Ipsos: Wskaźnik optymizmu konsumentów wzrósł o 9,7 pkt do 83,3 pkt w V
Wskaźnik optymizmu konsumentów wzrósł o 9,7 pkt do poziomu 83,3 punktów, podał instytut badawczy Ipsos w komunikacie w środę. Wskaźnik klimatu gospodarczego wzrósł o 12,6 pkt proc. do 66,8 punktów.
"Szczególnie poprawiają się oczekiwania dotyczące możliwych kierunków rozwoju sytuacji gospodarczej. Polacy również nieco mniej obawiają się o sytuację na rynku pracy. (...) Obecnie, gdy pytamy o ocenę sytuacji gospodarczej Polski, pesymiści tylko w niewielkim stopniu przeważają nad optymistami" - podano w raporcie.
Wskaźnik skłonności do zakupów zanotował wzrost o 7,6 pkt do 94,3 pkt. Głównym motorem wzrostu okazały się oczekiwania dotyczące sytuacji materialnej. W ostatnim miesiącu zaobserwowano wzrost nadziei na poprawę sytuacji materialnej gospodarstw domowych.
"Po słabych trzech miesiącach od lutego do kwietnia br., w maju na nowo częściej oceniamy obecny czas jako dobry na zakupy dóbr trwałego użytku" - czytamy dalej.
W ostatnim miesiącu zmalały obawy o wzrost cen w przyszłości. Obecnie więcej osób oczekuje spadku inflacji w ciągu najbliższych 12 miesięcy (23%), niż jej wzrostu (15%), podał także Ipsos.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) może przyjmować wartości od 0 do 200. Ostatnie badanie przeprowadzono między 7-14 maja 2009 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1009 Polaków w wieku 15 i więcej lat.
Dołącz do dyskusji: Ipsos: Wskaźnik optymizmu konsumentów wzrósł o 9,7 pkt do 83,3 pkt w V