które obiektywnie powinny być odrzucone.
Nie jest też prawdą, co zarzuca zaskarżona decyzja, że Spółka odmawiała przyjmowania reklamacji lub narzucała konsumentom sposoby, w jaki mają udowodnić, że niezgodność towarów z umową sprzedaży istniała już w chwili ich wydania (czyli w praktyce w chwili zakupu) w sytuacjach, w których niezgodność ta była wykryta po upływie 6 miesięcy od tej chwili. Wprost przeciwnie, reklamacje konsumentów są zawsze przez nią przyjmowane do załatwienia, a nadto Spółka pozostawia konsumentom pełną swobodę co do sposobu wykazania podnoszonych przez nich faktów.
Wierzymy, iż w toku postępowania sądowego zarzuty postawione przez Prezesa UOKiK zostaną zweryfikowane na korzyść Media Markt w Olsztynie.
Dołącz do dyskusji: Media Markt ukarany za utrudnianie możliwości reklamowania wadliwych towarów