SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Jaki był rok 2008 w branży prasowej?

Specjalnie dla portalu Wirtualnemedia.pl mijający rok w branży prasowej podsumowują m.in.: Magdalena Malicka (prezes G+J Polska), Agnieszka Anielska (prezes Muratora), Dorota Stanek (prezes Polskapresse), Joanna Pilcicka (prezes Mediów Regionalnych), Ryszard Pieńkowski (prezes Infor PL), Artur Sierant (Presspublika), dr Zbigniew Bajka i Tomasz Wróblewski.

Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającego roku w mediach i reklamie. Dzisiaj na temat kończącego się roku wypowiadają się przedstawiciele prasy.


Zarejestruj się, wymieniaj wiedzę, doświadczenia i poglądy z innymi profesjonalistami
Cafe.Wirtualnemedia.pl - portal społecznościowy dla ludzi mediów, reklamy, internetu, marketingu, PR, badań i gospodarki!


OKIEM WYDAWCÓW

magdamalickaMagdalena Malicka, prezes G+J Polska

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku?

Tegoroczna emisja plebiscytu Róże Gali 2008 i nagrodzenie Tomasza Raczka i Marcina Szczygielskiego w kategorii "Piękna para". Wybór czytelników, który wywołał burzliwą dyskusję wokół tematu w mediach, okazał się papierkiem lakmusowym naszej tolerancji. "Gala" wyszła poza swoją misję, jaką jest przybliżanie gwiazd i znanych osób swoim czytelnikom, i zabrała głos w publicznej debacie na temat wartości wyznawanych przez nasze społeczeństwo.

Chciałabym też podkreślić nasz najważniejszy sukces w 2008 roku - udany relaunch tygodnika Naj. Po wprowadzonych zmianach "Naj" osiągnął w III kwartale br. ponad 66 proc.-owy wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku i wyprzedził pod względem sprzedaży wszystkich konkurentów w segmencie, którzy odnotowali spadki sprzedaży.

Co było największym zaskoczeniem?

pozytywnym

Chłonność rynku: rynek przyjął nowe projekty prasowe w kilku segmentach, udowadniając, że nadal jest miejsce na nowe czasopisma.

negatywnym

Brak oryginalności tychże projektów, które w większości przypadków powtarzają już istniejące, konkurując z nimi niską ceną egzemplarzową.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?

Na rynek co roku największy wpływ ma George Washington, którego wizerunek widnieje na banknocie jednodolarowym.



aaAgnieszka Anielska, prezes i dyrektor generalna Muratora SA

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku?
Moim zdaniem w 2008 roku nie było jednego spektakularnego wydarzenia zmieniającego rynek.

Co było największym zaskoczeniem?

pozytywnym

Duży potencjał rynku wydawniczego, sprzedaż w segmencie people, nowe tytuły "Party" i "Show" z imponującą ilością sprzedanych egzemplarzy.

negatywnym

Niepowodzenia w obronie prasy drukowanej przed kradzieżą treści prasowych, bezskuteczne działania branży przeciw pasożytnictwu.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek i dlaczego?

Piotr Niemczycki - nowy/stary szef Agory. Znak naszych czasów - powrót do korzeni, doświadczenia i wiedzy.

Dwa największe sukcesy/ważne wydarzenia w Państwa firmie w 2008 roku

a) Przyznanie naszemu wydawnictwu przez tygodnik "Media i Marketing Polska" tytuł Wydawcy Roku 2008. Według redakcji pisma spółka Murator to Multimedialna, Uniwersalna, Rozwojowa, Ambitna, Twórcza Oferta Rynkowa. To duży komplement. Długo pracowaliśmy na sukces i zasłużyliśmy na taki tytuł.
b) Debiut Muratora na Ukrainie - jesteśmy pierwszą, polską firmą, która zdecydowała się na wydawanie prasy na Ukrainie. Mimo nadal trudnych warunków dla prowadzenia biznesu udało nam się wprowadzić na rynek trzy tytuły: "Muratora", "Ujutno i Udobno" i "Muratora katalog kotedżej".
c) Mimo niesprzyjającego rynku, sprzedaż "Super Expressu" jako jedynego dziennika w Polsce, rośnie.



dorotastanekDorota Stanek, prezes Polskapresse

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku?

Bez wątpienia najważniejszym wydarzeniem dla mnie, jako menadżera było uruchomienie ogólnopolskiego projektu "Polska" połączone z restrukturyzacją grupy wydawniczej Polskapresse.
O sukcesie jeszcze nie można mówić, ponieważ jest to długotrwały proces, na dodatek odbywający się podczas dotykającego także Polski kryzysu finansów i zaufania społecznego do różnych instytucji, w tym państwa. Jednak podjęcie tego wyzwania, pobudzenie rynku wydawniczego, aktywności wszystkich pracowników naszej grupy wydawniczej uważam za sukces. Polskapresse i jej tytuły przestały być przysłowiowym chłopcem do bicia, przeszliśmy do ofensywy i zarówno inne wydawnictwa, jak i agencje reklamowe, firmy oraz Czytelnicy dostrzegli potencjał tkwiący w naszych gazetach regionalnych. Polska bowiem, to nie tylko Warszawa, ale wiele miast i miasteczek wraz z ich mieszkańcami, a naszymi Czytelnikami. Do niedawna ta grupa nie była dostrzegana. Dzisiaj Polskapresse ma już inny wizerunek i wszyscy mają świadomość naszej siły i potencjału. A o to przecież każdemu menadżerowi chodzi.

Co było największym zaskoczeniem?

Zaskoczyło mnie to, że przy tak dużych nakładach na marketing mimo wszystko prasa ma tendencję spadkową. Konkurenci wymusili trwającą od kilku lat wojnę na gadżety, która jak dobrze wiemy dla wszystkich jest bardzo kosztowna. A dla mnie zawsze najważniejszy był i jest produkt. Gazeta obroni się zawsze - gadżet nie. Dlatego wierzę, że wrócimy do walki na jakość naszych produktów, a nie atrakcyjność tzw. dopalaczy.


Dwa największe sukcesy/ wydarzenia w Państwa firmie w 2008 roku?
Wydarzenie: kupno Kuriera Lubelskiego
Sukces: odpowiedź zawarta w pytaniu 1



pilickaJoanna Pilcicka, prezes Mediów Regionalnych

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku?

Za najważniejsze wydarzenie prasowe należy uznać informację o tym, że wydatki na reklamę w internecie wyprzedziły wpływy reklamowe dzienników. Wszystko wskazuje na to, że jest to trwała zmiana w strukturze rynku, a Internet staje się atrakcyjną, elastyczną i wciąż stosunkowo niedrogą ofertą dla reklamodawców.

Co było największym zaskoczeniem?

Największym zaskoczeniem dla nas była nagła zmiana na stanowisku prezesa Agory. Pokazuje ona, że w nieuniknionym procesie przekształcania wydawnictw prasowych w multimedialne domy mediowe konieczna jest współpraca ludzi rozumiejących zasady funkcjonowania zarówno elektronicznego, jak i prasowego biznesu, który długo jeszcze będzie stanowił podstawę rozwoju.

Dwa największe sukcesy/ważne wydarzenia w Państwa firmie w 2008 roku

W mijającym roku przeprowadziliśmy konsolidację naszej grupy. Obecnie jesteśmy jedną spółką zachowującą dużą autonomię regionów. To, co było najwartościowsze w tym trudnym procesie, to ogromne zaangażowanie naszych pracowników w przyszły kształt firmy. Temu procesowi towarzyszyły prace nad strategią redakcyjną i marketingową pod nazwą Gazeta 2.0. Jesteśmy bardziej interaktywni, otwarci na potrzeby naszych odbiorców i klientów, wypracowaliśmy kilka wzbogacających naszą ofertę projektów. Po rozpadzie Mediatak udało nam się zachować i wzmocnić pozycję na rynku reklamy krajowej. Stworzyliśmy także sieć portali informacyjno-społecznościowych Moje Miasto w dziesięciu największych miastach Polski i rozwinęliśmy bezpłatne tygodniki.




rpRyszard Pieńkowski, prezes Infor PL SA

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku?

Trudno takie wskazać. Mijający rok nie wyróżnił się niczym specjalnym.

Co było największym zaskoczeniem?

Pozytywnym

Trudno mówić o zaskoczeniu, ale wyróżnić należy "Gazetę Prawną" i "Super Express" za przełamanie trendu spadkowego w branży dzienników i konsekwentne wzrosty sprzedaży.

Negatywnym

Zamknięcie "Manager Magazin"

Dwa największe sukcesy/ważne wydarzenia w Państwa firmie w 2008 roku

"Gazeta Prawna" notuje od niemal 2 lat nieprzerwany wzrost sprzedaży, co jest ewenementem na rynku dzienników. Powstał forsal.pl - portal finansowy zintegrowany z wydaniem papierowym GP. Rośnie liczba użytkowników infor.pl oraz serwisu wieszjak.pl. Stale rozbudowujemy ofertę płatnych produktów elektronicznych w naszych tradycyjnych grupach odbiorców.
Z punktu widzenia firmy to był ważny rok ze względu na zmianę organizacji - staliśmy się holdingiem, wydzieliliśmy cztery spółki zależne, co wiązało się też z olbrzymim nakładem pracy i uporządkowaniem struktur.




Artur Sierant, wiceprezes Presspubliki

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku?
Przejęcie przez Agorę portalu Trader.com i związana z tym dyskusja - zwrócenie uwagi rynku na potrzebę migracji w stronę mediów elektronicznych

Co było największym zaskoczeniem?

pozytywnym

nie było

negatywnym

- Wspólna prenumerata "Dziennika" i "Gazety Prawnej"
- Utrzymująca się wojna cenowa pomiędzy "Gazetą Wyborczą" a "Dziennikiem"
Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek i dlaczego?
Nie potrafię wskazać.


Dwa największe sukcesy/ważne wydarzenia w Państwa firmie w 2008 roku

1) Ustabilizowanie sytuacji w "Życiu Warszawy" na początku 2008 roku - połączenie zespołów Działu Stołecznego "Rzeczpospolitej" i "Życia Warszawy",
2) wzrost prenumeraty "Rzeczpospolitej" przy jednoczesnym podniesieniu ceny egzemplarzowej, było to możliwe dzięki wprowadzeniu "Gazety Prawa i Podatków" przeznaczonej wyłącznie dla prenumeratorów.




michalliscieckiMichał M. Lisiecki, prezes Platformy Mediowej Point Group

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku?

Na tle roku 2007 i mając w perspektywie wydarzenia, które nastąpią na rynku w 2009 r., 2008 r. wypada dość blado. Był stabilny i spokojny, nie obfitował w zmiany czy spektakularne debiuty, upadki, przejęcia. Warto odnotować błyskawiczne wycofanie się, po niedawnym wejściu, News Corporation, koncernu który swoimi korzeniami sięga prasy. Wycofanie się News Corporation z polskiego rynku ma jednak swoje uzasadnienie w tym, co się dzieje w gospodarce światowej w tym kontekście nie stanowi zaskoczenia. Nie będę zaskoczony również jego przyszłym powrotem.

Co było największym zaskoczeniem?

Pozytywnym

Pozytywnie zaskakuje fakt, że na rynku wciąż przybywa tytułów prasowych, pojawiają się nowe magazyny kolorowe - jakby na przekór wydawcom internetowym, którzy chcieliby widzieć prasę martwą i wieszczą jaj rychłą śmierć, jak chociażby Artgence w swojej kontrowersyjnej reklamie. Tymczasem prasa jest żywa i ma się dobrze.

Negatywnym

To, co się wydarzyło w gospodarce. Rynek mediów jest jednym z pierwszych, które odczują skutki spowolnienie. Ale nie ma tego złego& Reklama jest dźwignią handlu, więc również jako pierwsi odczujemy przyspieszenie.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek i dlaczego?

W tym roku uznanie należy się dziennikarzom. Dołączam do gratulacji dla laureatów nagród Grand Press: Bogdana Rymanowskiego, Wojciecha Staszewskiego, Krzysztofa Kowalczyka, Romana Daszczyńskiego i Pawła Wiejasa, Ewy Winnickiej, Angeliki Kuźniak, Beaty Biel i  Karoliny Wigury oraz wszystkich tych, którzy nagród nie otrzymali, a na nie zasłużyli. Rzetelne dziennikarstwo zawsze jest w cenie i warto o tym pamiętać.

Dwa największe sukcesy/ważne wydarzenia w Państwa firmie w 2008 roku

1) Platforma Mediowa Point Group stała się ważnym graczem na rynku mediów, holdingiem medialnym, spółką notowana na GPW.
2) Dysponujemy nie tylko apetytem i ambicjami, ale i kapitałem (nie tylko intelektualnym).
3) Minęło 10 lat od kiedy wystartowaliśmy w branży medialnej, a każdą zainwestowaną złotówkę pomnożyliśmy 10 000 razy! Zapewniam, że taki trend utrzymamy.



tomaszwroblewskiTomasz Wróblewski, były dyrektor zarządzający i członek zarządu Polskapresse

Jakie było najważniejsze wydarzenie w branży prasowej w 2008 roku?

Największym wydarzeniem był brak wydarzenia. W prasie klimakterium, a w telewizji kreatywna zima. Strach przed odchodzeniem od papieru całkowicie sparaliżował wydawców. Ponieważ kolejna próba na rynku prasy codziennej okazała się niewypałem, szukano szczęścia w odgrzewaniu starych pomysłów. Wyjątkiem jest eksperyment "Wprost". Na tle rynku jest jak 60-letnia sąsiadka, która toną perfum, chce wszystkim w windzie coś jeszcze udowodnić. Przypadek telewizji jest jeszcze bardziej żałosny. Ma pieniądze i udowodniła, że stać ją na wszystko - tańczenie na lodzie, fałszowanie na antenie i klaskanie uszami, tylko nie na własne odważne pomysły.

Co było największym zaskoczeniem?

Pozytywnym
Polsat News. Pokazał, że nie tylko można mieć różne zdanie, ale nawet newsy.

Negatywnym
Zbyt blisko byłem z nim związany, żeby dziś już wracać do tego.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek i dlaczego?
Niewątpliwie rodzina państwa Lisów, których życie osobisto-zawodowe stało się linią demarkacyjną wojny o kontrolę mediów.

Co wydarzy się w branży prasowej w 2009 roku?
Kicha. Padnie pewien ogólnopolski codzienny tytuł. Tygodniki będą żyły głównie w internecie, a telewizja - zaskoczy nas tym, że może być jeszcze mniej ambitna.


OKIEM EKSPERTÓW


zbigniewbajkaDr Zbigniew Bajka, prasoznawca z Uniwersytetu Jagiellońskiego

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku?

Analizując wydarzenia w polskich mediach w roku 2008 nie mogę sobie przypomnieć niczego, co mógłbym uznać - w sensie pozytywnym - za ważne, a jeszcze bardziej za najważniejsze. Bo przecież nie jest takim wydarzeniem pojawienie się plotkarskich pism o gwiazdach, czy raczej gwiazdeczkach, typu "Show" i "Party", czy pisma kobiecego "InStyle". To, że nowe pisma się pojawiają, świadczy o poszukiwaniach wydawców, którzy chcą nadal zarabiać na słabnącym rynku prasowym i próbują znaleźć jakieś nowe nisze w tym rynku.

Jeśli jednak coś chciałbym wskazać, to może ciekawą inicjatywę "Kontakt.tvn24.pl"; nagrodzili ją w br. studenci dziennikarstwa z całej Polski ("Promotor" w konkursie "Mediatory"). W końcówce roku spodobał mi się także cykl publikacji w "Gazecie Wyborczej": "Polska nie jest krajem dla starych ludzi", który jest dobrą kontynuacją dawniejszych cykli: "Rodzić po ludzku" i "Umierać po ludzku". Generalnie jednak w tym roku media walczyły "na słupki", próbując się ratować gadżetami, akcjami wycinankowymi umożliwiającymi zakup aparatów fotograficznych, drukarek czy GPS-ów (jak "Gazeta Wyborcza"), czy realizując różne tańce z gwiazdami, na lodzie itp. (telewizja).

Co było największym zaskoczeniem?

pozytywnym

Nie było żadnego wielkiego zaskoczenia, aczkolwiek trzeba ocenić pozytywnie rozwój wielu redakcyjnych stron internetowych - widać, że niektóre redakcje inteligentnie reagują na konkurencję ze strony sieci (jak nie możesz pokonać, to staraj się ułożyć jak najlepsze stosunki).

negatywnym

Niestety - stałe "dołowanie" gazet, w tym zwłaszcza wyraźnie - regionalnych, które zagraniczni właściciele po prostu wykańczają. Nie sprawdził się projekt "Polska", o którym ciepło myślałem, a który jest produktem w warstwie dziennikarskiej niezłym, jednak źle "sprzedawanym" i źle rozgrywanym marketingowo. Ponadto, hasło "Polski": myślisz globalnie, żyjesz lokalnie - kłóci się z tym co robi wydawca, likwidujący mutacje lokalne, które wcześniej przysparzały gazetom regionalnym czytelników. Ciemno widzę...

Ponadto - co sygnalizują różni publicyści - w mediach (dość wyraźnie w telewizji) widać pogoń za sensacją, eksponowanie parlamentarnego i politycznego warcholstwa, projektowanie i realizowanie dyskusji telewizyjnych jako pokazowego "zwarcia", odległego od rzeczowej, merytorycznej dyskusji.

Na ile Pan szacuje wartość rynku reklamowego w 2008 roku?

Z tego co mi wiadomo, jest to nieco ponad 7,8 mld złotych, widać słabnący udział prasy w podziale "tortu reklamowego", rosnący - internetu. Ten wzrost będzie jeszcze bardziej wyraźny w roku przyszłym, choć telewizja zgranie z tego rynku najwięcej pieniędzy, ale nie będzie to przyrost tak wyraźny, jak w poprzednich latach. Generalnie możemy liczyć na wzrost wydatków reklamowych na nie więcej niż 0,5 mld złotych.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek?

Nie widzę nikogo takiego, kto w istotnym stopniu wpłynąłby na rynek mediów w mijającym roku - zwłaszcza w sensie pozytywnym.



rafalleszczynskiRafał Leszczyński, analityk CR Media Consulting

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku?

Ciężko mówić o jakimś jednym najważniejszym wydarzeniu w tym roku. Przytoczę kilka, które uważam za istotne i ciekawe:
- Całkowita zmiana szaty graficznej i loga "Wprostu", która jest niemal rewolucyjna. Decyzja jak najbardziej słuszna w sytuacji coraz większego spadku sprzedaży egzemplarzowej. Dynamiczny i nowoczesny układ graficzny ma na celu przyciągnięcie nowych, głównie młodych czytelników.
- Axel Springer wprowadza nowy model sprzedaży reklam dzienników - sprzedaje zasięg, nie powierzchnię. Ciekawy pomysł, ale może nie spełnić oczekiwań wydawcy. Prasa to nie telewizja i nie taki rodzaj sprzedaży reklam może po prostu nie przekonać klientów. Sam pomysł jest jednak ciekawy.
- Rezygnacja Marka Sowy z funkcji prezesa Agory. Dosyć niespodziewana decyzja po roku urzędowania. Wielkie nadzieje związane ze zmianą kierunku rozwoju wydawnictwa nie zostały niestety spełnione.
- "Manager Magazine" znika z rynku - nieoczekiwana decyzja spowodowana kryzysem w niemieckiej Grupie Der Spiegel.
- Dynamiczny wzrost segmentu prasy dziecięcej, głównie oparte o programy i kanały telewizyjne. W 2008 roku zanotowaliśmy około 20 nowych tytułów. To chyba najbardziej płodny segment. Zdecydowana większość tytułów została wydana przez Egmont i Media Serwis Zawada.
- Jako ciekawostka - "Przyślij Przepis" przykład tytułu, któremu nie maleje, ale wręcz rośnie sprzedaż egzemplarzowa (wyjątek na rynku). Trzy razy w ciągu tego roku tytuł podwyższył nakład, który teraz sięga 1,5 mln. egz. Takim sukcesem może pochwalić się tylko "Tele Tydzień".

Najważniejsze debiuty na rynku prasowym:
* "Bluszcz" - największe pozytywne zaskoczenie jeśli chodzi o debiut rynkowy, zupełnie nowa jakość magazynu kobiecego.
* "Top Gear"
* "In Style"
* "Show"
* "Kobieta i Życie"
* "Male Man"


W PRASIE FIRMOWEJ

lukaszskalskiŁukasz Skalski, członek zarządu Concept Publishing Polska

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku?

Niczym spektakularnym. Trudno mówić o jednym istotnym wydarzeniu - choć mógłby nim być zorganizowany po raz pierwszy konkurs Złotych Szpalt dla wydawców prasy firmowej.
Kluczowym będzie rok 2009, w którym szacujemy dalszy rozwój tego segmentu.

Spodziewamy się, że Custom Publishing mocno oprze się wpływowi kryzysu ze względu na specyfikę narzędzia oraz bardziej racjonalne podejście marketerów (będą skupiali się na wydatkach skierowanych do kluczowych klientów i budowaniu lojalności, stąd większa skłonność do użytkowania narzędzi sprofilowanych pod określony target group).

Co było największym zaskoczeniem?

pozytywnym

Po raz pierwszy od 4 lat większość klientów, których zdobyliśmy, samodzielnie zwróciła się do nas z zapytaniem o wydawanie magazynu firmowego. Taka tendencja wśród firm oraz wygrane przetargi potwierdzają nasze przewidywania sprzed 2-3 lat, co jest dla nas dodatkową satysfakcję.
Sporym zaskoczeniem było też wygranie przez CPP dużego międzynarodowego przetargu (marka odzieżowa) na przygotowanie koncepcji magazynu mającego ukazać się na 6 rynkach europejskich (obecnie projekt jest w fazie przygotowania) - zaskoczenie ponieważ CPP konkurowała z uznanymi firmami/wydawnictwami z Holandii i Niemiec.

negatywnym

Ogólnie to brak negatywnych zaskoczeń. Może "psucie rynku", czyli sztuczne zaniżanie budżetów i nieuczciwe polityka informacyjna prowadzone przez mniejsze firmy spoza Warszawy.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek i dlaczego?

Nie było takiej osoby - to wynika ze specyfiki mocno rozdrobnionej i nieskonsolidowanej branży.

Co wydarzy się w branży w 2009 roku? Jakie zmiany nas czekają? Jakie trendy będą panowały?

Dalsze dywersyfikacja i segmentzyzacja rynku a zatem większa ilość publikacji. Dalszy rozwój rynku ze względu na większe środki przeznaczone na publikacje Custom Publishing i przenoszenie budżetów z innych narzędzi marketingowych.

Dwa największe sukcesy/ważne wydarzenia w Państwa firmie w 2008 roku

Jakościowe:
- Zdobycie nagrody Chimery przez magazyn "Having Time" wydawany na zlecenie marki Marice Lacroix - co potwierdza, że projekt o charakterze marketingowym broni się na polu artyzmu.

Ilościowe:
- Zrealizowanie 50-ego tytułu - utrzymanie pozycji lidera.
- Dalsze rozwijanie zespołu - pozyskanie do składu młodych i ambitnych pracowników.

Jakie mają Państwo plany na 2009 roku?

Firma CPP w 2008 roku opracowała i przyjęła 3 letni plan dynamicznego rozwoju, który z oczywistych względów (spółka nie ma charakteru publicznego) ma charakter poufny - niemniej w przypadku jakichkolwiek zmian i aktywności będziemy upubliczniać takie informacje.


marekjazweckiMaciej Jaźwecki, partner zarządzający Novimedia Custom Publishing

Jakie było najważniejsze wydarzenie branżowe w 2008 roku?

Nie tyle wydarzenie, co ogólny proces - niezwykle dynamiczny rozwój custom publishingu na świecie i w Polsce. Custom znajduje coraz szersze zastosowanie w erze komunikacji post-reklamowej.

Co było największym zaskoczeniem?

pozytywnym

Znaczna poprawa jakości polskich produkcji customowych. Doganiamy świat w przyspieszonym tempie.

negatywnym

Psychoza kryzysu, którą wszyscy dali sobie wmówić. Nie ma kryzysu - to tylko psychologia, a biznes pędzi do przodu.

Człowiek lub ludzie, którzy w mijającym roku wywarli największy wpływ na rynek i dlaczego?

Na świecie: Joe Pulizzi - twórca Junta42. To pierwsza custom publishingowa platforma pomagająca dobierać partnerów biznesowych.

W Polsce: Tomasz Chwinda - autor drugiego najlepszego layoutu na świecie w minionym roku, nagrodzonego w konkursie Custom Publishing Council. To największy dotychczasowy sukces polskiego customu.

Co wydarzy się w branży w 2009 roku? Jakie zmiany nas czekają? Jakie trendy będą panowały?

Rynek prasy firmowej będzie nadal dynamicznie się rozwijał. Dedykowana komunikacja z odbiorcą w dobie chaosu marketingowego to jedyny kanał budowania trwałej więzi i coraz bardziej także efektu handlowego. Zapewne część marketerów przestraszy się kryzysu, ale jak to zwykle z kryzysami bywa - to czas budowania pozycji przez najsilniejszych. Czeka nas więc ekspansja liderów, którzy rozumieją, że najtaniej zdobywa się rynek, gdy inni chowają głowy w piasek. Customowe magazyny są idealnym sposobem "siania", którego żniwa zbierze się wraz z powrotem koniunktury.

Dwa największe sukcesy/ważne wydarzenia w Państwa firmie w 2008 roku

Przyjęcie Novimedia do światowej Rady Prasy Firmowej (Custom Publishing Council) i zdobycie przez nas (magazyn "Goodyear Serwis") nagrody Pearl Award przyznawanej przez CPC.

Jakie mają Państwo plany na 2009 roku?

Pod koniec 2008 roku przystąpiliśmy do spółki brokerskiej, obsługującej reklamowo branżę custom publishingową. To ważny trend - reklama odgrywa coraz większą rolę w customie. W 2009 roku przewidujemy uruchomienie nowego przedsięwzięcia, które będzie innowacją na polskim rynku customowym, ale nie chcemy na razie zdradzać szczegółów. Będzie się działo... .

Dołącz do dyskusji: Jaki był rok 2008 w branży prasowej?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl