SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Jak swoje produkty sprzedaje TVP

Czy Telewizji Polskiej uda się sprzedać 'M jak miłość' na rynek zachodni? Jakie produkcje TVP cieszą się największym popytem i jakie sukcesy na tym polu ma ona do tej pory?

Na odbywających się właśnie w Cannes Międzynarodowych Targach Mediów Elektronicznych MIPTV – MILIA Telewizja Polska, podobnie jak było w roku ubiegłym, swoją ofertę podzieliła na trzy części: produkcja filmowa (filmy i seriale TVP, m.in. „Jasminum”, „Wieża”, „Skazany na bluesa”, „M jak miłość”, „Oficer”, „Bulionerzy”, „Glina”, „Komornik”, „Oda do radości”, dzieła Krzysztofa Kieślowskiego), filmy dokumentalne oraz filmy dla dzieci i młodzieży.

Największą szansę na sprzedaż ma najpopularniejszy polski serial „M jak miłość”, którego licencję kupili już Rosjanie, a nad zakupem zastanawiają się Francuzi i Japończycy. „M jak Miłość” jest pierwszym serialowym formatem produkcji polskiej sprzedanym za granicę.

To na zeszłorocznych Targach Audiowizualnych MIPCOM 2005, odbywających się również w Cannes, TVP wynegocjowała sprzedaż tego serialu, a także innego odcinkowca, serialu „Glina”. Sprzedała też wywiad z Benedyktem XVI m. in.: do Portugalii, Rumunii, Kanady, Belgii i Danii. Dużym zainteresowaniem cieszył się serial Andrzeja Maleszki „Magiczne drzewo”. Zainteresowała się nim Brazylia, Turcja, Wenezuela i Indonezja. Jak zawsze kupowano filmy Krzysztofa Kieślowskiego, zwłaszcza jego „Dekalog”. Zagraniczne spółki zwróciły też uwagę na realizowany przez TVP koncert J.M. Jarre w Stoczni Gdańskiej, upamiętniający 25. rocznice podpisania Porozumień Sierpniowych.

„Odbyło się łącznie 100 spotkań handlowych. TVP szacuje, że przewidywane przychody z tytułu tych umów powinny przekroczyć w 2006 roku 5 mln zł. Łączna wartość umów zawartych na rynkach zagranicznych w 2005 roku była większa od 2004 o około 198% (w 2004 była to kwota 606 274 zł)” – zdradza portalowi „Wirtualnemedia.pl Szymon Chrostowski z Działu PR TVP.

Jak TVP reklamuje swoje produkty?

Odbywa się to czy to w takiej formie jak właśnie w Cannes, czy też jak w przypadku serialu Andrzeja Maleszki. Nadawca publiczny pokazuje produkt na międzynarodowych festiwalach i pokazach. „Magiczne drzewo” wystawiano na dziewięciu festiwalach. Na niektórych z nich serial nawet tryumfował. Otrzymał nagrody m.in. w Kairze, Banff i w Bratysławie. To sprawiło, że serial dotychczas udało się sprzedać m. in. do Niemiec, Szwecji i Finlandii, a negocjowane są umowy na około 10 innych terytoriów.

Filmy Krzysztofa Kieślowskigo, wielokrotnie nagradzane na najważniejszych festiwalach filmowych: „Krótki film o zabijaniu” zdobył Nagrodę Jury w Cannes w 1988 roku, a „Trzy kolory: Niebieski” Złote Lwy w Wenecji w 1993 roku, jeszcze długo będą najlepszym towarem eksportowym TVP. Szczególnie w roku bieżącym, gdy przypada 10 rocznica od śmierci reżysera. Jego „Dekalog” jest najchętniej kupowaną produkcją TVP nieprzerwanie od 17 lat, czyli od momentu powstania.

Sprzedaż filmów i programów TVP za granicę
(Dane TVP)

Polską produkcją najbardziej zainteresowane są kraje europejskie. W przyszłości coraz ważniejszymi partnerami będą jednak Azja i Ameryka Południowa. Najchętniej kupowanym gatunkiem filmowym są: filmy fabularne (28,2%), animacje (18,23%), filmy dokumentalne (17,65%), seriale dla dorosłych (11,14%) i seriale dla dzieci (5,6%).

W Europie produkcją TVP najbardziej zainteresowane są Węgry, Niemcy, Słowenia, Chorwacja i Finlandia. Najchętniej kupowanymi gatunkami są filmy fabularne, animacje, filmy dokumentalne, seriale dla dorosłych i dzieci.
Kraje najczęściej kupujące poszczególne gatunki produkcji to: filmy fabularne (Węgry, Chorwacja, Czechy, Słowenia, Hiszpania); filmy telewizyjne (Litwa, Słowenia, Niemcy, Finlandia, Chorwacja); seriale dla dorosłych (Rosja, Czechy, Węgry, Litwa, Rumunia); seriale dla dzieci (Czechy, Rosja, Łotwa, Szwecja, Niemcy, Węgry); animacje (Irlandia, Finlandia, Słowacja, Węgry, Malta); dokumenty (Węgry, Holandia, Finlandia, Litwa, Szwajcaria); programy edukacyjne (Włochy, Szwecja, Malta, Finlandia, Słowenia).

W Ameryce Północnej rynek zdominowany jest przez odbiorców polonijnych, do których trafia ponad 75% sprzedawanych programów. Dominują tu seriale dla dorosłych, filmy fabularne i telewizyjne oraz dokumenty. Stacje rdzennie amerykańskie kupują przede wszystkim fragmenty i filmy dokumentalne.

Zainteresowanie polską produkcją zaczynają wykazywać kraje Ameryki Południowej (głównie Argentyna, Brazylia i Meksyku). Zainteresowanie budzą tam zwłaszcza polskie programy dziecięce (seriale i animacje), a także filmy Kieślowskiego. Na współpracę otwiera się też rynek bliskowschodni, zwłaszcza Izrael (40% zakupów na terytorium) i Iran (35%). Wśród kupowanych materiałów dominuje produkcja dziecięca i filmy fabularne na prawa telewizyjne.
 
Rozwija się współpraca z Australią, Japonią, Chinami, Koreą i Tajwanem, a ostatnio z Wietnamem, Singapurem i Tajlandią. W Azji najbardziej popularne są filmy fabularne, dokumenty, animacje, seriale dla dzieci i dorosłych, zwłaszcza zrealizowane w oparciu o powieści historyczne. Rynek ten kupuje przede wszystkim prawa telewizyjne i DVD, ale także, jako jeden z niewielu, wykazuje zainteresowanie prawami kinowymi.

Najpopularniejsze produkcje TVP w podziale na gatunki
(Dane TVP za okres 01.01.2003-24.03.2006, w nawiasach podano terytoria, gdzie sprzedano wymienione tytuły)

Filmy fabularne: „Cześć, Tereska” (Czechy, Słowenia, Finlandia, Szwecja, Słowacja, Chorwacja); „Wiedźmin” (Indonezja, Wietnam, Chiny, Tajlandia, Indonezja, Sri Lanca); „Pogoda na jutro” (Węgry, USA (DVD- Polonia), Słowacja, Chorwacja, Czechy, Słowenia); „Warszawa” (Francja, Finlandia, Litwa, Węgry, Słowacja, Słowenia); „Komornik” (Finlandia, Węgry).

Seriale dla dorosłych: „Dekalog” (Wlk. Brytania, Grecja, Japonia, Ameryka Płd., Słowenia, Rumunia); „Czterej pancerni i pies” (Czechy, Węgry); „Stawka większa niż życie” (Czechy, Węgry); „Wiedźmin” (Wietnam, Chiny, Rosja, Czechy, Tajlandia, Indonezja, Sri Lanca); „Ogniem i mieczem” (Japonia, Czechy, Rosja)

Produkcja dziecięca: „Bajki i baśnie polskie” (Chiny, Chorwacja, Argentyna, Malta, Bliski Wschód, Finlandia, Hiszpania, Iran); „Magiczne drzewo” (Kanada (pokazy w szkołach), Finlandia, Szwecja, Niemcy, Brazylia, Iran, Korea); Wideoklipy do muzyki klasycznej (Chiny, Tajwan, Izrael); „Miś Uszatek” (Słowenia, Finlandia); „Olimpiada Bolka i Lolka” (Czechy, Litwa, Węgry)

Dokumenty: „Dziobem i pazurem” (Finlandia, Węgry, Hong Kong, Szwajcaria); „Born Dead” (Estonia, Finlandia, Hiszpania); „Życie przed Tobą” (Holandia); „Żywot Michała” (Francja)

Inna produkcja: wywiad z Benedyktem XVI (Rumunia, Belgia, Dania, Portugalia, Kanada, Singapur); fragmenty dotyczące Jana Pawła II, Solidarności, Lecha Wałęsy (Niemcy, Francja, Włochy, Wlk. Brytania Kanada, USA)

Archiwa TVP: do najczęściej sprzedawanych należy „Stawka większa niż życie”, „Czterej pancerni i pies”, „Miś Uszatek”, „Olimpiada Bolka i Lolka”. Dużą popularnością cieszą się także archiwa dokumentalne.

Za co ceniona jest produkcja TVP?

„W przypadku programów dla dzieci odbiorcy cenią sobie ich charakter. Nie ma w nich miejsca na przemoc, jest natomiast edukacja połączona z rozrywką” – mówi Szymon Chrostowski.
 
„W filmach fabularnych doceniany jest humor i ironiczne spojrzenie na rzeczywistość np. w „Pogodzie na jutro” wraz ze wspaniałą rolą Jerzego Stuhra czy nowatorskie podejście do realizacji filmu, jakie zaprezentował Dariusz Gajewski w filmie „Warszawa”. Dużym zainteresowaniem cieszył się także obraz Roberta Glińskiego „Cześć, Tereska”, w którym nasi kontrahenci dostrzegli przede wszystkim odbicie zapewne wszystkich większych miast na świecie, a ponadto olbrzymie walory dramaturgiczne, jaki udało się oddać autorowi” – dodaje.

Dołącz do dyskusji: Jak swoje produkty sprzedaje TVP

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl